Nåt liknande är min dröm helt klart. Vore som sagt kul att veta lite mer, förbrukning, inomhusklimat/kondens? Tål glaset en redig hagelskur av tennis/handbollsstora? (Mtp klimatförändringar)
 
Jag har själv gått in i ett växthus om sommaren....inget roligt det..
Jo jag såg att de hade skjutdörrar i sovrummet, jag såg också hur fuktiga dessa var i programmet.

Det känns som man skulle behöva ett väldigt intelligent ventilationssystem i växthuset, dvs som hela tiden monitorerar värmen därinne och som då automatiskt öppnar och stänger ventilationsluckor i nederkant på växthusväggen, samt i nocken så att man får olika starkt självdrag genom byggnaden. Annars kommer nog en AC behöva gå konstant.
mvh
 
Rolle85 skrev:
Jag har själv gått in i ett växthus om sommaren....inget roligt det..
Jo jag såg att de hade skjutdörrar i sovrummet, jag såg också hur fuktiga dessa var i programmet.

Det känns som man skulle behöva ett väldigt intelligent ventilationssystem i växthuset, dvs som hela tiden monitorerar värmen därinne och som då automatiskt öppnar och stänger ventilationsluckor i nederkant på växthusväggen, samt i nocken så att man får olika starkt självdrag genom byggnaden. Annars kommer nog en AC behöva gå konstant.
mvh
Den funktion du beskriver låter inte väldigt avancerad i mina öron.
 
dadid skrev:
Den funktion du beskriver låter inte väldigt avancerad i mina öron.
Nej jag vet men man pratade inte något om det i programmet.
 
Jag tyckte också att det här iden verkade jättebra från början men efter att ha sett fukten och värmen inne i deras växthus är jag långt ifrån lika övertygad om att det är en bra idé.

Hur bygger man ett växthus som håller högst 25 grader på sommaren och håller fukten på en rimlig nivå? Man behöver nog tänka om konstruktionen en del och kanske även jobba med någon form av aktiv kylning? Kanske att man har reflekterande solskydd, något fläktsystem och en stor tank med kylvatten och en värmeväxlare? Jag kan ju knappt ens vara på altanen under sommaren när solen ligger på.

Annars är ju växthusidén väldigt lockande, man har ju väderskyddet under byggtiden och garaget klart från början.
 
engs
Däremot reagerade jag på att parets sovrum var (som jag uppfattade det) det enda med fönster direkt mot yttervärlden.
Håller med, vore läckrare om huset "tittade ut" ur växthuset på fler ställen, men antar det är en kostnadsfråga då det, antar jag, kräver både annat glas och att täta mellan olika byggnaderna kräver sina lösningar.

Att ha alla sovrum i norr vore nog en idé men svårt få plats med kanske om man inte vänder på allt 90 grader.

Om det med någon form av teknisk lösning fungerar sommartid så är det riktigt häftigt. Har de en söderslänt på tomten att lägga solceller i kanske det kan kompensera viss AC-kostnad förrutom mer passiva lösningar. Kritiken mot solceller uppe hos oss brukar ju bestå av att de har högst effekt vid lägst behov men här skulle de ju göra nytta proportionellt mot behovet.
 
engs skrev:
Håller med, vore läckrare om huset "tittade ut" ur växthuset på fler ställen, men antar det är en kostnadsfråga då det, antar jag, kräver både annat glas och att täta mellan olika byggnaderna kräver sina lösningar.

Att ha alla sovrum i norr vore nog en idé men svårt få plats med kanske om man inte vänder på allt 90 grader.

Om det med någon form av teknisk lösning fungerar sommartid så är det riktigt häftigt. Har de en söderslänt på tomten att lägga solceller i kanske det kan kompensera viss AC-kostnad förrutom mer passiva lösningar. Kritiken mot solceller uppe hos oss brukar ju bestå av att de har högst effekt vid lägst behov men här skulle de ju göra nytta proportionellt mot behovet.
Jag gissar (också med tanke på att detta inte alls verkade vara parets fokus i programmet) att låga driftkostnader osv INTE var fokus med bygget. De tyckte väl bara det verkade coolt och en bra grej för deras trädgårdsintresse, och har man råd att bygga hus för 7 miljoner så har man nog råd att blåsa på med AC hela sommaren lite hipp som happ.

ALLA husbyggen måste väl ändå inte urarta till någon tråkig tävling om vem som gör av med minst energi?
 
Hullefar skrev:
Jag gissar (också med tanke på att detta inte alls verkade vara parets fokus i programmet) att låga driftkostnader osv INTE var fokus med bygget. De tyckte väl bara det verkade coolt och en bra grej för deras trädgårdsintresse, och har man råd att bygga hus för 7 miljoner så har man nog råd att blåsa på med AC hela sommaren lite hipp som happ.

ALLA husbyggen måste väl ändå inte urarta till någon tråkig tävling om vem som gör av med minst energi?
Fast för att få bygga idag måste man väl hålla sig inom vissa ramar för elförbrukning?
 
Jag tycker att det var ett jättehäftigt bygge men undrar också över värmen. Dessutom tyckte jag det var konstigt att sonen inte fick ett eget rum? Han fick visserligen taket men det verkar ju vara gemensamt? Hoppas han inte går i sömnen ;) Om jag fick bygga ett hus hur jag ville hade jag definitivt använt detta som inspiration!
 
För byggande i tropiska klimat finns två huvudprinciper: 1) Regnskog med lätta, höga och väl genomluftade konstruktioner och 2) Öken med tunga skal som fördröjer så att dagens värme kommer in på natten och nattens kyla på dagen. Att placera ett tungt hus med dåligt u-värde inne i ett växthus måste vara feltänkt. Varma somrar kommer det att bli obeboeligt.
 
Ni vet om att ni kan se fler bilder och läsa mer på deras facebooksida Timius Trädgård va?
 
Rolle85 skrev:
Fast för att få bygga idag måste man väl hålla sig inom vissa ramar för elförbrukning?

Jo, det är klart. Men det gäller ju för uppvärmning väl? Det finns inget som hindrar en att bygga ett jättevarmt hus och fläska på med 10 000 W AC dygnet runt halva året.
 
Jag såg programmet igår och tycker som många andra att det var ett häftigt projekt som det skulle vara riktigt intressant att veta mer om. Det jag är nyfiken på är:
* Hur blir klimatet inne i huset och i trädgården på vår, sommar och höst?
* går det att få kallare i huset än i trädgården, kanske genom kyla från jordvärmen?
* hur mycket kondens blir det i växthuset?

Hade jag själv byggt ett hus och haft gått om pengar och plats och ett stort trädgårdsintresse hade jag nog satsat pengarna på en vinterträdgård sammanbyggd med huset istället. Jag tror att det kan kännas lite instängt att inte ha fri sikt från husets fönster utan att det finns en ytterligare klimatskärm utanför
 
justusandersson skrev:
För byggande i tropiska klimat finns två huvudprinciper: 1) Regnskog med lätta, höga och väl genomluftade konstruktioner och 2) Öken med tunga skal som fördröjer så att dagens värme kommer in på natten och nattens kyla på dagen. Att placera ett tungt hus med dåligt u-värde inne i ett växthus måste vara feltänkt. Varma somrar kommer det att bli obeboeligt.
Fast vi bor inte i ett tropiskt klimat. Jag tror oron för värme på sommaren är överdriven. Det är ju ett stort växthus. Ju större växthus desto större volym i förhållande till ytan, och det är enbart ytan som bestämmer mängden solinstrålning. Dessutom blir ventilationen (självdraget) relativt sett mer effektiv med högt i tak.

Sedan beror det förstås också på preferenser. Om det stämmer att temperaturen inne i växthuset är 6 grader högre än ute så blir det ju i princip aldrig varmare än 35 grader, och det väldigt sällan. Det finns många som trivs bra i det klimatet även utan AC.
 
Ibland måste man söka sig till extremvarianterna för att förstå ett problem. Fördelen med ett hus med tung stomme går förlorad inne i ett växthus, det blir i stället till en nackdel. Skall man bygga inne i ett växthus skall det vara med lätt stomme. Potentialen för att med hjälp av de termiska krafterna ordna en bra genomluftning är nog i det här fallet goda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.