2011 skrev jag om 10 billiga hus från hustillverkare och härom veckan fick jag önskemål från en besökare om att göra en ny fräsch och aktuell sådan sammanställning. Javisst! Här kommer den.
Brasklapp 1: Det här är en ren prisjämförelse. Kvalitet och utförande skiljer sig åt mellan husen så klart.

Du kan läsa blogginlägget här: 10 billiga hus från hustillverkare (2015)
 
(y)

Kan man få en för stenhus också? :D
(med stomme av stenmaterial alltså)
 
Isolergrunden till spira och smv får du lägga till minst 100k. Älvsbyhus ingår ej grundarbete fullt. Lägg på minst 100k där också. Priser från Örebro 2014
 
Ooo det blir tufft, inte lika mycket att välja på där. Men jag kan göra ett försök nästa vecka då.
 
Marlen:
(y)
 
P
@bjornligan: Vad i grundarbetet är det som inte ingår hos Älvsbyhus?
 
Bjornligan, jag skriver ju att jag har lagt på 135 000 kr på både SMV och Hjältevadshus prisuppgifter?
 
B94 med oinredd ovanvåning från 1:A Villan 1857000:- på nyckelfärdig totalentreprenad.
 
Precis marlene
250k är närmare sanningen
 
Vi fick en produktionskostnadskalkyl för Spira 152 förra sommaren och då räknade säljaren på 230' för grunden förutsatt perfekta förhållanden.
 
R
Kostnaden för grund till SMV villa Nybro 375000kr. Så ni har nog räknat lite lågt.
 
Hej

Oj vad dyrt! Vi byggde för 4år sen och kollade på Älvsbyhus/Smålandsvillan, precis inget ingår! Grunden tillkommer, trappan, fönster på övervåningen, bättre kök vill man ha, kakel och klinker, och går ej att få betonggrund i garaget heller, samt ej golvvärme i villan, och en fläkt som skall gå i grunden året runt, sen svår planlösning för att få huset rätt på tomten.

Vi köpte ett Skidstahus, där de ritar huset som du vill ha det, samt välisolerat, allt ingår, och huset byggs lika i hela Sverige, ej att mer takstolar måste köpas till om man bor i Norrland, vi gav 1,995milj för hus och garage, 148kvm med brutet sadeltak, priserna torde gått upp sedan dess dock.

Skulle aldrig bygga hus med torpargrund, sen att avtal skrivs mellan grundtillverkaren och privatpersonen som bygger, taskigt om huset sätter sig, då lär de skylla på varann..
 
Brukar väl säga att grund inkl golvvärme kostar 1800-2000/kvm.

Då känns ovanstående grunder hutlöst dyrt..
 
Stenhus på platta eller med källare är det enda som funkar i längden söder om Dalälven. Vi har ett mkt fuktigt och regnigt klimat med mer blåst än tidigare. I Skåne byggs det mest stenhus numer, så en granskning av det utbudet är välkommet!
 
Kan tillägga att gör man en noggrann kalkyl på exakt samma utförande på sten- resp trähus, så skiljer det inte mycket alls. Trähuset har fler komponenter och det går fler arbetstimmar. Väljer man stenhus med puts/färg på in- och utsida blir det billigt. Mina 2 senaste stenhus blev ca 1400 tim på resp 142 och 96 kvm. Pris/kvm beror på så mycket annat än stommen, men mellan 12 000 och 17 000 kr/kvm är ett riktmärke, Så här skrev Sydsvenskan. http://www.sydsvenskan.se/arkiv/reportage/skaningar-vill-helst-bo-i-stenhus/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.