Kattvovven skrev:
Jag gillar uttrycket "cave". Inte "man cave" som utesluter kvinnor till ett nördrum.
Alltså, jag kan förstå den tanken, till viss del. Men samtidigt tycker jag det är ett så skönt begrepp som verkligen sammanfattar hela konceptet så bra! Och kvinnor behöver inte vara uteslutna, men de är inte heller tvingade att vara med!

Liksom bara kom och slappna av från allt "tramsande"! Här är en plats där det är fullt OK och tillåtet att syssla med vissa (traditionellt sett) manliga saker och att säga och göra vissa (traditionellt sett) manliga saker. En liten motvikt, eller tillflyktsort. Inte sagt att villa-livet inte är ett dröm-liv för mig och många andra män. Men dock! I man cave:en står inga levande blommor, här har vi ingen duk på bordet och här är det OK att inte äta sallad. Fritt fram att leva ut sina förnekade och nedtryckta nördiga intressen. Sen kanske det räcker med nån timme i veckan, flyttar man in i sin cave tyder det väl på att nåt är fel.. Men det är just att se andra (oftast) män komma in och bara nicka och le i samförstånd med vad det är man försökt skapa... bara det är på en helt egen nivå.

Men med det sagt tror jag nog inte att det är så många fullt friska och socialt fungerande människor som år 2015 utesluter kvinnor från ett sådant rum heller. Likafullt tror jag faktiskt inte att man kan vägra män att få vara "män", nature will always find a way! Sen kan man visst haka upp sig på begrepp, men "man cave" måste väl ändå syfta mer till att det är ett ställa där män får vara män, än att det är en plats där kvinnor är uteslutna..? Det ena måste ju inte innefatta det andra. Sen är det ju onekligen så, att i den verkliga verkligheten, har kvinnor och män generellt sett lite olika fritidsintressen. Inte till 100%, men till stor del. Lycka till att säga emot detta.

//Man cave-vurmare
 
J
En stor trend i USA som utjämnade faktor är She sheds. Kolla in det!
 
Förstår inte varför man ska ha en bar hemma. Rätt larvigt, det är väl mycket skönare att sitta i en fåtölj. Musikutrustning, spel och böcker kommer det däremot bli hos mig nu när vi flyttar till större och får varsitt arbetsrum. Så extremt underbart!!! Håller på att gå under av att inte ha någonstans att få vara manlig på. Nej, nördig menade jag. Nej, mig själv kanske. Spela schack, läsa böcker, se kvalitetsfilm, kanske njuta av en konjak under fullständig tystnad eller till ljuv musik (med bra ljud). Allt det där som förgyller livet, men som de som inte är kloka nog att förstå sig på, tycker är nördigt eller snobbigt. Nu har jag i alla fall ett nytt namn åt mitt rum. Arbetsrum låter lite väl torrt och krävande, men hädanefter är det bara en vanlig man cave.
 
Tänk större. Tänk inte mancave. Inget slutet hål under huset eller på vinden. Större ger mer. Gå med i lämpligt dårgäng som nördar loss på lingrävare eller nedlagda gruvor. Sedan går det att att vara riktig karl utan att behöva försvara sig så länge det går att hävda att ens intresse förutom att kräva all tid och alla pengar man har, även bevarar gammal fin kultur (läs industrislum).
Själv ägnar jag mig åt skepp och ett gammalt varv där vi kan ta upp båta som väger 100 ton. 400 egentligen men vi har satt en vettigare gräns
 
Tycker själv uttrycket "man cave" är lika fånigt som "walk-in closet" (klädkammare). En vän introducerade begreppet "gubbgryt" för mig. Möjligen en rolig alternativbenämning på svenska.
 
Nä, håller inte med. Vem vill ha ett gubbgryt? Jag vill ha en man cave.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Fast det är lite det som jag tycker är poängen. Att hitta på ett uttryck för att beskriva maskulina hobbygömmor är ju lite fånigt :) Roligare att fokusera på utrymmen som är inredda precis efter eget huvud och intressen oavsett om det är "man caves" eller "she sheds".
 
Artikeln är ju inte PK, saknar "hen-cave" hahahahahaha
 
G
Fenomenet "Man cave" är namnet till trots väldigt omanligt. Amerikanska strykrädda toffelhjältar som kurar i rum med skräp är inte att ta inspiration av.
 
Gubbdagis
 
G
Tre stycken värmepumpar i garaget med motorcyklarna? Varmt och gott även om porten är öppen.
 
Hybridnyckel skrev:
Förstår inte varför man ska ha en bar hemma. Rätt larvigt, det är väl mycket skönare att sitta i en fåtölj.
Varför skulle det ena utesluta det andra? Jag har fåtöljer, soffor och barstolar i baren. Du får naturligtvis tycka att det är larvigt, men jag trivs i baren. Sitter faktiskt där just nu och jobbar.
 
ion skrev:
Jag har läst din tråd.
Man-cave är således ett lekrum för stora pojkar dit kvinnor ej äga tillträde om syftet inte är att behaga ägaren.
Nja, det vet jag inte. Poängen är inte frånvaro av kvinna, poängen är att rummet är inrett för hobby, inte för att se bra ut, och utan kompromisser.
Kom det till för att kvinnor ville ha en walk-in-closet, eller är det tvärtom?
Det kom nog till för att män kan ha hobbies som tar utrymme, låter, smutsar ned, eller går dåligt ihop med välstädad normal inredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.