Så skönt det har varit med julledigt. Fick tid att fundera över saker som behöver göras i huset, t ex att renovera ett badrum och en gästtoalett.
Jag vet ungefär hur jag vill att de ska renoveras den här gången och mycket handlar om lärdomar från de tidigare renoveringarna. Här har du dem:
Lärdom 1: Välja smala kakelfogar
En riktigt svag punkt med stort estetiskt utslag är kakelfogen som är känslig, svår att hålla ren och chanserar snabbt. I nästa badrum väljer vi plattor som ser snygga ut med minimal fog.

Du kan läsa blogginlägget här: Fem lärdomar från tidigare badrumsbyggen
 
S
Undvik "vit" fog, snyggt i Max 1 vecka därefter får du minsan att städa
 
R
Håller inte med. Använder man högkvalitativ fog ser den inte så förskräcklig ut som TS. Kaklingen ser också misslyckad ut.
 
Det var finaste Dietermann som användes och hantverkare med alla papper i ordning. :/
 
R
Jag hade rivit ut badrummet direkt om det såg så sjaskigt ut.
 
R
I övergången mellan liggande och stående kakel brukar man ha kakellist. Då slipper man halvdana lösningar.
 
Mörk fog på golvet är smart.

Tänker lite som du när det gäller inbyggd vägghängd toastol; det blir väldigt mycket dyrare, krångligare att bygga, svårare att reparera och tar plats.
 
R
vad gäller vägghängd toalett håller jag med. Jag satte själv in det nu när jag renoverade badrummet men de blir bara krångligt den dagen de pajjar.
 
Sörjer på allvar det faktum att man inte längre som förr i tiden kunde köpa kakel speciellt anpassat för yttre hörn, med en rundad kant (eller två rundade kanter). Det tycks numera vara ett helt försvunnet fenomen och ersatt av de erbarmligt eländigt fula kantlisterna av plast.
Har aldrig sett i Sverige men engelsmännen har ett sortiment, sett bland annat här ("rounded edge") http://www.c20fireplaces.co.uk/parts/6-inch-tiles
 
R
köp klinkerrent så du får bort missfärgningen på golvet iaf.
 
jag rekommenderar att man överväger matta istället för keramik på golvet. Lätt att rengöra och mjukare för fötterna. Sen spricker inte en matta om man råkar tappa något i den
 
Instämmer i samtliga 5 lärdomar och skulle kunna lägga till några:
* Installera alltid ett uttag för laddning av tandborste etc. Kan sitta dolt i en kommod men det ska finnas där. Otroligt irriterande att inte ha detta i badrummet.
* Skippa moderna knasiga kranar från små fabrikat. Välj grejer från någon av de stora så det inte blir problem med reservdelar i framtiden
 
M
Sätt rören inne i väggarna om möjligt, utanpåliggande blir lätt skitiga och är bökiga att städa.

Även om du inte skall sätta in en fläkt nu så dra ett vp rör till ventilen innan du kaklar, man vet aldrig om det visar sig behövas i framtiden.

Vägghängd toa gör det enklare för städroboten att komma åt, det är ofta trångt vid sidan om toan när den står på golvet.
 
Vad det gäller vägghängd toalett så har vi en vägghängd med cisternen synlig. Dvs det är enbart att den sitter på väggen men allt är åtkomligt! Denna variant tycker jag är den bästa. Snabbinstallerad o lättservad. O inte dyr
 
"Den vägghängda toaletten har mindre krök vilket gör att det lätt blir stopp. "

Också min erfarenhet. Och det är lätt att upptäcka: stick bara handen nere i en vägghängd toalett, och jämför med en vanlig toa. Akta bara att handen inte fastnar... Nu förstår man varför det finns så många problem med "stopp".

När jag var sist på Bauhaus kollade jag alla deras vägghängda toaletter, i alla prisklasser. Utan undantag hade alla samma problem!

Håller också med om städning: egentligen en icke-fråga.

Kakelfog: har skrivit det tidigare, att applicera t.ex. Kina (Tung) olja några gångar hjälper avsevärt. Stryk på med en lite pensel, vänta 30 min, torka med någon gammal handduk. Upprepa efter några timmars torktid. Samma gäller bänkskivor av betong. Enda nackdelen är att fogen blir mörkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.