Såg du Husdrömmar igår? Om man satt som ett stort frågetecken efter förra veckans avsnitt om lastbilsgaraget i Genarp, så var det precis tvärt om igår. Äntligen ett avsnitt av Husdrömmar där man fick reda på allt man behövde veta.

Du kan läsa blogginlägget här: Kolonistuga i SVT:s Husdrömmar
 
K
Jag gillade också det här avsnittet men jag saknade demostrationen av den bluetoothgrejen på toaletten. Vad var det för något?
 
Totalkostnaden framgick inte. Man hade budgeterat 450' men slutsumman blev tydligen bra mycket högre. Min dotter köpte koloni i detta område förra året. Det är mycket pengar att lägga på ofri grund men man kan ändå hoppas att Malmö behåller denna gamla underbara miljö som ligger 10 minuters cykelväg från Malmös innerstad. Många av dessa tomter är dessutom större än 500 kvm dvs som en mindre villatomt.
 
Fast huset var ju totalt ointressant arkitektoniskt. Då är det tydligen okej med dåliga lösningar i övrigt..
Jag tänker att det finns en anledning att programledarna är en arkitekt och en relationsexpert, inte en byggingenjör och en kommuntjänsteman..


Håller med Gert att huset var tråkigt. Varför inte mer yteffektiva lösningar? Det fanns inte plats för ett matbord i den varma delen. Måste sovrummet vara typ 10m2? Varför inte minska takhöjd i sovrum och på så sätt skapa 2 "miniplan" med 2 sovrum istället? Den dåliga planlösningen gör ju att toaletten blir gigantisk för att klara tillgängligheten.


Nu blir jag lite motvalls, men var är det kritiska ögat denna gången?


Fönstret på loftet var ju en reell livsfara!
Höjd ca 2cm över golv, hemmabyggt (säkert glas?), öppningsbart - utåt! Perfekt för barnen att haspa lite slarvigt och sedan ramla ner när de har brottningsmatch? eller att först ramla igenom och sedan ner..

Elsäkerheten. visst det var en elektriker - men hade han verkligen behörighet? Trodde att el-branschen var väldigt hårt reglerad..

Man kunde inte se någon ventilation på loftet - tänk att ligga där en go sommarnatt. Kylan från pumpen når knappast upp och syret blir 0.

Tillgängligheten vid ingången? Det skulle enligt programmet bli ett trädäck som man ska upp på (ganska ordentlig höjdskillnad), sedan genom ett skjutparti med tröskel, sedan ytterligare ett parti med tröskel. omöjliggör praktiken tillträde för någon i rullstol till hela stugan..
 
Jag håller med om huset arkitektoniskt är väldigt tråkigt och att man med enkla medel skulle kunna få ett bra resultat. Man behöver ju bara titta på det stora utbudet av attefallshus. Men vi ska nog acceptera att koloniområden traditionellt är hemmabyggen och är bundna av kommunens direktiv. Programmet är inte ett designprogram! Vad jag själv var tveksam till är just byggkostnaden i ett område som faktiskt kan exploateras i centrala Malmö. Man har redan lagt ner ett antal gamla kolonier i anslutning till området och även om kommunen ger en tidsfrist kan husen en dag bli värdelösa.

När det gäller det fantastiska koloniområdet i Landskrona - tror jag - är miljöskyddat.



LAnsgar skrev:
Fast huset var ju totalt ointressant arkitektoniskt. Då är det tydligen okej ed dåliga lösningar i övrigt..
Jag tänker att det finns en anledning att programledarna är en arkitekt och en relationsexpert, inte en byggingenjör och en kommuntjänsteman..


Håller med Gert att huset var tråkigt. Varför inte mer yteffektiva lösningar? Det fanns inte plats för ett matbord i den varma delen. Måste sovrummet vara typ 10m2? Varför inte minska takhöjd i sovrum och på så sätt skapa 2 "miniplan" med 2 sovrum istället? Den dåliga planlösningen gör ju att toaletten blir gigantisk för att klara tillgängligheten.


Nu blir jag lite motvalls, men var är det kritiska ögat denna gången?


Fönstret på loftet var ju en reell livsfara!
Höjd ca 2cm över golv, hemmabyggt (säkert glas?), öppningsbart - utåt! Perfekt för barnen att haspa lite slarvigt och sedan ramla ner när de har brottningsmatch? eller att först ramla igenom och sedan ner..

Elsäkerheten. visst det var en elektriker - men hade han verkligen behörighet? Trodde att el-branschen var väldigt hårt reglerad..

Man kunde inte se någon ventilation på loftet - tänk att ligga där en go sommarnatt. Kylan från pumpen når knappast upp och syret blir 0.

Tillgängligheten vid ingången? Det skulle enligt programmet bli ett trädäck som man ska upp på (ganska ordentlig höjdskillnad), sedan genom ett skjutparti med tröskel, sedan ytterligare ett parti med tröskel. omöjliggör praktiken tillträde för någon i rullstol till hela stugan..
 
LAnsgar: Jag känner inte att det är min uppgift att vara kritisk till hur folk bygger sina hus, det ska man bestämma själv (om det var det du menade med brist på kritiskt öga). Däremot är jag ofta kritisk till hur de lägger upp programmet Husdrömmar. Programmet skulle kunna vara så mycket bättre om de hade ställt andra frågor och/eller klippt ihop det annorlunda. De klipper ner 50 timmars filmtid till 1 timma.
 
N
Detta är väl ett fritidshus? I så fall finns inget tillgänglighetskrav!
 
SVT har verkligen lyckats bra med att få variation på objekten. Var inte så jättespännande lösningar i det hä'r avsnittet men kul att de tar upp ett mindre projekt som är mer realistiskt för fler. Hög igenkännandefaktor för en som byggt mycket själv åxå ;), bra att de visar att även ett litet projekt kan vara mycket jobb med.
 
Jag tänkte på artikeln om förra veckans lastbilsgarage, där var det väldigt många "frågetecken" kring dessa bitarna, men i detta bygget var sådana tongångar helt bortblåsta. (Jag väntar med spänning på utlovade artikeln om lastbilsgaraget) Fick lite känslan av att vissa byggen sticker i ögonen och då är de inte bra, medan vissa byggen sticker ut mindre och därmed är bra. Det brukar inte vara andan i artiklarna här på byggahus, så jag känner mig lite förvirrad..

Jag håller med om att programmet kunde vara bättre med lite annat innehåll. Mindre tjafs om kvadratmeter hit och Bluetooth dit. Mer fokus på design och mjuk boendekvalitet skulle det vara! (För jag antar att det var det du menade? 😜

Marlen Eskilsson skrev:
LAnsgar: Jag känner inte att det är min uppgift att vara kritisk till hur folk bygger sina hus, det ska man bestämma själv (om det var det du menade med brist på kritiskt öga). Däremot är jag ofta kritisk till hur de lägger upp programmet Husdrömmar. Programmet skulle kunna vara så mycket bättre om de hade ställt andra frågor och/eller klippt ihop det annorlunda. De klipper ner 50 timmars filmtid till 1 timma.
Tillgänglighet är kanske inte ett krav (erkänner direkt min bristande kunskap på ämnet) men det är, i min värld, ändå helt idiotiskt att inte ta i beaktande öht..
 
Varför ligger det plast på taket?
 
Varför sa de aldrig något om det undermåliga taket?
Det enda som hördes var att det var blått när de promenerade fram för sista mötet. Men när de tidigare visat taket var det jättestora släpp i papp-skarvarna. Inte undra på att de fick lägga på presenning sedan....
Hur svårt hade det varit att lägga dit takpannorna och få taket ordnat i ett tidigt skede?
 
Det som förvånar mig mest är att detta var ett examensarbete för att se om Miiad själv skulle få ta sig an ett jätteprojekt (ruckel). Så därför tar han dit en massa polare och bräcker budgeten till kanske det dubbla? Hur skall han få detta sålt så att de kan ta sig an en riktig bostad? För pengar att äga båda verkar de ju inte ha. Skulle jag gärna fått höra om ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.