Såg du Husdrömmar igår? Det var väl härligt att man kan bygga utan att göra det så fantastiskt komplicerat, man bara gör det liksom. Det var i alla fall den bild som förmedlades till oss tv-tittare.
Programmet handlade om Simón 32 år och Claudia 28 år som byggde ett lösvirkeshus i Bunkeflo. Deras husdröm består i att ha ett hus där man kan umgås med familj och vänner och äta gott tillsammans. Därför bygger de ett hus med öppen planlösning och en generös köksö. En stor maffig grill är redan inköpt.

Du kan läsa blogginlägget här: Claudia och Simón byggde lösvirke i Bunkeflo
 
Tyvärr ytterligare ett avsnitt med för mycket fokus på de boende och inte själva huset och arkitektur...
Tacka vet jag engelska "Grand design".
Dock uppskattar jag alltid Gert och hans kommentarer. Låt honom köra tv-serien själv så blir det nog mer fokus på det som intresserar mig:)
 
Jag tycker nog att de svenska detaljplanerna i stora delar fyller en funktion. Naturligtvis kan det gå till överdrift och gör det säkert på många håll. Men i t.ex. fjällen och skärgården så har iaf jag en önskan om att det ska kännas att man är på respektive plats. Hur fel hade det tex inte känns med ett grekiskt tempel på en liten kobbe i skärgården eller ocharmiga gråa höghus i fjälllvärlden. Nej, helt fritt fram att utforma sitt hus efter eget huvud tror jag skulle kunna förvanska och förfula känsliga områden
 
Håller med surfarn att det finns alltför många byggnader som förstör harmonin. Bor i ett område med typiska trävillor från 1920-talet på rejäla tomter som nu förtätas. En tomt blev 5 tomter. Pyttetomterna fylldes med kuber och bungalows med medelhavsarkitektur. En av husbyggarna har redan tröttnat, sålt huset och flyttat till en mer harmonisk miljö. Men grannarna får fortsätta att lida av att detaljplanen inte kräver arkitektur som passar till befintlig byggnation.
 
Microkatten
Tyvärr var detta avsnitt av husdrömmar mer fokuserat på drömmar än hus. Kan inte varit många minuter som faktiskt handlade om huset och husprocessen.

Sen kan jag helt hålla med Wingårdh om detaljplanen, det blir bara på låtsas och faktiskt väldigt tråkigt. En detaljplan som tar upp några ideér från skånsk byggnadstradition men missar det väsentliga som verkligen gör det genuint skånskt både när det gäller utformning, material och områdets planering. Istället för skånsk tradition i ny tappning blir det enfaldiga villamattor som vill var något annat men misslyckas kapitalt.
 
Det finns väl inget trevligare än områden där man ser att det har bott olika människor som har byggt olika sorters hus under olika tider? Det tråkigaste jag vet är när alla hus ska se "harmoniska" ut.

För stora höjdskilnader ger problem med skuggor så där kan jag se poängen. Men för utseende och gestaltning tycker jag att ju kraftigare variation desto bättre.

Titta på gamla byar, där varierar husen med när de är byggda och vad som var modernt då. I den mån de är väldigt enhetliga är det oftast pga begränsad lokal tillgång på byggmaterial.
 
Bunkeflo ser ut som SimCity. Plutt, plutt, hus, hus, plutt.. BTW var det inte fläktmotorn som störde mest, utan ljudet från den kraftiga luftströmmen.
 
Smaken är ju som bekant delad, men jag gillar när bebyggelse hålls ihop på nått sätt i miljöer som är särskilt intressanta att bevara. Men jag kan hålla med om att när man ändå rullar ut villamattor i områden där vägarna ritats med linjal så har det skyddsvärda i naturen ändå suddats ut, och då kan man gott vara mer tillåtande än återhållsam.

Vad gäller köksfläktar är det väl så att det oftast är luftströmmen som låter mest, motorn brukar väl aldrig dominera ljudbilden
 
Det var en kul planlösning tyckte jag och paret verkar jättetrevliga.

Dock tyckte jag det var synd att inte utnyttja takhöjden till kanske ett sovloft, eller åtminstone förvaring.

Yikes vad husen ligger nära varandra i det området förresten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.