I slutet av förra året renoverade vi badrummet. Vi slog två flugor i en smäll och gjorde ByggahusTV av vissa moment också. Hittills har jag publicerat filmen Flytspackla badrum och Montera tätskiktsfolie i badrum.

Du kan läsa blogginlägget här: Välja rätt tätskikt till badrummet
 
Tätskikts testen som gjorts av Länsförsäkringar är ett skämt därför bryr sig inte bkr och gvk.
 
Marlen,
Väldigt seriös uppföljning Du gjort. Tack för det.
 
hushem skrev:
Tätskikts testen som gjorts av Länsförsäkringar är ett skämt därför bryr sig inte bkr och gvk.
Det är väl SP som gjort det som Du kallar "skämtet".
SP oseriös?
 
Ja dom testen som gjorts är väldigt oseriösa
 
Det där får du utveckla hushem, annars raderar jag dina kommentarer. Vilken insyn har du i SP:s arbete med det här testet?
 
Om man inte har LF som försäkringsbolag, hur ska man tänka då?
 
På samma sätt.
 
Bra artikel! Finns ett annat sätt än att använda folie. Som jag använde mig av till mitt badrum.

Jag hade en mattläggare hos mig som satte strukturerad plastmatta som man kan kakla på. Tycker det verkar funka kanon. Känns rejälare och man får dessutom svetsade fogar. Det vart även billigare (material +arbete) än vad det skulle ha kostat att sätta folie själv.
 
Johnsvi skrev:
Bra artikel! Finns ett annat sätt än att använda folie. Som jag använde mig av till mitt badrum.

Jag hade en mattläggare hos mig som satte strukturerad plastmatta som man kan kakla på. Tycker det verkar funka kanon. Känns rejälare och man får dessutom svetsade fogar. Det vart även billigare (material +arbete) än vad det skulle ha kostat att sätta folie själv.
Var mattan godkänd att kakla på?
 
F
Vadå skämt? Lite risigt att lämna en hängande kommentar utan att utveckla. Att 17% av skadorna utgörs av läckande membran är däremot ett skämt när det finns bättre produkter. Sen framgår det inte om dessa 17% är relaterade till kass produkt eller om det är dåligt utfört arbete. Skulle gissa på det senare faktiskt.
 
Toppen att du grävde vidare i detta, hjälpsamt med mitt pågående källarprojekt och hur jag ska tänka när jag väl når fram till tätskiktsvalet (badrum, tvättstuga). Tackar!
 
Helt rätt Marlen.

Testet kanske utsätter tätskikten för onormalt höga påfrestningar, men eftersom flera system klarade testet så är det faktiskt utslagsgivande. De godkända systemen är helt enkelt bättre på att hålla tätt. Det bör betyda att de är robustare.

Dock saknas test/bedömning av hur robusta de olika systemen är mot hantverksmissar resp bristfälligheter i underlaget.

Det är viktigt att systemen är robusta mot misstag, eftersom det ökar sannolikheten att badrummet de facto håller tätt även om mindre skickliga och/eller stressade hantverkare utfför jobbet.

Precis som Marlen konstaterar så kan det vara svårt nog att få tag på en bra hantverkare när man behöver en. Det är ju många faktorer som ska stämma, och då är det ju mycket lämpligt om ett tätskiktssystem är robust och enkelt att lägga så att även en oerfaren hantverkare kan lägga det med gott slutresultat. Det bör alltså vara robust mot lite halvtafflig hantering i själva läggningen, men också mot t ex ojämnheter i underlaget eller små korn av sand, gips, cement och träspån som ev råkar finnas där, och det bör också vara robust efter läggning innan kakel & klinker kommit på plats.
 
Finns spalt meter om länsförsäkringars test i detta forum. Testen utförs på ett sett som inte produkten är godkänt för. Sen att en hel bransch skrattar när man nämner testen talar för sig.
 
hushem skrev:
Finns spalt meter om länsförsäkringars test i detta forum. Testen utförs på ett sett som inte produkten är godkänt för. Sen att en hel bransch skrattar när man nämner testen talar för sig.
Du kan inte bara kasta ur dig lösa påståenden. Visa nu hur du själv har insyn i hur testen utförs. Vi vill se lite källor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.