Gårdagens femte avsnitt av Husdrömmar 2017 handlade om Johan och Bettan i Skurup som byggde ett stenhus inne i ett växthus. Det var ett riktigt häftigt bygge och till och med Gert Wingårdh verkade överväldigad.

Du kan läsa blogginlägget här: Bor i ett växthus
 
Jag undrar hur länge glaset håller tätt mot gummitätningarna..
 
Vad bra, ja skriv frågor ni har här så kan vi ställa dem när vi får kontakt med dem.
 
Hur putsar man alla fönster?
 
Vad har dom för värmesystem och hur löser dom ventilationen med avseende på fukthalten, tyckte mig redan se fukten drypande på glasväggarna?
 
Moving
Galet på sommaren då AC drar en massa energi. Omöjligt att få bygglov i tätort med så stor yta. Ett superisolerat hus med tillbyggt växthus verkar smartare. Dom här verkar ha gjort det för att få bygga väderskyddat utan tidspress. Men vad säger bygglov om separata växthus, sidobyggnbad?
 
Underbart hus lite synd att det inte visade så mycket om själva husbyggandet
 
Moving
Jag blev först fascinerad vad häftigt större delen av året och att bygga i lugn takt inne, men tänkte lite längre att det kan bli ett helvete på sommaren, när man annars ligger på gränsen för AC utan växthus som skal.
Som att jämföra med Spanien, man kan hålla kroppsvärmen ute här men det är svårt med sommarhettan i solen där.

I tätorter får man sällan bygga så stort, de hamnade på ett blåsigt gärde, så nästa fråga är vad man kan göra i tätort med gångavstånd till det mesta.
Föregångaren http://bengtwarne.malwa.nu/facts.html
En senare https://mitti.se/nyheter/familjen-flyttar-in-i-ett-vaxthus/
Projekt http://www.sundbynaturhus.se/?lang=sv

Men var är Water Lily House i Salem?
 
Jag kan inte riktigt fatta detta. Om sommaren har vi det väldigt varmt i vårt hus från 90-talet. Nätterna kan bli riktigt jobbiga. Hur fanken orkar man ens vistas i ett växthus om vår/sommaren om de är typ 30+ inomhus???
 
Moving
Rolle85 skrev:
Jag kan inte riktigt fatta detta. Om sommaren har vi det väldigt varmt i vårt hus från 90-talet. Nätterna kan bli riktigt jobbiga. Hur fanken orkar man ens vistas i ett växthus om vår/sommaren om de är typ 30+ inomhus???
Deras sovrum var på gaveln med fönster ut men annars verkar det något fel. Läs på hur Warne tänkte, han bodde i ett liknande men kanske mer genomtänkt.
 
Moving
Radera
 
Moving
Här får vi bygga max. 150+25++ lite mer och en carport är tveksamt men separat sidobyggnad går bra. Mesta jag sett här med alla grannars tillstånd är 200 per plan och avskilt växthus är en sak, annars är det tillbyggnad och är boyta.
 
Spännande! Jag är också nyfiken på hur det blir med inomhusklimatet under de olika årstiderna, ser fram emot deras kommande artikel! Det fick se av själva huset var väldigt lovande, det såg väldigt rofyllt ut. Däremot reagerade jag på att parets sovrum var (som jag uppfattade det) det enda med fönster direkt mot yttervärlden. Rent spontant tror jag att det skulle kännas konstigt att (likt barnen i detta hus, om jag tolkade ritningen rätt) i sovrummet endast ha fönster mot växthuset.
 
Häftigt och intressant!
Vore intressant att veta husets (enbart bostadshuset) u-värde, och årsförbrukning av värme, samt temp inne i växthuset och ute över året (månadsmedel t ex). Så man kan få en uppfattning om klimat och effektivitet av växthuset. Misstänker att det i princip aldrig kommer att bli frost inne.

Sedan som andra påpekat: hur fungerar det på sommaren?
Nu var väl inte detta med huvudsyfte att spara energi, men det vore ju ändå rätt trist om all sparad vinteruppvärmning ryker på AC under sommaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.