Över jul- och nyårshelgen 2015/2016 fattade vi beslut om att renovera vårt badrum, som var väldigt ofräscht med svartmögel i fogarna som inte gick bort och mosaikplattor som hade lossnat.

Vår gamla läskiga dusch.

Du kan läsa blogginlägget här: Lärdomar från badrumsrenovering nr 2
 
Riktigt fint badrum och tidlösa material, men jag förstår inte vitsen med att byta till golvtoa om ni hade vägghängd tidigare?!
 
Tänk på att kakel har du på vägg och klinkers på golv så de inte blir missförstånd.
Jag säger som tidigare, om man redan har vägghängd toalett och avlopp anpassat för det ser jag inte vitsen med att byta till golvtoa. Det kostar bara extra att dra om avloppet.
Det där med "kakel på kakel" är också ett viktigt att komma ihåg ett slags "fusk" eftersom åldern på ett badrum bestäms utifrån tätskiktets ålder, inte om man satte nytt klinkers och kakel för ett år sedan. Dvs när man saluför ett sådant badrum kommer även försäkringsbolaget att se det som ett 15 år gammalt badrum om tätskiktet sattes för 15 år sedan.

mvh
 
Tack :)

När överviktiga personer har kommit på besök har de upplevt obehag, det har känts som att den ska lossna från väggen, har de sagt. Plus att det ofta blev stopp i den, plus att det faktiskt inte är lättare att städa med en sådan. Det känns bättre med en golvmonterad helt enkelt.

I vårt fall som redan hade en vägghängd så blev det ju inte biligare att sätta en golvmonterad, men jag tänker för den som funderar på att göra tvärt om. Välja vägghängd istället för golvmonterad (vilket jag tror är vanligare). Jag tycker inte att vägghängd har varit fantastisk.
 
  • Gilla
Senior advisor Hobby-BOB
  • Laddar…
Fint badrum. En sak man kan lägga till angående planeringen är att fundera kring uppbyggnaden av väggen. Om den görs enligt Våtrumsvägg 2012 kan man man placera utrustning hur som helst på väggarna, men om väggen görs traditionellt måste kortlingar monteras där man vill hänga upp nått. Sen är det inte bara att skruva upp möbler och annat på väggen hur som helst, utan man måste veta hur det skall göras för att det skall bli tätt. För våtrumsväggen 2012 finns tydliga instruktioner att tillgå. Själv är jag sjukt nervös för att skruva upp saker i mitt badrum så jag har valt limmade krokar och skall nog anlita någon som får sätta upp duschväggen. En miss i tätningen och du kommer få problem med tiden
 
Snailman
Jollade hörn lyckas jag inte med att googla? vad är det?

Firman skickar väl inte den noggranne på fastpris jobben och den snabbe på löpande räkning jobben, utan troligen tvärt om, som de kanske har gjort i ert fall? Så samma kille behöver ju då inte jobba på olika sätt beroende på debiteringsform.

Blev snyggt, gillar inte heller vägghängd toa.
 
Snailman
Ta bort
 
Vilket fint badrum ni har fått! Förstår om ni är nöjda med det, och blir ju en bra känsla också av att ni haft noggranna hantverkare hos er. Många bra synpunkter du lyfter fram i texten!
 
Snailman skrev:
Jollade hörn lyckas jag inte med att googla? vad är det?

Firman skickar väl inte den noggranne på fastpris jobben och den snabbe på löpande räkning jobben, utan troligen tvärt om, som de kanske har gjort i ert fall? Så samma kille behöver ju då inte jobba på olika sätt beroende på debiteringsform.

Blev snyggt, gillar inte heller vägghängd toa.

Jollysågade hörn är när man girar ihop plattorna, jag kan dock inte så något sånt hörn i badrummet..
Vid badkarets övre ytterhörn är ju plattorna lagda omlott, vilket såg helt ok ut med dom plattorna
 
nino skrev:
Jollysågade hörn är när man girar ihop plattorna, jag kan dock inte så något sånt hörn i badrummet..
Vid badkarets övre ytterhörn är ju plattorna lagda omlott, vilket såg helt ok ut med dom plattorna
Vi spelade in en film om när han gjorde det, jag kan publicera den nästa vecka så ser ni. Det är det vita kaklet som fick jollysågade plattor i hörnen, syns tyvärr inte på bilderna.
 
Själv så ångrar jag att jag inte satte in vägghängd toalett när jag byggde om badrummet.

En annan sak jag ångrar är att jag inte valde ett inkaklat tråg (mer likt en duschkabin) istället för kakel och duschväggar. Klinker i duschen blir snabbt skitigt och är svårt att hålla rent.

Ytterligare en sak jag ångrar är att jag valde vikdörrar till duschen. Det må vara snyggt, men det är opraktiskt. Undrar om jag inte skulle haft ett duschdraperi istället. Duschkabin är ändå inget alternativ, för de är svåra att hålla rena och det blir sitigt under och bakom dem också.

Vad jag inte ångrar är att jag byggde bastu i badrummet. Även om den inte används varje vecka så är det fantastiskt att kunna ta ett bastubad med en öl för att koppla av och för att kunna skrubba sig ren.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vi spelade in en film om när han gjorde det, jag kan publicera den nästa vecka så ser ni. Det är det vita kaklet som fick jollysågade plattor i hörnen, syns tyvärr inte på bilderna.
ok, det är fasade plattor på väggen? jollysågade han innerhörnen alltså? det är nog inte så vanligt
 
nino skrev:
ok, det är fasade plattor på väggen? jollysågade han innerhörnen alltså? det är nog inte så vanligt
Nej, det är inte fasade plattor på väggen. Kaklet heter subway half tile brilliant white och är inköpta på Byggfabriken.

Plattorna finns även med glaserade långsidor (respektive glaserade kortsidor) men det upptäckte vi inte förrän det var försent. Annars hade vi nog avslutat med glaserade långsidor. Vi funderade också på att avsluta med en avslutningslist men vi var rädda för att det skulle upplevas som lite för pråligt eller äldre, att det inte riktigt passade in med den modernare fyrkantigare formen vi hade valt på toalettstol och tvättho.

Nej, han jollysågade inte innerhörnen men ytterhörnen jollysågades eftersom vi varken ville ha en list där eller en bredare fog.
 
Per Eskilsson skrev:
Nej, det är inte fasade plattor på väggen. Kaklet heter subway half tile brilliant white och är inköpta på Byggfabriken.

Plattorna finns även med glaserade långsidor (respektive glaserade kortsidor) men det upptäckte vi inte förrän det var försent. Annars hade vi nog avslutat med glaserade långsidor. Vi funderade också på att avsluta med en avslutningslist men vi var rädda för att det skulle upplevas som lite för pråligt eller äldre, att det inte riktigt passade in med den modernare fyrkantigare formen vi hade valt på toalettstol och tvättho.

Nej, han jollysågade inte innerhörnen men ytterhörnen jollysågades eftersom vi varken ville ha en list där eller en bredare fog.
Nu är jag med :) såg inget ytterhörn
 
nino skrev:
Nu är jag med :) såg inget ytterhörn
Bilden med lilla gästtoan,längst ned till vänster, där ser man ytterhörn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.