Om du vill bygga ut eller till huset så finns det i stora drag 5 sätt att göra det på:
1. Förlänga huskroppen
2. Lägga till en huskropp i vinkel
3. Bygga på en våning
4. Bygga en separat byggnad vid sidan om, som sammanlänkas med huset
5. Lägga till en frontespis
Det kan alltid vara bra att titta på hur andra har gjort för att få idéer till hur man själv vill göra. Här är 10 exempel på hus som har fått en tillbyggnad:
1. Huset förlängt 4,5 meter av Ritbyrån Margareta Jonsson

Du kan läsa blogginlägget här: Så här kan du bygga till huset - idéer
 
Femte huset var riktigt roligt . Undrar vad snickarna sa när dom fick ritningarna från arkitektern
 
Ja, det var ingen standardlösning precis :)
 
Är nummer 9 i Mora möjligens? Finns ett identisk där.
 
Om man anlitar Pål Ross för att bygga på ett hus som inte är ritat av Pål Ross från början behöver man nog undersöka skallen :)
 
T
Hosse skrev:
Är nummer 9 i Mora möjligens? Finns ett identisk där.
Gula huset med torn ligger i Vaxholm :)
 
Generellt kan man aldrig höja ett hus estetiskt genom att lägga till en låda utanpå huskroppen, så som utbyggnader oftast brukar se ut. Ibland blir det riktigt fult och skapar dessutom problem i fogarna. Men dessa var ju riktigt acceptabla. Dock till ett pris, som gör att det kanske vore betydligt klokare att bygga nytt, eller köpa rätt storlek från början. Finns redan alldeles för många tillbyggda hus i vårt land, och alldeles för lite nybyggnation.
Tänker jag.
 
T
Hosse skrev:
Aha, ser nu att det inte är samma hus:) [länk]
Jag råka känna igen huset då mina föräldrar var inne på att köpa det för sisådär 20 år sedan, men det var innan tornet byggdes till, plus att man nästan ser det från mormor och morfars lägenhet :)
 
  • Gilla
Peken
  • Laddar…
tvåan är väl en smula tveksam med tanke på att vi har snö i sverige Två huskroppar med branta tak bredvid varandra, dit snön...
 
Thullen skrev:
Jag råka känna igen huset då mina föräldrar var inne på att köpa det för sisådär 20 år sedan, men det var innan tornet byggdes till, plus att man nästan ser det från mormor och morfars lägenhet :)
Mysigt hus iallafall:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.