Även om inte tvättstugan har samma status som t.ex ett kök så är det ändå trevligt att ha det fint där. Känns ju bara tråkigt om tvättstugan ska vara det svarta fåret i ett annars fint hus.
Jag håller själv på att totalrenovera ett hus och tvättstugan står med att-göra-listan med kakel, klinkers, bänkskivor o.s.v. Jag ska inte behöva skämmas för att en besökare råkar öppna dörren till tvättstugan så att säga. :)
 
NNX skrev:
Du har så rätt, här är det verkligen lätt att spåra ur!
Men det kan ju ha att göra med att din "frågeställning" är så trivial.

Min personliga uppfattning är att design, interior decoration osv är helt oväsentligt i just tvättstugan.
Där vistas man ju bara kanske fem minuter om dagen.
Och stannar man någon längre stund för att t.ex. stryka skjortor är nog väggarna det sista man tittar på.
Färgen på väggarna, golvplattornas mönster och vitvarornas design har helt enkelt noll betydelse!
'

Hej NNX,
Håller inte med dig alls. När man ändå planerar material, skåp, bänkskivor och maskiner kan man väl lika gärna göra det trevligt! För somliga har det ingen betydelse, medan för andra blir man glad av att det är trevligt gjort.
 
[SH];bt10271 skrev:
Åter till ämnet då... För knappt ett år sedan flyttade vi in i ett enplanshus med källare och i källaren finns en fantastisk tvättstuga. Tvätt och tork bredvid varandra men lite upphöjda för bekväm arbetshöjd. Tvättbänk med ho där vi aldrig kommer tvätta kläder men väl göra rent skor, tvätta penslar, blanda spolarvätska till bilen med mera. Vidare finns det ca 3 meter bänkyta med gott om plats för att ta hand om den rena tvätten. Under bänken finns skåp för förvaring. Har även plats för 120 cm garderob för ex kläder som inte är i säsong, ett torkställ, mangel med golvstativ och bergvärmepump. :)

Tvättstugan känns som ren lyx!
Vad kul! Ja, det HAR betydelse.
 
Vi håller på att bygga tvättstuga nu. Bra ventilation som kommer gå igenom FTX. Vi kommer att ha tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra och ca 40 cm upphöjda för bättre ergonomi.

Vi kommer även att ha en tvättbänk (riktig aluminiumbänk med stor ho i ett stycke!). Klinker på golvet, golvbrunn samt en hall-funktion med mycket förvaring. Vi är även inne på att ha ett torkskåp OCKSÅ. Jag vet dock inte än om det är korkat, det har vi inte undersökt ännu.

Vi har även en tvättbänk i garaget (snart så), där det absolut grövsta ska göras, typ penslar osv.
 
tobbew skrev:
Vi är även inne på att ha ett torkskåp OCKSÅ. Jag vet dock inte än om det är korkat, det har vi inte undersökt ännu.
Vi använde vårar torkskåp 1 gång på ca 10 år, så det åkte ut vid renoveringen. Torklina/torkställ samt avfuktare fungerar utmärkt.
Hur pass bra avfuktar en FTX friskluften? Under sensommar och höst är ytterluften fuktig och hyggligt varm.
 
NNX skrev:
Du har så rätt, här är det verkligen lätt att spåra ur!
Men det kan ju ha att göra med att din "frågeställning" är så trivial.

Min personliga uppfattning är att design, interior decoration osv är helt oväsentligt i just tvättstugan.
Där vistas man ju bara kanske fem minuter om dagen.
Och stannar man någon längre stund för att t.ex. stryka skjortor är nog väggarna det sista man tittar på.
Färgen på väggarna, golvplattornas mönster och vitvarornas design har helt enkelt noll betydelse!
För en del kanske. Men för andra som står där och viker tvätt i oändlighet (familj på 5-6 pers) och stryker mycket tvätt så har det rejäl betydelse. Är det fult, dåligt planerat och ofräscht så drar man sig för att gå dit. Och för att stanna där. Ibland har man en lite tvättstuga där det inte funkar att vara och göra, utan tvätten hamnar i soffan, på sängen osv. Mycket förståeligt. Men om tvättstugan är tillräckligt stor så är det fantastiskt med bra maskiner, bra planering av utrymmet, och ja, vackert. Varför inte bli glad när man går in i ett rum för en syssla som för det flesta är tråkig?

Jag tycker det är härligt med tvättstugeinspiration och tror att fler kommer satsa på den framöver.
 
G
Hade torkskåp i förra offentliga tvättstugan av modell wascator, nu har jag använt ett torkrum med byggfläkt o avfuktare. Tror ett skåp skulle tjäna in sig ekonomiskt på 6mån.
Torkrum är helt värdelöst med en tvättid på 5h. Jag får boka kvällstider o låta tvätten hänga kvar över natten, men elen bryts kl23. Tycker synd om grannarna som bor ovanför men jag går ofta upp mellan 3-6.
Nu ska jag flytta till eget hus.
Tänk så mkt energi, pengar o onödigt utrymme ett kommunalt bostadsbolag kastar bort, för de ej kan räkna hem ett torkskåp.
Använder idag torktumlare enbart till lakan o handdukar, men har sedan jag flyttade hit, även försökt lära mig att mangla lakan!
Min åsikt, hellre ett bra torkskåp, än en torktumlare.
I huset blir det nog att bygga nytt badrum med toppmatad tvättmaskin o bastu med tvättlinor i taket att hänga tvätten i??
 
gäst skrev:
I huset blir det nog att bygga nytt badrum med toppmatad tvättmaskin o bastu med tvättlinor i taket att hänga tvätten i??
Finns utrymme så satsa på en frontmatad maskin. Finns få riktigt bra toppmatade (Miele undantaget men även deras kostar mer än deras enklaste frontmatade men presterar ändå sämre eller likvärdigt.) på vår del av tvättmarknaden. Vi har helt enkelt en tradition av att använda frontmatade maskiner och får inte de bättre toppmatade hit. Man får betydligt mer för pengarna på en frontmatad maskin och dessutom ett bättre resultat.
 
Hemmakatten
Trevligt reportage med inspiration. En del tvättstugor var väldigt stora. Undrar om folk tänker på att det kostar20-25000 kr/kvm att bygga. Det kan bli hiskeligt dyra tvättstugor.

När vi byggde nytt och mindre hus ville jag absolut ha en tvättstuga och inte ha tvättmaskin i badrummet. Men vår tvättstuga är verkligen liten men naggande god. 130cm djup med 60cm djupa skåp på vardera sidan. Till vänster tvättmaskin och turktumlare (och golvbrunn) med bänk ovanför för vikning av tvätt mm. och överskåp. Till höger en diskbänk med ho, undertill två bänkskåp, det ena med utdragbara backar, upptill överskåp för förvaring. Liten stång för att hängtorka skjortor. Helt perfekt för oss. Och jo, den är trevligt inredd med likadana vita skåp som i köket. Väggar vitmålade med blank våtrumsfärg och grafitgrå golvklinker.
 
Hemmakatten skrev:
En del tvättstugor var väldigt stora.
Tänk, jag tycker det motsatta, eller rättare sagt, väldigt lite tvättutrustning utöver utöver tvättmaskin och torktumlare. Jag vill kunna tvätta mattor, filtar och hänga dem på tork.

Vi har en varmmangel för dukar, lakan etc.

Trendmässigt har väl "tvättstugor" tenderat till att bli mindre sedan nybygge av hus med källare mer eller mindre försvunnit. Få vill avsätta 10-15 m2 till en tvättstuga. Tycker att förslaget att placera linneskåp i tvättstugan är bra och lite nytänk.
 
Kretikos skrev:
"Nyare maskiner är mer miljövänliga, skicka de gamla på återvinning!"

Om man har en tio år gammal maskin som fortfarande tvättar bra, är det miljövänligt att dumpa den för en ny med några fler A:n på klistermärket? Om man räknar in miljöpåverkan för nyproduktion, transporter, återvinning av gamla etc. känns det som om det är bättre att låta den gamla maskinen tugga på så länge den orkar. Eller har jag fel? Måste finnas någon kalkyl på detta?
Du har så rätt, och detsamma gäller även kyl/frys om man inte har kvar saker från 50-60talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.