Wingårdh slingrar sig väldigt på frågan vad han tycker om huset, till skillnad från avsnittet före då det rör sig om arkitektritat hus då han brer på rejält om hur bra det är, fast det är väl hans jobb att föredra arkitektritade hus framför kataloghus ;)

Väldigt surt att så mycket går fel, men kan tänka mig att man upptäcker mer saker som går fel genom att bo så nära inpå bygget som byggarn i normalfallet själva upptäckt och fixat (utan att berätta att det varit problem) innan familjen flyttar in i många fall.
 
K
rickardg skrev:
Wingårdh slingrar sig väldigt på frågan vad han tycker om huset, till skillnad från avsnittet före då det rör sig om arkitektritat hus då han brer på rejält om hur bra det är, fast det är väl hans jobb att föredra arkitektritade hus framför kataloghus ;)
Men var det så lyckat egntligen? Jämför med standardplanlösningen: http://anebygruppen.se/vara-hus/anebyhus/hus/konvergent/

Hade de själva ritat in ändringarna eller hade de gjort det i samråd med Anebyhus arkitekt? Frågan är om konstruktionsfelen i taket hänger samman med att de vänt riktningen på taket?
 
Jag tycker det var artigt av honom att inte gå så hårt åt det arkitektoniska, huset hade ju inga ambitioner att vara något annat än just ett fint hus av en katalogtillverkare.
Alla när inte drömmen om att bo i något spektakulärt, utan fyller huset med livet istället. Att då börja bedöma det i någon arkitektonisk mening hade blivit fel.
Min uppfattning är att Wingårdh har sågat minst lika många hus som han hyllat genom seriens säsonger, men det är bara när det kommer till kataloghusen han lite mjukt berömmer för ett fint hus.

Prata med en konstnär och be hen bedöma en tavla från Ikea, mest troligt blir omdömet "fin tavla, bra kvalitet på fotot och ett fint motiv" Släpper du den samme på en vernissage blir omdömet inte lika tamt utan du får veta om det är bra eller dåligt!


rickardg skrev:
Wingårdh slingrar sig väldigt på frågan vad han tycker om huset, till skillnad från avsnittet före då det rör sig om arkitektritat hus då han brer på rejält om hur bra det är, fast det är väl hans jobb att föredra arkitektritade hus framför kataloghus ;)
 
gäst101 skrev:
Jättebra att du är nöjd, så du ser inte att byggbranschen är en grisbransch då?
Jag delger erfarenheter från mina båda hus. Nu är jag sugen på lite empiri i närområdet och kommer att gå runt till grannarna med frågor. Några olika husleverantörer finns det här förutom mitt lösvirke. Vi snackade mycket i början eftersom de flesta byggde inom 1-2 år. Kanske har det dykt upp problem nu?
Grisbransch? Tveksamt. Problemfritt? Absolut inte. Storstadsfenomen? Kanske...
 
G
Kjell_G skrev:
Jag delger erfarenheter från mina båda hus. Nu är jag sugen på lite empiri i närområdet och kommer att gå runt till grannarna med frågor. Några olika husleverantörer finns det här förutom mitt lösvirke. Vi snackade mycket i början eftersom de flesta byggde inom 1-2 år. Kanske har det dykt upp problem nu?
Grisbransch? Tveksamt. Problemfritt? Absolut inte. Storstadsfenomen? Kanske...
Avsaknaden av yrkesheder är knappast ett storstadsfenomen. Det genomsyrar hela branschen.
 
G
lovestad skrev:
Jobbar själv som målare och vårt huvudlönesystem är ackord, når vi kommer till arbetsplatsen så skall allt vara färdigt så att vi kan jobba rationellt, är det inte det så förlorar vi inkomst. Att ett avloppsrör "sticker" ut ur väggen är inget som vi bryr oss för det skulle vara åtgärdat innan och vi är där för att tjäna pengar, jag tror inte att det finns någon yrkesgrupp som skulle acceptera en löneminskning p 20-50 kr/timme för att en annan yrkesgrupp inte har fullföljt sina uppgifter. Visst kan det låta sjukt men detta är vardagen för många byggare som jobbar på ackord
Men det du säger då är ju att ni i byggbranschen inte klarar av att ha en vettig organisation, vettiga incitament, och ta ansvar för det ni gör. Eller förväntar du dig att vi som INTE jobbar i branschen ska lösa problemen?

Din inställning bekräftar bara att ni medvetet gör fel och skiter i det, "ööööh, jag jobbar bara här". Bedrövligt och extremt låg nivå.
 
gäst skrev:
Men det du säger då är ju att ni i byggbranschen inte klarar av att ha en vettig organisation, vettiga incitament, och ta ansvar för det ni gör. Eller förväntar du dig att vi som INTE jobbar i branschen ska lösa problemen?

Din inställning bekräftar bara att ni medvetet gör fel och skiter i det, "ööööh, jag jobbar bara här". Bedrövligt och extremt låg nivå.
Vi är där för att tjäna pengar så att vi kan betala skatt, vi kan tyvärr inte rå för att vårt fack vidhåller vid vårt lönesystem. Jag undrar vad du jobbar med eftersom du tydligen gladeligen kan avstå 20-50 kr varje timme.
 
G
lovestad skrev:
Vi är där för att tjäna pengar så att vi kan betala skatt, vi kan tyvärr inte rå för att vårt fack vidhåller vid vårt lönesystem. Jag undrar vad du jobbar med eftersom du tydligen gladeligen kan avstå 20-50 kr varje timme.
Vem är facket...? Det är ju du/ni!
Vidare, är det inte så att det i alla tider har lönat sig att bygga/måla/mura fort men fel...! :( Yrkesheder... vad är det för något?! I varje kvarter pratas det illa om er i byggbranschen och ni vidhåller att det är någon annans fel...??? Visst ni var inga raketforskare i skolan men det är väl om inte annat pinsamt att alla pratar illa om er?!
 
Blev det någon fortsättning på artikeln?
 
gäst102 skrev:
Vem är facket...? Det är ju du/ni!
Vidare, är det inte så att det i alla tider har lönat sig att bygga/måla/mura fort men fel...! :( Yrkesheder... vad är det för något?! I varje kvarter pratas det illa om er i byggbranschen och ni vidhåller att det är någon annans fel...??? Visst ni var inga raketforskare i skolan men det är väl om inte annat pinsamt att alla pratar illa om er?!
Vet inte vad DU själv jobbar med, antagligen en sådan väskedängare, men jag undrar om du är villig att sänka din lön för andra yrkesgrupper gör fel? Och för att vi jobbar på ackord så innebär det inte att man kan fuska, våra jobb besiktigas som de flesta inom byggbranschen. Men det är lätt att kasta skit på andra, speciellt när man inte har en suck om vad man snackar om. Visst jag kan hålla med dig om att det finns en djäkla massa oseriösa aktörer inom denna bransch precis som inom alla andra, men många gånger så får man vad man betalar för. Det är lätt att ta ett billigt alternativ och sedan kasta skit på hela branschen. Det verkar som om du själv har råkat ut för detta. Kan hålla med om att många som går på byggprogrammet inte är de vassaste knivarna i lådan, men dessa människor sållas ut rätt så snabbt när de kommer och vill bli lärlingar.
 
R
lovestad skrev:
Vet inte vad DU själv jobbar med, antagligen en sådan väskedängare, men jag undrar om du är villig att sänka din lön för andra yrkesgrupper gör fel? Och för att vi jobbar på ackord så innebär det inte att man kan fuska, våra jobb besiktigas som de flesta inom byggbranschen. Men det är lätt att kasta skit på andra, speciellt när man inte har en suck om vad man snackar om. Visst jag kan hålla med dig om att det finns en djäkla massa oseriösa aktörer inom denna bransch precis som inom alla andra, men många gånger så får man vad man betalar för. Det är lätt att ta ett billigt alternativ och sedan kasta skit på hela branschen. Det verkar som om du själv har råkat ut för detta. Kan hålla med om att många som går på byggprogrammet inte är de vassaste knivarna i lådan, men dessa människor sållas ut rätt så snabbt när de kommer och vill bli lärlingar.
Besiktningar ger jag inte mycket för! Oseriösa finns det massor av men det stämmer sällan att man får vad man betalar för! En del av de nyanlända verkar ha kvar ordet yrkesheder i sitt vokabulär och det finns inte längre bland de som är "utbildade" i Sverige.
När jag går förbi byggena på morgonen på väg till dagis hör jag att alla dom jag nämner (de oskarpa knivarna) visst är kvar på byggena. Det hörs tydligt!
En tragisk bransch som vägrar ta till sig av kritik och bara gapar om högre lön. Om något borde alla inom industri och bygg sänka sina löner! Det borde inte finnas en enda byggare eller industriarbetare som tjänar mer än en undersköterska! Skandal är vad det är! Kan tänka mig hur en sjuksköterska tänker med sin utbildning och ansvar som inte har den lön som de flesta har i byggbranschen! Sänk era löner och skäms ett tag och sen återkommer ni när ni förstår vad yrkesheder är.
 
Robotens skrev:
Besiktningar ger jag inte mycket för! Oseriösa finns det massor av men det stämmer sällan att man får vad man betalar för! En del av de nyanlända verkar ha kvar ordet yrkesheder i sitt vokabulär och det finns inte längre bland de som är "utbildade" i Sverige.
När jag går förbi byggena på morgonen på väg till dagis hör jag att alla dom jag nämner (de oskarpa knivarna) visst är kvar på byggena. Det hörs tydligt!
En tragisk bransch som vägrar ta till sig av kritik och bara gapar om högre lön. Om något borde alla inom industri och bygg sänka sina löner! Det borde inte finnas en enda byggare eller industriarbetare som tjänar mer än en undersköterska! Skandal är vad det är! Kan tänka mig hur en sjuksköterska tänker med sin utbildning och ansvar som inte har den lön som de flesta har i byggbranschen! Sänk era löner och skäms ett tag och sen återkommer ni när ni förstår vad yrkesheder är.

Kan bara berätta att vi har många äldreboende som vi renoverar och det mesta de gör under dagen är att dricka kaffe, de orkar fan inte att plocka undan sina saker så att vi kommer till ( det är att bespara skattepengar) visst de har det jäktigt när alla skall väckas och tvättas och så vidare, men vi har varit på boende där man låter de gamla sova tills de vaknar av sig själv. Och jag skulle vilja se en sjuksköterska hänga med på ett bygge i en vecka, då hade säkerligen gått in i väggen på fredagen. Och sedan skall vi inte snacka arbets-skador, på de flesta vårdinrättningar så finns det hjälpmedel (liftar och dylikt) dock ej inom hemtjänsten. Var är våra hjälpmedel?? Vi letar fortfarande efter dem. Och utbildningen. Efter 3 år på gymnasiet så är de undersköterska, efter 3 år på Byggprogrammet för målare så är du knappt lärling. Visst du har betalt under din lärlingsperiod, men du skall ha 6800 timmar för att komma upp i 155 kr/timme och har du sedan tur så kan det bli någon krona på ackordet men räkna inte med det under dina första år. Jag har själv jobbat inom äldrevården i mitten av 80-talet och jag kan säga att då var det ännu mer kaffe än det är idag, finns säkert några få stackare inom sjukvården som sliter men än så länge har jag inte sett till någon. Du snackade om nyanlända och yrkesheder... skämtar du.. Väldigt konstigt att de flesta fall som togs upp av Fuskbyggarna var byggföretag med icke svenskar.
 
G
Robotens: Tycker du går väldigt hårt åt en hel yrkesgrupp. Tror problemen iaf är ett storstadsproblem. Är du en duktig hantverkare så har du jobb och tjänar pengar på orten du bor. Dom "slöa knivarna" är tvungna att ligga på trakt jobb i storstäderna och har inte yrkeshedern att göra ett bra jobb.
Sen att kunderna "bara"kollar på priset har ju en väldigt stor inverkan på slutresultatet. Man köper tex inte en bil med bara blicken på priset.
Mina 2ören
 
Jag förstår inte att de som är inblandade i ett TV-program inte är mer angelägna om sitt rykte. Här har de tillfälle att visa att om ni anlitar oss fungerar allt till 100%. Eventuella problem behandlas seriöst så att alla parter blir nöjda.
 
R
Som vanligt då då! :( Byggare slår bakut när man kritiserar branschen. Eftersom ni inte kan ta till er kritik och inse att branschen är sjuk så blir det ju genom lagstiftning och jag hoppas att den senaste tidens domar är ett steg i rätt riktning. Fattar ni inte att vi kunder är missnöjda på annat sätt så får ni väl skaka galler ett tag! Korkat är det i varje fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.