Husdrömmar avsnitt 8 som visades i måndags var det sista för säsongen, snyft.
Men vilket avsnitt det var. Vilken smart tjej det var som byggde, och så bra Gert Wingårdh kom till sin rätt för en gångs skull.
Josefin Nyman är arkitekt och har tillsammans med sin man Jim fått tag på en stor fin uppväxt tomt mitt i Malmö. Vilket drömläge för ett drömhus. Tomten kostar 2,2 miljoner kr och Josefin är så listig i sin projektering att hon får ihop ett hus på mer än 211 kvm för 2,5 miljoner kr, det vill säga ca 10 000 kr per kvm.

Du kan läsa blogginlägget här: SVT:s Husdrömmar - säsongsavslutning med smart bygge
 
Imponerande bygg!

Och absolut ett av de allra bästa husdrömmarepisodene. Fokuset på Jimmy sin fotbollsdilla blev lite mycket ibland. Jag ville heller höre mycket mer om praktiska lösninger ala douglasgran. Härlig info för en n00b som jag.
 
  • Gilla
gww
  • Laddar…
Kan inte annat än instämma. Helt fantastiskt att hon lyckades bygga det huset för dom pengarna. Bra jobbat!
 
Imponerande att hon fick ihop ett så fint hus för de pengarna. Jag gillar huset starkt dock har jag några funderingar; det där stora rummet med högt i tak kändes avigt, liksom onödigt på något sätt. Det jätterummet och sen ihopklämda sovrum mm.
Fick någon med sig var i Malmö detta var? Skulle vilja kolla på det i verkligheten.
 
Som pappaledig med två små barn i ungefär samma ålder som Josefin och Jimmys vill jag utbringa en stående ovation till vad Josefin har lyckats åstadkomma.

Dessvärre, och detta är baserat på de kanske 4 minuterna man fick se det, är jag inte speciellt imponerad av själva huset. Massa goda tankar och finurliga ideér, men helheten kändes mer som ett museum än ett hem. Överlag fick man intrycket att det var trångt, kallt och mörkt. Är det bara jag som känner så?
 
Verkligen imponerande att få till ett så fint hus på den budgeten - och läget var ju inte helt fel heller. Enda negativa var väl en liten känsla av lite trång korridor i nån del av huset. Jag tror dock att det är någon sorts kompromiss för att prioritera något som är viktigare. Tänkte ni förresten på att det var inget fokus eller gnäll på hantverkare eller slarv/dåligt utförande? Måste bero på proffsig beställare (som inte bara är gynnsamt för priset). Ett av de bästa avsnitten.
 
A
Ca 10.000 kr/kvm? Jag får det till närmare ca 12.000 kr /kvm...
 
M
En intressant fråga är vad hennes tid är värd? Om man anlitat henne till att göra det jobb hon gjort, hur mycket dyrare hade huset blivit?

Sedan tycker jag inte att ett hus med papptak och panel på väggarna känns vidare exklusivt, mer som ett budgetbygge. Lägg till avsaknaden av takfot så kommer hela väggen bli blöt varje gång det regnar, det gäller att man gillar att måla panel.
 
mnils skrev:
Lägg till avsaknaden av takfot så kommer hela väggen bli blöt varje gång det regnar, det gäller att man gillar att måla panel.
Jag tolkade det som att panelen inte skulle målas - någonsin... Tätvuxet kärnvirke från norrland.
 
Spännande hus och skickligt förhandlande av material och arbete. Hur blir venturieffekten i hålet i huskroppen? Det vore kul att veta.

Vad gäller hur maken behandlades av TV-teamet bevisar den gamla tesen om att den som skriver historien sätter ramarna. Finns ju en del aktuella exempel på det i östra europa.
 
Håller inte alls med mnils, tycker huset är mycket läckert i utförandet. Den som bott i Skåne vet att en utskjutande takfot inte hjälper mycket för att hålla väggarna torra. Det blåser nämligen för det mesta! För övrigt fick jag intrycket av att hon inte kommer att måla panelerna.
 
G
nu vet man vad byggarnas marginaler är....
 
Som projektledare tycker jag att hon gjorde ett bra jobb. Hon lyckades driva igenom projektet och hålla ned kostnaderna. Särskilt imponerande är det att hon gjorde det parallellt med att ta hand om små barn.
Som arkitekt tycker jag att hon uppvisar stora brister. Hon lyckades inte placera huset rätt förrän Gert kom och hjälpte till. Planlösningen är plottrig och saknar tydlighet och stringens.
Det märkligaste valet är nog fönstren som är små och för högt placerade. Man får sträcka på sig när man sitter ned för att se ut. Överlag har huset en bunkerkänsla. De valde tomten för den sagolikt vackra trädgårdens skull. Ändå snålar hon med små och illa placerade fönster. Kontakten mellan husets insida och den vackra trädgården är obefintlig. Det tycker jag är en märklig prioritering. Är fönstren rätt ställe att spara pengar på när man bygger på en så vacker plats?
Det känns som att hon i sitt arbete har erfarenhet av att projektera byggnadsdelar, t.ex. golvet med olika bredd på tiljorna, men att hon saknar erfarenhet av gestaltning och de större penseldragen som husets placering, siktlinjer, utblick, kontakt mellan ute och inne etc.
Synd på den fina tomten att den inte fick ett finare hus. Det är bra att kunna sina styrkor och svagheter. Hon skulle ha vunnit mycket på att be en erfaren arkitekt om råd och hjälp med gestaltningen. Därifrån hade hon kunnat fortsätta själv med projekteringen och genomförandet.
 
G
Håller självklart med om att projektledaren var fantastiskt duktig, men...
I prisförhandlingarna kanske det har viss betydelse att hon är arkitekt (bra pris nu - mera föreskrivningar sedan) och att TV följde projektet (Douglasgran på golvet känner hela Sverige till nu, Velfacs loggor på fönstren osv).
Men som sagt, superduktigt av henne att spela på alla strängar!
Lite surt för oss andra som ser vilka marginaler som uppenbarligen finns... :)
 
G
dancve skrev:
Som projektledare tycker jag att hon gjorde ett bra jobb. Hon lyckades driva igenom projektet och hålla ned kostnaderna. Särskilt imponerande är det att hon gjorde det parallellt med att ta hand om små barn.
Som arkitekt tycker jag att hon uppvisar stora brister. Hon lyckades inte placera huset rätt förrän Gert kom och hjälpte till. Planlösningen är plottrig och saknar tydlighet och stringens.
Det märkligaste valet är nog fönstren som är små och för högt placerade. Man får sträcka på sig när man sitter ned för att se ut. Överlag har huset en bunkerkänsla. De valde tomten för den sagolikt vackra trädgårdens skull. Ändå snålar hon med små och illa placerade fönster. Kontakten mellan husets insida och den vackra trädgården är obefintlig. Det tycker jag är en märklig prioritering. Är fönstren rätt ställe att spara pengar på när man bygger på en så vacker plats?
Det känns som att hon i sitt arbete har erfarenhet av att projektera byggnadsdelar, t.ex. golvet med olika bredd på tiljorna, men att hon saknar erfarenhet av gestaltning och de större penseldragen som husets placering, siktlinjer, utblick, kontakt mellan ute och inne etc.
Synd på den fina tomten att den inte fick ett finare hus. Det är bra att kunna sina styrkor och svagheter. Hon skulle ha vunnit mycket på att be en erfaren arkitekt om råd och hjälp med gestaltningen. Därifrån hade hon kunnat fortsätta själv med projekteringen och genomförandet.

Man anar väl en viss avundsjuka från några som inte lyckats prisförhandla lika bra... Sedan tror jag att huset är precis så som HON ville ha det . Tycker ,det gör vi om alla lösningar ! Mycket är "modestyrt " exempelvis jättestora badrum , konstga kök som verkar vara till en restaurang osv ., och det går vi på !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.