Transparent och vit fog är något vi aldrig kommer använda igen .
 
Mina erfarenheter av fogar är att det gärna får vara mörk fog på lovet samt att alla fogar i duschen håller sig rena betydligt mycket längre om man skrapar av väggar och golv efter dusch. När det väl är dags för rengöring, använt något starkt elände med mycket klor.

Vad gäller ytterhörn tycker jag att det kan bli bra med exempelvis en eloxerad kantlist i kombination med ett ljust kakel och ljus fog. Här är det bara viktigt att vara noggrann. Det är tyvärr sällan hantverkare.
 
För att få till rundningen av plattor inne i en rundad dusch är att montera duschväggarna innan tätskiktet sätts på plats och göra en mall av osb som anslutande golv kan läggas mot. Då kommer rundningen passa.

Se bara till att aldrig ha sönder dörrarna. Det blir antagligen svårt att hitta nya med samma rundning
 
Jag hade önskat att den kommungodkända handikappanpassade toaletten med gott om utrymme för tvättpelare och rullstol även hade planerats med en golvbrunn och rör för badkar och inte bara kallvatten och avlopp i vägg. Tyvärr är badrummet det som bestäms först redan när plattan gjuts och blir inte alltid genomtänkt.
 
pacc skrev:
Jag hade önskat att den kommungodkända handikappanpassade toaletten med gott om utrymme för tvättpelare och rullstol även hade planerats med en golvbrunn och rör för badkar och inte bara kallvatten och avlopp i vägg. Tyvärr är badrummet det som bestäms först redan när plattan gjuts och blir inte alltid genomtänkt.
Då kan du ju värma dig med att ösa ut badkaret för hand efter att ha badat kallt!
 
R
pacc skrev:
Jag hade önskat att den kommungodkända handikappanpassade toaletten med gott om utrymme för tvättpelare och rullstol även hade planerats med en golvbrunn och rör för badkar och inte bara kallvatten och avlopp i vägg. Tyvärr är badrummet det som bestäms först redan när plattan gjuts och blir inte alltid genomtänkt.
är kanske inte de första man tänker på när man bygger hus.
 
Intressant läsning (jag har ett till badrum att renovera). Undvek, tack och lov, flera av dina minor. Håller med om den vägghängda toaletten, har inte haft stopp, men tycker att den blir mera äcklig då det är så dålig "lutning" från framkant. Har också problem med känslan av att den ska kunna lossna från väggen. Även om konstruktionen tål 400 kg som någon skrev, så ska den ju vara ordentligt fäst också. Min största miss var nog ändå att ha ett grunt handfat med badrumsskåp ovanför, man ska så klart bara ha spegel då, för nu blir det väldigt bökigt. Att jag kom på att sätta ett eluttag inne i skåpet känns som väl investerade pengar, så bra för tandborsten, och för en liten fläkt när jag hänger tvätt där inne.
 
443116893ifosigntoiletjpg.ashx

De som tycker att det är lika lätt att städa runt en vanlig toalett som en vägghängd städar nog inte så många toaletter, eller?
Jag har nu installerat två vägghängda i mitt hus och har haft det på två ställen innan. Aldrig problem med stopp. Väger 100 kg, plus. Aldrig känt osäkerhet. Men, som någon påpekade, infästningen är den kritiska punkten. Det måste vara absolut stumt.

HSB i Göteborg bygger numera aldrig hus med toaletter som står på golvet.
Men det skall ju helst vara modellen som ser ut som en vanlig och har cisternen utanpåliggande.
 
R
Stl skrev:
[bild]

De som tycker att det är lika lätt att städa runt en vanlig toalett som en vägghängd städar nog inte så många toaletter, eller?
Jag har nu installerat två vägghängda i mitt hus och har haft det på två ställen innan. Aldrig problem med stopp. Väger 100 kg, plus. Aldrig känt osäkerhet. Men, som någon påpekade, infästningen är den kritiska punkten. Det måste vara absolut stumt.

HSB i Göteborg bygger numera aldrig hus med toaletter som står på golvet.
Men det skall ju helst vara modellen som ser ut som en vanlig och har cisternen utanpåliggande.
Det där är Ifös vägghängda, installerade den här hemma, helt ok!
 
Ja mörk fog där det går, överlägset tex tillsammans med blå kakel eller mosaik. Jag satte samma golvplattor som i resten av rummet, men gjorde misstaget att vilja spara på fallet, och ha brantare fall just i duschen. Dels blev det naturligtvis inte fullt tillräckligt brant ändå, dels fick jag ett liknande problem, att knäcka plattorna just där fallet skulle ändras, dvs där min iofs enklare raka duschhörna med fasad ingångsdörr skulle stå. Jag mätte o mätte, kompenserade för att det inte satt kakel på väggarna än mm mm, men lik förbannat så hamnade skarven synlig framför ingången till duschen.
Numera finns det ju golvbrunnar mot vägg så fallbygget blir betydligt enklare så nästa badrum blir med rakt fall mot väggen där duschen ska vara och byggt direkt i bjälklaget!
Använde hörnlister i borstad aluminium och det har jag varit mkt nöjd med!
Drog även en extra fk till ovanför spegeln för 230V uttag, samt till en framtida elhandukstork.
 
Matta är ju ett alternativ till kakel.
De är faktiskt riktigt snygga idag
 
G
Tack för bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.