G
Mycket imponerande på kostnaden! Det visar att det finns sjuka marginaler och många som blir blåsta. Hon fick också uppblåsta offerter verkar det som men verkar ha valt rätt firma som gjorde jobbet.
Gert verifierade också åsikten att kostnaden handlar HELT om förhandling (vilket vi svenskar är generellt sätt för dåliga på) och kanske det som drivit upp byggpriserna till alldeles för höga nivåer.
Nästan som man blir lite irriterad på 10 miljoners offerter (som hade varit det dyraste alternativet för samma bygge).

Jag skulle säga att det borde kunna gå att frisera marginalerna (de som byggde lär inte ha gått med förlust) Tror de flesta projekt skulle kunna göras betydligt billigare med hårdare styrning.
 
G
gäst skrev:
Önskar veta var radiatorerna är av för märke, inköpta?
Kolla in Lenhovda radiatorfabriks grejor!

Bengt
 
Bra jobbat men mkt tveksam till denna kalkyl... Om man räknar med att denna villa skulle ta ca 10v att bygga med 4 snickare igång á 600kr/h så skulle bara arbetskostnaden bli ca 1milj. Vore intressant att få veta vad hennes snickare tog/timme...
 
G
Inte särskilt imponerad av "norrlandsgranen" till panelen. Exemplet på panelelbräda med kärna i hade jag sorterat bort omgående. Den spricker och snor sig åt fanders!
 
gäst skrev:
Inte särskilt imponerad av "norrlandsgranen" till panelen. Exemplet på panelelbräda med kärna i hade jag sorterat bort omgående. Den spricker och snor sig åt fanders!
Har du bevis för detta? enligt min begränsade kunskap är kärnvirke det absolut bästa att använda i utsatta lägen, vilket även stämmer med https://norrskog.se/PageFiles/5615/utomhusexp.pdf
 
G
Är det någon som vet vart de hade köpt ytterpanelen med olika bredder?
 
Jag tror hon har beställt panelen på ett hyvleri, vilket inte behöver kosta särskilt mycket vid de mängderna. Sedan blir det ju mycket spill med de profilerna. Norrländsk gran är mycket mer tätvuxen än sydsvensk. Det blir mindre rörelser i träet, så färgen sitter bättre kvar. Bytte själv till norrländsk gran på en (norr) fasad på 1970-talet och målade den med linoljefärg. När vi sålde huset 27 år senare hade vi ännu inte behövt måla om. Dock tvättat två gånger.
 
G
Typ här, så ganska bra läge i Malmö. Råkritegatan 26C https://goo.gl/maps/R7Ek3q3heqA2
 
G
Vet inte riktigt om jag köper byggkostnaden fullt ut. De verkar tex inte ha räknat med hennes tid. Sen har de ju byggt huset i Sveriges Detroit - Malmö får 4,4 miljarder i utjämningsbidrag. Och det lär ju inte bli mindre på sikt.
 
Grymt imponerad av kvinnans driv!
Otroligt bra arbetat med den budgeten om nu allt är medräknat, endast ett badrum äter upp runt 10% av totala budgeten.
Sanslös miss med fönster storlekar och framför allt placering av de som finns.
Inget att gnälla om då alla tycker olika, mannen i huset tyckte tex. eldstaden var bäst!!
 
E
Imponerad! Instagramkonto??
 
G
Är det någon som vet vad byggfirman som byggde huset heter ?
 
B
Huset ligger i Kvarnby i utkanten av Malmö. Grattis till ett snyggt hus och ett bra projekt.
 
T
gäst skrev:
Är det någon som vet vart de hade köpt ytterpanelen med olika bredder?
mellbybygghandel.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.