En del fönster är särskilt magiska. När jag är ute och promenerar eller cyklar tittar jag på husen och trädgårdarna.
Ett särskilt vackert hus är Rosenvillan i Lund. Det ritades 1907 av Sten Bromans föräldrar.
Fönstrena och placeringen i fasad är kreativt och egensinnigt gjorda. Här finns kännetecken både från jugend och Art Noveaustilen.
Gyllene snittet är en måttkedja som skapar harmoni vad gäller all design och i synnerhet fönster.
Det som är viktigt är att fönsterdesignen följer övrig arkitektur och att materialvalet hänger ihop.

Du kan läsa blogginlägget här: 10 fina fönster att titta in och ut genom
 
Trevlig artikel, men hur kan man undvika att nämna vikten av rätt glas i ett vackert fönster? Hur många fönster och fasaders helhetsintryck har inte förstörts genom att byta gamla vackra mun-/handblåsta glas till moderna planglas. Helgerån om du frågar mig!
 
Tack, jag håller med! Och det finns mycket mer att nämna, dock ska det vara korta texter i dessa bloggar, så jag utelämnade en del.
 
H
Håller med, en jättetrevlig artikel. Men skriv gärna en ny artikel som bara handlar om glas. Allt från gammalt munblåst glas till dagens energiglas. I dag finns det stor variation i färg på glas beroende på om det är solskydd- energi- eller treglasfönster. Vi valde bort en del glas just beroende på de olika färgnyanserna.
 
krillek skrev:
Trevlig artikel, men hur kan man undvika att nämna vikten av rätt glas i ett vackert fönster? Hur många fönster och fasaders helhetsintryck har inte förstörts genom att byta gamla vackra mun-/handblåsta glas till moderna planglas. Helgerån om du frågar mig!
Finns ett snyggt glas som heter Restover, och säkerligen många andra.
 
S
Grymt snyggt fönster på bild 8, vart kommer bilden ifrån någon som har en länk? Ska nämligen bygga nytt med liknande lösning endast glaskasetter. / D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.