Har ett flertal stora stenar och en gammal betongtrappa som vi behöver få bort från tomten. Men stenarna börjar bli stora i storleken och trädgården är inte heller lämpad för att rulla dem.
Så jag tänkte skaffa en borrhammare för att knäcka stenarna och för att borra hål i trappan och fylla den med snigeldynamit.
Vill inte lägga ut allt för mycket pengar på dyra bilningsmaskiner då det är några dagars jobb och sen är det över.

Skulle någon av dessa maskiner kunna funka månntro?
Om borrhammare och verktyg som borrhammare pneum.rh26ak gll.
Jula Postorder AB
 
Stora stenar men bara några dagars jobb, låter i mina öron som ett utmärkt argument för att hyra. Det är skönt att jobba med riktigt bra maskiner.

//Daniel
 
Långt till närmaste hyrställa, fram och tillbaka. Några dagars jobb betyder inte att vi tänkt/orkar göra allting direkt, så hellre köpa en lite billigare men (förhoppningsvis) kapabel maskin.
 
Jag har en Ferm från Jula (dock inte den du länkade till, min är äldre ) som jag har ägt i två år, har borrat div hål i både betonggolv och i stora stenar (kanske bara en 30-40st sammanlagt), nyligen bilade jag bort tegelstenar på fasaden med den. Den är inte slut och till och med borrarna och bilmejseln är ok fortfarande.
 
Är du säker på att du inte vill knäcka trappan och köra snigeldynamiten i stenarna?
 
ThomasLindgren skrev:
Så jag tänkte skaffa en borrhammare för att knäcka stenarna och för att borra hål i trappan och fylla den med snigeldynamit.

Gör tvärtom istället så funkar det med en Kinamaskin.

Sten är duktigt mycket hårdare än en gammal trappa.....
 
Jag har en sån Ferm som du länkade till. Den har varit väldigt bra faktiskt och den har gått hårt, men funkar fortfarande efter ett år. Har både borrat hål i sten, betong och bilat med den, dock ej berg. Jag rekommenderar den.
 
Stenarna är mycket mindre än trappan så det borde funka att mejsla sönder dem.

Jag köpte Best Tools-hammaren iaf. Såg också att de hade en borrhammare från Dewalt för 999:-, nedsatt från 1695:-.
 
Har hört att snigeldynamit behöver hål på min. 20mm Tänkte själv knäcka några större stenar c:a 1mx1m. Grannen rek. att hyra en större maskin. Har själv en Ferm. Bila i berg gick inte. Men i betong går fint.
MVH
 
Mikael_L
ThomasLindgren skrev:
Stenarna är mycket mindre än trappan så det borde funka att mejsla sönder dem.
Det har nog inte med storleken att göra utan hårdheten...

Tror du mig inte, så påstår jag att du inte kan rå på en stor snögubbe med den maskinen, för den är ju ännu större! :D
 
Trappan väger åtminstone betydligt mer än stenarna, om man skulle jämföra lika stora. Behöver bara få loss lite bitar från stenarna så kan vi ta dem manuellt sen. Trappan måste vi nästan mosa för att orka bära bort bitarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.