hej Alla! det var ett tag sedan jag hade tid att göra en uppdatering.
Men hör kommer det en!
Vi börjar vi närma oss en färdig utsidan på huset och arbete på insidan är påbörjad.
utvändigt ska fönster smygar och andra inklädnader göras färdigt, men det närmar sig.
Här kommer en skara bilder ifrån dom två närmaste veckorna.
Nu när panelen har kommit på och plåtaket börjar blir färdigt.


Du kan läsa blogginlägget här: När arkitekt bygger Bo! Nästan färdig utsida
 
Snyggt, vad snabbt det har gått! Är det plåttaket man ser på sista bilden? Vad heter sådan plåt i så fall?
 
G
Marlen Eskilsson skrev:
Snyggt, vad snabbt det har gått! Är det plåttaket man ser på sista bilden? Vad heter sådan plåt i så fall?
Tack! Det har gått fort!
Taket vi har heter planja trend 475 (klickfallstak)
Taktypen är mitt mellan ett fallstak och en pannplåt typ,
Vänligt lätt laggt, Inte alls lika buckligt som fallsplåt.
 
G
Ser snyggt ut! hur kom det sig att man valde denna grundtypen? (Räknas det som öppen plintgrund?) Nyfiken i en strut som man e :)
 
Varför ingen utstick på taket?
 
Varför inget utstick på taket över gavlarna?
 
Noseone skrev:
Varför inget utstick på taket över gavlarna?
I detta hus jag har jobbet med en reducerad estetik som gör huset lite mer monolitisk med tydliga utskärningar i fasaderna.

Samt att det är ett lite blåsiga läge delar av året skulle takutsprången bara fånga in fukt och vind, så nu blåser det vara förbi. Ganska vanligt förekommande byggtradition i norden i ekonomi byggnader och i fiske stugor Nordnorge m.m

Har absolut inget emot det egentligen, Jag har gjort hus med kraftiga sådana med.
Oftast för mig handlar det om tydlighet och konsekvens kring idéer.

Man ska ha saker ordentligt så dom blir en ett karakteriserande drag i husen eller alternativt jobba bort det.
annars blir för mycket lätt och lagom av det lixom. :D
 
Noseone skrev:
Varför ingen utstick på taket?

Det är ifofsig det över nischerna i fasader amen annars finns det inget utstick. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.