Jag tycker det blir fler och fler som visar upp helt fantastiska möbler man har byggt. Anar jag en trend?
Det finns ju bara fördelar med att snickra möbeln själv:
- Du sparar (oftast stora) pengar
- Du får möbeln precis som du vill ha den
- Du får avkoppling under tiden du bygger
- Du imponerar på din omgivning

Du kan läsa blogginlägget här: Hett och smart att bygga möblerna själv
 
Att du sparar pengar är en myt. Skall du också räkna in verktyg och tid så blir det en omöjlig ekvation.
 
Det beror väl på vad man bygger samt hur man värderar sin egen tid. Tycker man det är roligt och ser det som en hobby så bryr man ju sig inte om tiden. Min TV-bänk är ett exempel på när man sparar pengar. Jag bygger en näst intill identisk replika på clic som jag sedan skickar på lack. Exkl. verktyg sparar jag 13 000 kronor.
 
Håller med Shakula om att man inte sparar särskilt med pengar. Om man ska ha bra verktyg (som är en fördel) och bra virke så drar det lätt iväg. Men det finns ju så klart en annan vinst som inte går att mäta i pengar: Stoltheten över att ha lyckats med ett byggprojekt och den härliga känslan att få jobba med trä!
 
falkn skrev:
Det....
Jag håller absolut med om övrigt. Tycker det är kul att snickra och har själv hittat en rolig hobby. Har byggt en mediamöbel efter mina specifika behov då marknaden inte hade något som passade.
Men att det skulle spara pengar är något som man lurar sig med. Jag vill bara man skall vara ärlig och inte spä på den myt som existerar om att man på något magiskt vis kan spara pengar.

Att jämföra med en "designmöbel" är väl inte riktigt rätt.
Om liknande möbel skulle tillverkas av Ikea skulle den nog kosta 2-3000kr och bara kostnaden för lackning ligger väl där?
 
en ikeamöbel är sällan gjord i massivt trä, börja se på priserna för rejält byggda möbler så ser ni helt andra priser
 
Vissa grejer spar man pengar på att göra själv, andra inte.. :)

Men det förutsätter att du redan har de vanligaste maskinerna/verktygen hemma. Det blir med ens svårare att jämföra när man behöver börja räkna in maskinerna/verktygen.. då måste man ju räkna varje gång man använder skruvdragaren, eller hammaren.. osv (oavsett om du så sätter upp en tavla på väggen eller bygger ett bord, varje gång man använder verktyget så måste man ju räkna det..)

Vilket gör attt 10 år senare kanske det visade sig att ditt fina matbord bara kostade hälften mot vad du räknade på när du gjorde det.. för att du använt maskinerna/verktygen till annat under 10 år .. :p (inte bara till det matbordet)
 
Shakula skrev:
Jag håller absolut med om övrigt. Tycker det är kul att snickra och har själv hittat en rolig hobby. Har byggt en mediamöbel efter mina specifika behov då marknaden inte hade något som passade.
Men att det skulle spara pengar är något som man lurar sig med. Jag vill bara man skall vara ärlig och inte spä på den myt som existerar om att man på något magiskt vis kan spara pengar.

Att jämföra med en "designmöbel" är väl inte riktigt rätt.
Om liknande möbel skulle tillverkas av Ikea skulle den nog kosta 2-3000kr och bara kostnaden för lackning ligger väl där?
Lycka till att få IKEA att göra en lika snygg möbel som Clic, eller deras ännu snyggare systermärke Unnu
 
Man behöver ju inte en maskinpark från Festools för att kunna tillverka möbler. Mycket kan man lösa med enkla handverktyg som man i många fall redan har eller kan införskaffa på Jula, Biltema eller liknande för några hundralappar.
Alternativt kan man gå med i någon snickarförening och nyttja deras lokaler. T.ex kan man för en hundralapp gå med i Ersboda slöjd ( http://ersbodaslojd.se ) i Umeå och ha tillgång till allt från bandsåg, svarv och plan-/rikthyvel till broderimaskin, virknålar och glasfusing-ugn.

Jag har själv gjort ett par möbler och fått höra samma ramsa varje gång om att det skulle vara billigare att köpa färdigt. Men åtminstone jag känner inte riktigt att massiva trästycken, limträskivor och skruvfria möbler är jämförbart med lackad spånskiva och en massa olika monteringsmetoder som oftast innebär att skruvskallar och sånadär hylsor som används överallt för att dra ihop spånskivor, ska synas på antingen undersidan, insidan eller täckas med plastbitar.
 
P
Virket är ju en kostnad... Sedan lägger du till: verktyg, arbetsplats, tilläggsmateriel, tid, eventuell hjälp... och vips är Ikea inte så dumt ändå.
Är det bara jag som undrar vilken snål karl som inte ville lägga 1500kr på ett skötbord till sitt barn :/
 
Shakula skrev:
Att du sparar pengar är en myt. Skall du också räkna in verktyg och tid så blir det en omöjlig ekvation.
Jag måste säga nej på det där, fast det beror på om man siktar på att bygga ikea-kopior eller någonting mer originellt / inte hittar vad man önskar. Tiden ser jag som en hobby (och annars så är min egen tid ändå billigare än en möbelsnickares) ;)
 
Ett tips är att köpa avlagda begagnade köksbord av ädelträ för att få skivmaterial. Går att hitta jäkligt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.