Spännande tider. Besök av tjuvar, installation av övervakningskameror och besök av fiberentreprenör.
I helgen hade jag, som Gevalia skulle säga, oväntat besök. Någon eller några gick in i huset vid 12-tiden på natten, men tappade vad som lät som en påse i golvet och väckte då mina vakthundar. Personen/personerna försvann lika fort som de kom - utan byte. Tur att man har stora hundar.

Du kan läsa blogginlägget här: Påhälsning från ovälkomna
 
Vilka skojare, det är väl ingen som vill ha en kabel hängandes i huset!
 
Hänga kabel inne i huset? Förstod inte inlägget riktigt. Och är inte 21.900 kr anslutningsavgiften till fibernätet, alltså inte en specifik avgift för kabeln? Tänker att den kanske täcker andra saker också, så som grävning i gatan, upphängning på stolpar, centraler et.c. Så det är alltså inte 21.900 kr man betalar för 6 meter kabel och en mediakonverterare.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vilka skojare, det är väl ingen som vill ha en kabel hängandes i huset!
Nä då får de dra av från priset så jag kan hyra en egen grävmaskin. De hade fräckheten att erbjuda nedgrävning för ytterligare 6 500 kr...
 
tompaah7503 skrev:
Hänga kabel inne i huset? Förstod inte inlägget riktigt. Och är inte 21.900 kr anslutningsavgiften till fibernätet, alltså inte en specifik avgift för kabeln? Tänker att den kanske täcker andra saker också, så som grävning i gatan, upphängning på stolpar, centraler et.c. Så det är alltså inte 21.900 kr man betalar för 6 meter kabel och en mediakonverterare.
Nej de vill hänga kabeln på huset. Alltså ha den luftburen över tomten och fasthängd i husnocken.

Nej 21 900 kr skulle man enligt Telia betala för: luftledning fram till tomtgräns, nedgrävning av den fågelvägen över tomten (med extra kostnad om man vill dra den annan väg), indragning i huset och installation av mediaomvandlare. I mitt fall har elektrikern redan förberett indragning med rör osv. Men övrigt ska ju ändå ingå som avtalat oavsett hur de hänger ledningarna utanför min tomt.
 
Elina Blom Westergren skrev:
Nej de vill hänga kabeln på huset. Alltså ha den luftburen över tomten och fasthängd i husnocken.

Nej 21 900 kr skulle man enligt Telia betala för: luftledning fram till tomtgräns, nedgrävning av den fågelvägen över tomten (med extra kostnad om man vill dra den annan väg), indragning i huset och installation av mediaomvandlare. I mitt fall har elektrikern redan förberett indragning med rör osv. Men övrigt ska ju ändå ingå som avtalat oavsett hur de hänger ledningarna utanför min tomt.
Kan ju tillägga att det inte är Telia som utför arbetet, det är upphandlat av en annan entreprenör
 
Tyvärr är Skanovas regler samma kanalisering som kopparkabeln eller ingen fiber alls. För oss saknades 30 cm rör men dessa 30 cm krävde schaktningstillstånd från kommunen (dyrt och tidskrävande). Kopparkabeln har dock inte ramlat ner de senaste decennierna så jag är helt ok med luftledning...
 
I Södra Sandby kostade fiber till Telias öppna fibernätverk 19'900 kr. Då drogs all kabel under mark. Det var Skanova som la kabeln och jag tror att det är de som är ägare till nätet idag.
 
Det är nog standard att göra så i gamla villaområden; när el och tele är nedgrävt så gräver man ned även fibern, och när el och tele går med luftledning drar man fibern på samma telefonstolpar.

I vårt område från 30-talet grävdes vår gatas el och tele ner när vatten och avlopp byttes för tio år sedan. På gatan bredvid är det fortfarande luftledningar, numera även för fiber.
 
Hemmakatten
Har precis fått erbjudande om fiber - för 34.000!! Ingår grävning i 45meter på tomten. Ytterligare grävning kostar 200:-/m och eftersom vi har drygt 200 meter från gatan och in lär det inte bli någon fiber för oss. Så ditt pris tycker jag var ganska okej.
 
Hemmakatten
PS. Tråkigt med inbrottet. Men att inte hundarna märkte något tidigare? Min hund skäller om det så bara är ett rådjur som går förbi.
 
Det är besynnerligt med priser på fiberanslutningen.
gatan bredvid vår ( modern radhuslänga) betalar 9900/ hushåll.
De har kört hela proceduren med upphandling . De sågar asfalten hela sträckan, transporterar bort asfalten , gräver ner fiber och lägger ny asfalt . Sträcka per hus ca 15 m i gatan och 5-6 meter över tomten till fasaden.
Min gata, 1940-tals villor, kommer betala 15900 per hushåll.
ingen sågning annat än då gatan korsas, det finns skogsmark bredvid asfalten där fibern kan läggas. sträcka per hus ca 30 m längs gatan och 15-20 meter över tomten till fasad.

Jag inbillar mig att det är avsevärt dyrare att såga asfalt /transportera asfalt / återställa asfalt än gräva /återställa "skogsbacke" även om sträckorna bara är hälften. - Eller ?

Min gata har inte lyckats med konststycket att göra en upphandling, vi blev fick ett "erbjudande" helt i Tony Sopranos smak. "Beställ NU. ANNARS blir det DYRARE!" - Inga detaljer om vad erbjudandet innehöll, bara priset.
 
Hade jag fått välja hade jag lätt valt luftburen istället för nedgrävd. Nu är den "nedgrävd" på en klippsektion av tomten där det egentligen hade varit trevligare att rensa bort det lilla ogräs som finns.
 
B
Det går väl att lägga ner en egen slang och säga till entreprenören att dra fibern i den...

den måste ju inte ligga så djupt.
 
Boan skrev:
Det går väl att lägga ner en egen slang och säga till entreprenören att dra fibern i den...

den måste ju inte ligga så djupt.
På egna tomten var det inga problem, där hade de gärna grävt. Problemet för mig var den del som skulle behöva gå i kommunal mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.