Vem drömmer inte om att få in vatten i sin trädgård? En liten damm, vattenskulptur eller ett enkelt fågelbad blir vackra blickfång i trädgården. Det får inte vara för djupt och inte kräva för mycket underhåll men det får gärna vara vackert, lockande, rofyllt eller kreativt.
Även i en liten trädgård finns det plats för flera vattenblänk, det gör både människor och fåglar glada.


Du kan läsa blogginlägget här: Vattenblänk i trädgården
 
Man ska heller inte underskatta hur rofyllt det är att sitta och titta på ett par guldfiskar som simmar. Brukar reflektera över det när jag är hemma hos päronen som älskar detta med fikaplatser och olika former av vattensamlingar
 
Härliga bilder!

Den "sunken alcove garden in New Zealand" från buzzfeed är helt fantastisk. I klass med "Stradivarius" pool, som har en koi karp damm i form av en violin stråk.violin-pool-architecture.jpg

Vi har några dammar i trädgården, och i en av dom upptäckte vi nyligen ett stim nyfödda fisk. Har fortfarande inte sett några "föräldrar" i dammen över ett år, då blir man lite överraskad:)

Det finns många sorter härdiga, vackra näckrosor. Blomstertid sträcker sig från ca. juli-oktober. Några blommar till och med just nu. Särskilt om man har rådjur eller harar i trädgården, är en damm med näckrosor (och fisk som ger näring) ingen dåligt idé.
 
Madelene S
AndersMalmgren skrev:
Man ska heller inte underskatta hur rofyllt det är att sitta och titta på ett par guldfiskar som simmar. Brukar reflektera över det när jag är hemma hos päronen som älskar detta med fikaplatser och olika former av vattensamlingar
Jag håller med dig Anders, visst är det härligt att kunna slå sig ner och fika vid ett vattenblänk. Extra kul är det ju och det finns lite fiskar, fåglar eller grodor att iakta under tiden
 
Madelene S
Kul att du gillade bilderna Robert! Du kan skatta dig lycklig som har en egen damm. Jag har sett vilket fantastiskt arbete du har gjort. Härligt att läsa att ni har yngel i dammen, föräldrarna är kloka nog att hålla sig borta. Blev nyfiken på näckrosor, kanske finns någon sort som kan bo i förrådet över vintern eftersom jag endast har små vattenblänk i trädgården.
 
Madelene S skrev:
Kul att du gillade bilderna Robert! Du kan skatta dig lycklig som har en egen damm. Jag har sett vilket fantastiskt arbete du har gjort. Härligt att läsa att ni har yngel i dammen, föräldrarna är kloka nog att hålla sig borta. Blev nyfiken på näckrosor, kanske finns någon sort som kan bo i förrådet över vintern eftersom jag endast har små vattenblänk i trädgården.
Madelene, har du kollat näckrosorna på http://pondteam.se/?

Har inte prövat själv, men *tror* att det skulle fungerar också i små vattenblänk med visa härdiga sorter. Varför?

Vi har några näckrosor dammen med rötter / rhyrhizomer som flyter strax under vattenytan. Detta händer ibland när jordklumpen inte förankras tillräckligt på botten. Om det utvecklas många blad, är trycket uppåt rätt stor.
Intressant är att det inte verkar vara en särskilt problem: oavsett när på kalla vintern hela klumpen fryser och ligger i isen, kommer näckrosorna tillbaka varje sommar! Samma har jag upplevd med visa andra vattenväxter, som t.ex. hästsvans.

Alltså: det *skulle* inte vara någon problem när din små vattenblänk har otillräckligt djup och bottenfryser. Skulle vara roligt att höra erfarenheter av andra :)
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.