Grått är det nya svarta. Överallt nu kan man se hur både golv, väggar, lister och möbler är grå. Passar till allt, precis som vitt och svart. Det är en kulör som kan vara både tråkig och mycket elegant beroende på nyans. Så det gäller att jämföra och gärna be om råd hos färghandeln. Alla färgtillverkare har ju också valt ut vackra nyanser som de visar upp i broschyrer.
Mina favoriter är grått åt det kalla hållet, med lite blått i. Det finns dock en liten bubblare och det är den som kallas Greige, dvs. gråbeige.

Du kan läsa blogginlägget här: Gråa nyanser på väggen
 
Fantastiskt fina bilder. Så trevligt att se lite dovare miljöer. Framförallt kombinationen med mörka trämöbler var väldigt fin.
 
moperandi skrev:
Fantastiskt fina bilder. Så trevligt att se lite dovare miljöer. Framförallt kombinationen med mörka trämöbler var väldigt fin.
TACK!
 
G
Jag trodde grått var det nya vita?
 
Jag och sambon älskar grått. Därför kommer nya köket gå i gråton!
 
gäst skrev:
Jag trodde grått var det nya vita?
Ja, man kan nog säga att grå väggar i många lägen ersätter vitt. Vad jag menar med "Grått är det nya svarta" är att det är helt rätt i tiden. Det används som ett uttryck för allt möjligt, som gäller vad som är inne och trendigt. Inte att det ersätter svarta väggar just...
 
Jag är uppväxt med grått, så blev givna valet när vi renoverade, så snyggt!
 
R
Tycker ni borde nämna att grå är en av de svårare färgerna att få rätt. Hemmet, ljuset, kall eller varm grå färg kan göra att en och samma färg får helt olika nyanser under dagen pga av ljuset. Tips! Testa massor av nyanser i det rum färgen ska vara för att hitta rätt.
 
Robert F skrev:
Tycker ni borde nämna att grå är en av de svårare färgerna att få rätt. Hemmet, ljuset, kall eller varm grå färg kan göra att en och samma färg får helt olika nyanser under dagen pga av ljuset. Tips! Testa massor av nyanser i det rum färgen ska vara för att hitta rätt.
Helt rätt. Jag tycker att man alltid bör köpa provburkar för att testa att måla 1 m2, om man är osäker på ljuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.