Somliga projekt lämpar sig bäst att arbeta ute med. Att kunna vara ute och samtidigt få utlopp för kreativiteten, samtidigt som du får en ny fin möbel - det är tre goda flugor i en smäll. Här får ni inspiration för DIY projekt att fixa till i sommar!
Jag längtar alltid efter att arbeta med händerna. Att slipa, måla eller bara tälja på en pinne är så lugnande, tycker jag.
Själv ska jag plocka fram mina fina böcker "Mosaik för hem och trädgård" och "Stora betongboken" av Malena Skote med praktiska tips, och ta fram mina projekt i solen.

Du kan läsa blogginlägget här: Tips på kreativa möbelprojekt ute i sommar
 
Just slipers skulle jag nog undvika att använda. Det är inte direkt nyttiga ämnen som används när de impregneras....

Att använda gamla bildäck är lite samma tema, även om jag personligen riskerna med det är aningens överdrivna.

I vissa fall är nog återvinning bättre än återbruk :)
 
mexitegel skrev:
Just slipers skulle jag nog undvika att använda. Det är inte direkt nyttiga ämnen som används när de impregneras....

Att använda gamla bildäck är lite samma tema, även om jag personligen riskerna med det är aningens överdrivna.

I vissa fall är nog återvinning bättre än återbruk :)
Håller med! Tänkte på det med däcken och var tveksam om Slipers med av denna anledning. Kanske rengöra däck ordentligt och hälla ut vattnet på återvinningen för farligt avfall. Kanske riktigt gamla slipers har lite gifter kvar. Men, det används ju väldigt mycket tryckimpregnerat överallt och det är inte bra heller att gå barfota på...
 
Nja, nuförtiden trycks virke i NTR-AB (som är det som används i trallvirke) med en vätska som bara innehåller koppar och organiska ämnen utan andra metaller. Så den skulle jag påstå är säker att springa barfota på.

Slipers däremot innehåller också krom,arsenik och kreosot. Ju äldre desto mer :)

Det finns till och med en förordning, den sk. reach-förordningen som säger att:

Kreosotimpregnerat trä får inte användas

  • inuti byggnader, oavsett byggnadens ändamål
  • i leksaker
  • på lekplatser
  • i parker, trädgårdar och anläggningar för friluftsliv där det finns risk för ofta förekommande hudkontakt
  • vid tillverkning av trädgårdsmöbler såsom picknickbord
  • vid tillverkning, användning och eventuell återbehandling av
    - behållare avsedda för odling
    - förpackningar som kan komma i kontakt med råvaror, halvfabrikat eller färdiga produkter som är avsedda att konsumeras av människor eller djur
    - andra material som kan förorena de varor som anges ovan.

Förordningen gäller såvitt jag förstått det för företag, så det är nog inte olagligt att bygga sig ett bord av slipers som privatperson men det finns som sagt ett och annat cancerframkallande ämne däri, även om de är gamla.

Ett miljövänligt alternativ, om än dyrare, är t.ex. lärk.
 
mexitegel skrev:
Nja, nuförtiden trycks virke i NTR-AB (som är det som används i trallvirke) med en vätska som bara innehåller koppar och organiska ämnen utan andra metaller. Så den skulle jag påstå är säker att springa barfota på.

Slipers däremot innehåller också krom,arsenik och kreosot. Ju äldre desto mer :)

Det finns till och med en förordning, den sk. reach-förordningen som säger att:

Kreosotimpregnerat trä får inte användas

  • inuti byggnader, oavsett byggnadens ändamål
  • i leksaker
  • på lekplatser
  • i parker, trädgårdar och anläggningar för friluftsliv där det finns risk för ofta förekommande hudkontakt
  • vid tillverkning av trädgårdsmöbler såsom picknickbord
  • vid tillverkning, användning och eventuell återbehandling av
    - behållare avsedda för odling
    - förpackningar som kan komma i kontakt med råvaror, halvfabrikat eller färdiga produkter som är avsedda att konsumeras av människor eller djur
    - andra material som kan förorena de varor som anges ovan.

Förordningen gäller såvitt jag förstått det för företag, så det är nog inte olagligt att bygga sig ett bord av slipers som privatperson men det finns som sagt ett och annat cancerframkallande ämne däri, även om de är gamla.

Ett miljövänligt alternativ, om än dyrare, är t.ex. lärk.
Tack för informationen. Då vet vi det. Jag erkänner att jag inte hade koll på allt detta.
Mvh, Christel
 
Det finns även tryckimpregnerade slipers till trädgårdsbyggen. Men kanske inte så mysigt att bygga möbler av ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.