Enligt Wikipedia är en "man cave" en metafor som beskriver ett rum i huset där killar kan göra som de vill, som grottmän, utan att behöva vara rädda för att sabotera vad kvinnan åstadkommit i huset i form av inredning och design. En fristad för mannen som t ex ett specialutrustat garage, ett extra sovrum, ett mediarum eller källare. I USA verkar det vara viktigt att det bara är män i en man cave, men så är det inte riktigt i Sverige kommer du snart att få se.

Du kan läsa blogginlägget här: Man cave - vad är det? Förslag!
 
Vill ha!!!
 
ämnar en tanke åt stew...
 
Länken till forumtråden funkar inte pga punkten i slutet.
 
Fixade länken, tack för att du sa till.
 
Jag vet inte om det är en man cave, men i princip hela övervåningen är mestadels mitt territorium. Här har jag mitt kontor (jobbar hemma) som är ganska personligt inrett. Utanför detta en bar på 40 kvadrat med ett par hundra sprit-, likör- och ölsorter, flipperspel, ett par enarmade banditer, tuggummimaskin, bra stereo, soffor och fåtöljer. I en kattvind har jag cigarrummet med humidorer och en stor samling askfat. Här finns även gästrummet och i framtiden min sambos massagerum då hon håller på och utbildar sig till massör och tänker jobba hemifrån.
Verkstaden jag bygger blir också lite man cave, men på ett annat sätt.
 
I
Fred vom Jupiter skrev:
Känner mig undanskuffad och lite kränkt av att författaren missade min fina tråd, hehe:
[länk]
Jag har läst din tråd.
Man-cave är således ett lekrum för stora pojkar dit kvinnor ej äga tillträde om syftet inte är att behaga ägaren.
Kanske kunde vara bra att ha, problemet är att det måste städas.
Hur gammalt är Man-cave? Kom det till för att kvinnor ville ha en walk-in-closet, eller är det tvärtom?
 
I
Googlade Walk in closet och tittade på bilderna, intressant att se vilka kontraster gentemot Man cave.
Pojkar leker med bilar och flickor med dockor, så är det bara.
 
I mitt garage, also known as the Man Cave, har jag byggt en MAME-maskin.
Den är gjord för 2 spelare och har emulator för arkadspel och de flesta äldre retro konsoller.

Lite av ett never ending project för en glad amatör som mig, men totalt skitkul hela tiden.
Mycket uppskattat av kvarterets pappor där det alltför stolta innehavet av High Score i Pacman endast kan kväsas med hjälp av en rejäl omgång Super Street Fighter...

AENdli1.jpg
 
  • Gilla
Gnesta
  • Laddar…
G
Womans cave finns ju redan som standard.
Kök och tvättstuga. He,he.
 
Om man ska vara lite könsstereotyp så kan man ju fråga sig hur mycket man man egentligen är om man låter sig hunsas av sin partner till den grad att man nöjer sig med att ha ett litet avskilt rum inrett som man vill. En riktig man ser givetvis till att huset är inrett på ett sätt som han trivs med.
 
pelpet skrev:
Om man ska vara lite könsstereotyp så kan man ju fråga sig hur mycket man man egentligen är om man låter sig hunsas av sin partner till den grad att man nöjer sig med att ha ett litet avskilt rum inrett som man vill. En riktig man ser givetvis till att huset är inrett på ett sätt som han trivs med.
Nja.. en riktig man kan väl kompromissa..? :) Beror väl mer på vem som är mest hängiven åt inredning i hemmet.

Om jag upplever att mina förslag på inredning oftast inte riktigt duger (och det visar sig allt som oftast att hennes lösning också var bättre) så kan jag väl ge henne detta.

Dock kvarstår mitt behov av "play time" när arbetsveckan, dagishämtningen, matlagning osv är avklarat. Då är det trevligt att ha sitt egna ego-hörn med grejer som är gjorda med framför allt mina alldeles egna intressen som utgångspunkt.

Mer än så behöver jag inte, jag vill inte byta bort en nöjd fru mot ett helt hus fyllt av mina galna idéer...!
(Sen är det skönt, om man som i vårt fall bor i ett ganska litet hus, att kunna slinka iväg till ett utrymme som trots allt är en smula isolerat från resten..)
 
Fred vom Jupiter skrev:
Känner mig undanskuffad och lite kränkt av att författaren missade min fina tråd, hehe:
[länk]
Ja vilken miss! Det var ju en toppentråd. 😀
 
Jag gillar uttrycket "cave". Inte "man cave" som utesluter kvinnor till ett nördrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.