Påfallande ofta ser jag att tavlor och bilder i hem är utspridda lite hursom och nästan ser ut som om de är upphängda för att där råkade sitta en krok.
Det som blir allra finast är att ha en plan för hur det ska se ut. Då kan man se bilderna eller konsten och skapa både trevnad och rum med dem.

Du kan läsa blogginlägget här: Häng dina tavlor snyggt
 
Fint med inspiration, synd att man inte har så mycket tavlor bara.

Det skulpturlika är nog en hand som gör tummen upp - det är i alla fall min gissning.
 
richardtenggren
Jag föredrar symmetri, att ramarna är identiska och motiven har en snarlik färgskala. Har en rad med tavlor i en lodrät linje i vardagsrummet.
 
Många bra exempel, och flera vackra tavlor. Tack.
 
A
Det jag kan reta mig på något enormt är hur folk hänger allt på väggen för högt upp! Tavlor och plattskrämar ska hänga längre än människor tror och bästa läget är när man sitter ner så ska hakan vara lite in mot bröstet och där dina ögon vilar, där ska din tv hänga. Det är därför det finns tv-bänkar i låg höjd. För man ska ställa tv:n där. Eller förr när tv:n stod på en ställning med hjul.. du såg "ner" på tv.n då.. inte uppp på halva väggen. Så om du har en tvbänk men ändå vill ha skärmen på väggen, försök då tänk att nedre kanten ska vara strax ovanför tvbänken. Samma sak när du hänger en ensam tavla. Sänk den 30 cm till att börja med och kolla om du står och tittar "upp" på tavlan, eller lite ner. Ner är det rätta. Hur svårt kan det vara?!
 
Annagäst skrev:
Det jag kan reta mig på något enormt är hur folk hänger allt på väggen för högt upp! Tavlor och plattskrämar ska hänga längre än människor tror och bästa läget är när man sitter ner så ska hakan vara lite in mot bröstet och där dina ögon vilar, där ska din tv hänga. Det är därför det finns tv-bänkar i låg höjd. För man ska ställa tv:n där. Eller förr när tv:n stod på en ställning med hjul.. du såg "ner" på tv.n då.. inte uppp på halva väggen. Så om du har en tvbänk men ändå vill ha skärmen på väggen, försök då tänk att nedre kanten ska vara strax ovanför tvbänken. Samma sak när du hänger en ensam tavla. Sänk den 30 cm till att börja med och kolla om du står och tittar "upp" på tavlan, eller lite ner. Ner är det rätta. Hur svårt kan det vara?!
När det kommer till höjdplaceringen av TV:n så spelar möbeln du sitter i betydligt större roll än "standarder" på TV-bänkar och gamla ställningar. Sätt din TV på din givna höjd och köp ett par Enjoy-soffor från Mio. Du kommer att täcka bilden med dina fötter i uträtat läge. Gamla rullställningar var inte gjorda för hemmabiosoffor.
Sen har du alla parametrar såsom bildstorlek, avstånd till bildyta, sittställning o.s.v.

Parametrar är även något som styr tavlornas höjd. Alla är inte lika lång/kort som dig och kommer därmed uppleva din tavelplacering annorlunda.
Jag sitter nu och tittar på en tavla här i reception/kontoret av lite större sort. Skulle den placeras i höjd så att min mormor (~150 cm lång) ser ner på den så skulle tavlans underdel hamna i höjd med en av IKEA-soffornas ryggstöd. Samtidigt passerar det kunder här som hukar sig när de går genom dörrarna.
Det blir mycket att ta hänsyn till och enligt mig är "standardhöjder" en mindre viktig parameter. Roligare också när folk vågar släppa normer så att säga. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.