G
gäst skrev:
Man anar väl en viss avundsjuka från några som inte lyckats prisförhandla lika bra... Sedan tror jag att huset är precis så som HON ville ha det . Tycker ,det gör vi om alla lösningar ! Mycket är "modestyrt " exempelvis jättestora badrum , konstga kök som verkar vara till en restaurang osv ., och det går vi på !

Det måste väl nödvändigtvis inte vara avund om man har synpunkter på något. Det kan ju vara berättigade synpunkter grundade på kunskap och erfarenhet. Hon är ju bevisligen en duktig projektledare, vilket dancve ger henne beröm för. Sen misslyckades hon ju bevisligen med placeringen av huset tills Gert kom och hjälpte henne. Jag skulle själv aldrig ha placerat badkaret under ett snedtak när jag har 211 m2 hus att förfoga över.
 
Imponerad av den låga kostnaden.Det visar att det går att bygga prisvärt om beställaren är engagerad , finns ordentliga ritningar, allt är genomtänkt.Viktigt att man hoppar över fördyrande mellanhänder från husleverantörer.
 
G
wittsjo skrev:
Imponerande att hon fick ihop ett så fint hus för de pengarna. Jag gillar huset starkt dock har jag några funderingar; det där stora rummet med högt i tak kändes avigt, liksom onödigt på något sätt. Det jätterummet och sen ihopklämda sovrum mm.
Fick någon med sig var i Malmö detta var? Skulle vilja kolla på det i verkligheten.
Reagerade på att tomten varit relativt billig då Gert Wingårdh i programmet sade att det var "centralt i Malmö". Är journalist och bra på att luska. Fick det till att bygget var i Kvarnby. Alltså inte särskilt centralt, skulle jag vilja säga.
 
K
gäst skrev:
Är journalist och bra på att luska. Fick det till att bygget var i Kvarnby. Alltså inte särskilt centralt, skulle jag vilja säga.
Kollade också upp adressen direkt efter programmet, skulle säga att allt är relativt. Det finns bra cykelvägar och sträckan på 7 km till centrum och cemtralstationen tycker jag är ganska centralt. Undrar om de får använda tennisbanan :)
 
G
Tror inte på att huset enbart kostade 10' per kvm. Faktagranskningen i programmet är usel.
 
G
Önskar veta var radiatorerna är av för märke, inköpta?
 
Jag delar dancve:s bedömning: Skicklig projektledning men usel arkitektur interiört!
 
Vad kostade de utländska hantverkarna, följde de svenska avtal?
 
G
Ojojoj.....anar en viss avundsjuka..
 
G
Ozzypojken skrev:
Vad kostade de utländska hantverkarna, följde de svenska avtal?
Har haft flera "utländska" hantverkare till vår restaurering i Malmö. Inga problem så här långt, tvärtom. Enda gången vi känt oss blåsta och fått saltad faktura - helsvenska hantverkare...
 
G
Kallebo skrev:
Kollade också upp adressen direkt efter programmet, skulle säga att allt är relativt. Det finns bra cykelvägar och sträckan på 7 km till centrum och cemtralstationen tycker jag är ganska centralt. Undrar om de får använda tennisbanan :)
Klart det är nära stan. Det lät på Wingårdh som om det var centralt i stan, vilket är nåt annat tycker jag. Ligger Kvarnby innanför stadsgränsen ens? Tveksam.
 
Kallebo skrev:
Kollade också upp adressen direkt efter programmet, skulle säga att allt är relativt. Det finns bra cykelvägar och sträckan på 7 km till centrum och cemtralstationen tycker jag är ganska centralt. Undrar om de får använda tennisbanan :)
Hur långt har de till Möllan och Triangelns station?
 
gäst skrev:
Har haft flera "utländska" hantverkare till vår restaurering i Malmö. Inga problem så här långt, tvärtom. Enda gången vi känt oss blåsta och fått saltad faktura - helsvenska hantverkare...
Det var inte min fråga.
 
dancve skrev:
Som projektledare tycker jag att hon gjorde ett bra jobb. Hon lyckades driva igenom projektet och hålla ned kostnaderna. Särskilt imponerande är det att hon gjorde det parallellt med att ta hand om små barn.
Som arkitekt tycker jag att hon uppvisar stora brister. Hon lyckades inte placera huset rätt förrän Gert kom och hjälpte till. Planlösningen är plottrig och saknar tydlighet och stringens.
Det märkligaste valet är nog fönstren som är små och för högt placerade. Man får sträcka på sig när man sitter ned för att se ut. Överlag har huset en bunkerkänsla. De valde tomten för den sagolikt vackra trädgårdens skull. Ändå snålar hon med små och illa placerade fönster. Kontakten mellan husets insida och den vackra trädgården är obefintlig. Det tycker jag är en märklig prioritering. Är fönstren rätt ställe att spara pengar på när man bygger på en så vacker plats?
Det känns som att hon i sitt arbete har erfarenhet av att projektera byggnadsdelar, t.ex. golvet med olika bredd på tiljorna, men att hon saknar erfarenhet av gestaltning och de större penseldragen som husets placering, siktlinjer, utblick, kontakt mellan ute och inne etc.
Synd på den fina tomten att den inte fick ett finare hus. Det är bra att kunna sina styrkor och svagheter. Hon skulle ha vunnit mycket på att be en erfaren arkitekt om råd och hjälp med gestaltningen. Därifrån hade hon kunnat fortsätta själv med projekteringen och genomförandet.
Tycke och smak är ju som baken, att spara 4 miljoner är jävligt bra tycker i allafall jag!!!
 
Huset i sig föll inte mig i smaken. Även om jag inte ser något fel i de.

Dock är jag sjukt imponerad av denna stålkvinna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.