Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snälla ..Rör inte Sveriges bästa forum för El !!!
Det är ett av mina "kvällsnöjen" att kolla in det senaste vad som hänt här, och ja har lärt mig massvis här !!
Låt det vara som det är , och här svaras det det på både enkla frågor , typ strömbrytare , samt svåra saker , alla får svar , av en massa trevliga deltagare !!
Det är det som är bra med detta elforum !!

Anders
 
håller med jag tycker bygga hus forumen är bra just därför att det är både proffs och hempulare som har bra ideer och kommentarer
 
Är det någon forumavdelning som jag tycker kräver hög "proffsandel" så är det ju elavdelningen. Att bara vara en massa lekmän som sitter och tycker och försöker luska ut hur saker ska vara kopplade tycker jag snarare verkar direkt farligt.

/Kalle
 
Skall försöka göra en egen tolkning av det som sagts i denna tråd. Är på semester och inte jätteaktiv som moderator senaste 2 veckorna.

För det första så är detaljfrågor om olika varianter på elbehörighet inte så väldigt intressanta för den typiska konsumenten. Om jag ringer efter en elektriker så förutsätter jag att elfirman som kommer, skickar personal med lämplig behörighet. Att sedan bedömma om det är god kvalitet på kunskaperna hos den som skickas ut är ungefär samma problem som med andra hantverkare. Det har inte så mycket med behörigheten att göra. Dvs detaljer om behörighetskrav är inte ett typiskt ämne för byggahus.

Tekniska detaljer om el, blir med nödvändighet ganska komplicerade (eller uppfattas som komplicerade för den oinvigde), det måste vi kunna fortsätta diskutera här, avancerade frågor har ett konsumentintresse. Och som många här påpekat så håller diskussionerna här i många fall väldigt hög klass, även kvalitetsmässigt. Däremot så kanske det inte är så himla intressant för den normale konsumenten vilken paragraf i Svensk standard som beskriver vilken kopparlegering det skall vara i en viss typ av kabel (om vi nu spetsar till det lite).

Det viktiga är att de lite "inkrökta" fackdiskussionerna får inte bli dominerande, en "normalokunnig" måste kunna känna igen sig i forumet.

Många trådar här börjar med en enkel fråga (tror frågeställaren), efter lite utredning från de kunniga så brukar frågeställaren ha ett hyffsat svar om något går att göra, eller borde göras på ett annat sätt inom 5-10 inlägg från frågan. Sedan kommer det ofta en föjdfråga om detaljer som mer är av nyfikenhet, inte nödvändiga för frågan, det är OK. MEN när sedan det "stickspåret" löper iväg med 20-30 inlägg då har vi alla krökt in oss för mycket (och jag kanske borde se till att hålla ner detta lite hårdare).

Tråden om behörighet var jag tveksam till redan från början, men såg det lite som att det är nog mig det är fel på, tråden var mycket populär. Diskussionen om införande av hempularbehörighet känns lite orelasitisk (här), det är mer något att ta upp med våra lokala politiker, forumet må vara välbesökt, men jag tvivlar på att vi är en politisk makt att ta hänsyn till (ännu).

Däremot så tycker jag att på sistonde har vi fått en bättre balans på inläggen om att kalla på en behörig, det är klar förbättring. Som jag sagt tidigare så är det OK att påpeka (snällt) en gång i en tråd att det som frågeställaren förefaller vilja göra är behörighetskrävande. EN sådan kommentar får man som frågeställare tåla (oavsett om man har för avsikt att hempula, eller bara vill lära sig mer inför elektrikerns besök), det är en viktig del av den kunskap vi vill förmedla här.
 
Anledningen till att jag startade tråden var att det verkade finnas ett stort behov av att diskutera behörighet.
Som hempularen nämner ovan och även jag i mitt första inlägg i tråden, slutar många trådar OT.
Gör plats för dessa diskussioner, gärna i en egen mapp under EL. Då man MOD enkelt hänvisa dit när trådarna går OT och vi får behålla många proffs på forumet som kan ge bra svar till trådskaparna.

Marlene får mina synpunker som PM.
 
"Det finns dock en gräns där diskussioner blir intressanta mer för proffsen än för konsumenterna och jag tycker att "Stora tråden om behörighet" var en sådan tråd."
Dom som inte är intresserade läser inte denna tråd! Vad är problemet?
Jag läser inte alla trådar som finns, isf hade man inte haft annat att göra än att sitta och läsa alla trådar i alla forum som är intressanta.

"Jag tror att elfoumet är det delforum som har störst andel proffs som är aktiva i diskussionen. Som sagt får vi ofta väldigt värdefulla råd av proffsen, men jag är rädd att för stor dominans av elektriker här skrämmer bort den verkliga målgruppen - konsumenter som är villrådiga inför den egna elinstallationen."
villrådiga inför egna elinstallationer!?! vad menar du? man får i princip inte göra egna elinstallationer! Dom skall skrämas bort från att klabba på egen hand, kanske kan detta forum få dessa hemmapulare att inse faran! eller åtminstone göra tillräckligt rätt så att det inte blir farligt...då krävs det proffs.

"Därför vill jag att vi håller oss till att diskutera ur konsumentens synvinkel även under rubriken El, liksom i övriga Byggahus forum."
Då kanske inlägg som avslöjar hur man kommer åt en viss värmepumps servicemeny i värmepumpsforumet borde modererasbort etc....

"Har du synpunkter på forumets innehåll, inriktning eller moderering, maila mig på marlene@byggahus.se."
Du läser väl tråden?
 
Snailman
Jag tycker dessa inlägg om att man alltid ska anlita proffs (underförstått att då får man ett korrekt och säkert jobb utfört) är lite väl blåögda:rolleyes:
Det finns två sorters proffs, dem som bara livnär sig på sitt jobb, och den som livnär sig på sitt jobb och även utför ett högkvalitativt arbete, och jag får en känsla av att de som tillhör första kategorin, skriker mest om att det inte är tillåtet för amatörer, den andra kategorin får nog jobb ändå..

Jag tycker att det i princip inte kan finnas för mycket information, och jag har läst en del i den nämnda tråden med intresse, och jag skulle gärna se nån sorts enklare certifiering för sitt egna bygge...
 
Jag tycker att vi låter den här tråden tyna bort och dö i stillhet nu. Annars är risken att den också glider iväg helt utanför ämnet och in i en diskussion om lagstiftning och tolkning av lagstiftning den också.

För alla tvivlare kan jag meddela att internet även fungerar i en soffa i skärgården (via 3-g/umts). Dock är hastigheten anpassad till semesterlunken ;)
 
Jag är av samma uppfattning och stänger för att vi ska slippa en urspårning till.

Har du synpunkter på forumets innehåll, inriktning eller moderering, maila Marléne på marlene@byggahus.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.