Bankernas vinstmarginaler på bolån är de högsta på över 20 år. Vår medlem stoffe88 har fått nästan fördubblat påslag hos SEB, och många andra med honom.
Det är det låga ränteläget som gör det lättare för dem att öka sina marginaler, konstaterar finansmarknadsminister Per Bolund i en intervju med Dagens Industri, publicerad i tidningens pappersupplaga idag.

Du kan läsa blogginlägget här: Bankernas supermarginaler ger guldläge för prutning
 
Finansmarknadsministern känns lite naiv när han menar att man som kund inte känner att man får något tillbaka som bankkund. Det är väl inte någon återbäring i den lokala OK-föreningen!? Bankerna har väl ett enda syfte om man ska vara krass- att leverera maximal (långsiktig) avkastning till sina aktieägare, även om jag är lite osäker just på långsiktigheten ?.

Däremot är väl övervinster ett tecken på icke-fungerande marknad, oligopol i det här fallet. Byta bank är ju relativt enkelt om man vill få lägre pris och bidra till ökad konkurrens/prispress. Sen är det ju faktiskt inte mer tvingande att köpa lån än t ex mat, man har ju ett val själv också - åtminstone mängden och vem man handlar av.
 
Det svåra är att veta om det krävs något ytterligare än att bara ha ett huslån för att få den inrapporterade räntan. Vissa banker ger ju mer rabatt om man även har lönekonto, internetbetalning osv. Tar man inte hänsyn till det så blir ju hela tabellen missvisande.
 
G
Jag jobbar på bank med just bolån och jag kan säga att man ABSOLUT INTE har provision som rådgivare... var har artikelförfattaren fått det ifrån? Provisioner är väldigt ovanligt i alla fall i storbankernas kontorsrörelses (ja, även för cheferna).
 
Borde man inte kunna få in en kolumn i boräntetabellen som visar datum för senaste förhandling?
 
"Datum för senast förhandling" är samma sak som "Bundet"-kolumnen men den kolumnen syns av utrymmesskäl tyvärr bara i desktopvarianten. Om man vill kan man finna detta "bindningsdatum" även i mobilversionen men då måste man klicka på raden för att få se mer.
 
Aha. Det förklarar saken. Tack!
 
Rätt tramsig och oinitierad artikel. Visst har bankerna högre marginal på bolånen mot reporäntan, men samtidigt har de ju kraftigt försämrade marginaler på inlåningen. Skulle inte säga att det är något "guldläge" att pruta direkt.
 
fredrik1234 skrev:
Rätt tramsig och oinitierad artikel. Visst har bankerna högre marginal på bolånen mot reporäntan, men samtidigt har de ju kraftigt försämrade marginaler på inlåningen. Skulle inte säga att det är något "guldläge" att pruta direkt.
Det är ju minusränta... dvs bankerna får betala pengar för att ha reserver hos riksbanken..
Räntan innebär således en ökad kostnad för banken.
Det är inte så att banken lånar pengar av riksbanken som de sen på nåt sätt lånar ut till folk :)
Det som står på ett bankkonto är bara ett krav på dessa reserver, inte reserverna i sig.
 
Martin Sv skrev:
Det är ju minusränta... dvs bankerna får betala pengar för att ha reserver hos riksbanken..
Räntan innebär således en ökad kostnad för banken.
Det är inte så att banken lånar pengar av riksbanken som de sen på nåt sätt lånar ut till folk :)
Det som står på ett bankkonto är bara ett krav på dessa reserver, inte reserverna i sig.
Men om banken istället lånar ut sin överlikviditet till bolånetagare så behöver de inte betala något.
 
Bankerna kan ge högre rabbat men i gengäld vill de att man ska flytta sina sparpengar eller pensionbesparingar och dylik till deras fonder, helst aktiefonder med höga avgifter.
Det var det min bank ville i Nov. Tur att jag inte gjorde det.
 
Matstj skrev:
Bankerna kan ge högre rabbat men i gengäld vill de att man ska flytta sina sparpengar eller pensionbesparingar och dylik till deras fonder, helst aktiefonder med höga avgifter.
Det var det min bank ville i Nov. Tur att jag inte gjorde det.
Det var det jag syftade på! Tabellen säger ju inget om övriga villkor och kan därför vara missvisande. Som jämförelse skulle man ju bara ange ränta som kan fås utan något annat engagemang i banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.