Härom veckan skrev jag om 10 billiga hus från hustillverkare av trähus. Första kommentaren på det blogginlägget kom från 13th Marine – ”Kan man få en för stenhus också?”. Det kan jag väl försöka fixa, tänkte jag.

Du kan läsa blogginlägget här: Billigaste husen från stenhustillverkare
 
Tack Marlen!

Synd dock att det skulle vara så svårt, det var av just denna anledning jag själv frågade, vi har tänkt bygga nytt stenhus men har haft svårt att hitta vad det egentligen kostar.
 
Det beror precis på hur du vill bygga. Vill du bygga ett typhus?

Du har några exempel att utgå ifrån här i alla fall, sedan går det alltid att kommer ner i pris (och upp!) genom att göra olika val.

Jag tror att du får fundera på hurdant hus du vill ha egentligen och sedan begära in offerter helt enkelt.
 
  • Gilla
Nidde_mr
  • Laddar…
Vi har skissat på ett modifierat Dast Beddinge som vi tänkte begära in offerter på (har faktiskt en tråd om det här på forumet).

Många hustillverkare påpekar gärna att det går "att få stenhus till trähuspris" men då jämför man nog mest med dyra trähus.

För trådens skull infogar jag den lista på stenhustillverkare jag skrapat ihop:
Dast
Örement
Roxi
Haaks
Linden Villan
Fiskarhedenvillan
Emrahus (EPS med betongbalkar)
AD stenhus
Villa Total
Reformhus
Stenhusvillan (oinredda hus)
Dittstenhus
Nybab
Betonghusarkitekten
Huscompagniet
 
Sista huset, klippan har fått fel länk.
 
Varning för Haaks och Örementhus som ägs av Per Haak .
Inkompetenta och okunniga husbyggare som inte håller avtal och åtgärdar ej felleverans. De är mycket oseriösa små tillverkare som inte står för några givna löften,bara bluffar.Medvetet luriga köpekontrakt .
Att köpa från Per Haaks företag blir till slut mycket dyrt och mycket
slitsamt.
 
G
Bra artikel! Vi på stenhusbyggarna.se bygger hus i lättbetong. Kostnad ligger runt 20.000 kr kvm exkl platta på mark. inkl platta på mark med plan tomt ca 22.000 kr kvm. Besök oss på www.stenhusbyggarna.se
 
Tyvärr verkar stenhusbranschen inte ha lika seriösa byggfirmor som trähussidan.

Bland annat sådana som gör reklam i kommentarsfält =)
 
13th Marine skrev:
Vi har skissat på ett modifierat Dast Beddinge som vi tänkte begära in offerter på (har faktiskt en tråd om det här på forumet).

Många hustillverkare påpekar gärna att det går "att få stenhus till trähuspris" men då jämför man nog mest med dyra trähus.

För trådens skull infogar jag den lista på stenhustillverkare jag skrapat ihop:
Dast
Örement
Roxi
Haaks
Linden Villan
Fiskarhedenvillan
Emrahus (EPS med betongbalkar)
AD stenhus
Villa Total
Reformhus
Stenhusvillan (oinredda hus)
Dittstenhus
Nybab
Betonghusarkitekten
Huscompagniet
Tack 13th Marine!

Nu har jag uppdaterat listan över stenhustillverkare i vår länkguide.

https://www.byggahus.se/lankguide/hus/hustillverkare-stenhus/

Jag har raderat en del som gått i konkurs (t ex Stenhusvillan) och lagt till de som saknades. I listan finner du också företag som levererar byggblock som t ex Finja och H+H, företag som inte direkt bygger styckhus som Skanska Nya Hem och entreprenörer som säger sig leverera hela hus.
 
Ah, det var Stenvillan jag tänkte på, de gör stomresta hus.
 
13th Marine skrev:
Ah, det var Stenvillan jag tänkte på, de gör stomresta hus.
Ok, har nu lagt till dom också.
 
Något som även hade varit lite intressant är att se hur priserna står sig om man ser till att bygga stenhus "lösvirke" själv mot att bygga ett trähus lösvirke. Är det så att det faktiska materialet blir dyrare eller är det så att utbudet inte är lika stort och där med drivs priserna uppåt? Tar det längre tid att mura huset än att bygga det i trä?

Såg att det kommer vara en hel del stenhustillverkare på hem och villamässan som är i stockholm nu till helgen. Blir till att snoka lite där! :p
 
vilpi skrev:
Reformhus har gått i konkurs sedan april 2013.
[länk]
Jo, men det verkar ha återuppstått igen, eller? De har i alla fall en fungerande hemsida och en facebooksida där de skriver "Till hösten designar vi just ditt hus.".

Kanske verksamheten drivs under något av arkitekt Oliver Lührs företag, någon som vet?

http://www.allabolag.se/5567143119/Arkitektur_Reform_OL_och_JS_AB
http://www.allabolag.se/5590004932/Reform_Arkitekter_OL_och_MB_AB

Oavsett så verkar det tyvärr rätt så vanligt bland hustillverkare att låta företaget gå i konken för att sedan starta upp med samma (eller liknande) namn igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.