G
Tips: Biltemas fasadtvätt 5 liter för 89kr innehåller samma ämne, jag har kört detta (30-50% blandning) på mina tak och efter något år är de helt mossfria.
 
  • Gilla
ajonebring
  • Laddar…
Snyggt! Kanske lite dyr grön fri men kalaset kostade under 2.000 jämför anlita som kräver ställning. Bra jobbat! Ibland svårt få tummen ur :)
 
R
Biltemad för 89kr fungerar lika bra.
 
G
Körde själv med produkten från http://www.alltfraktfritt.com/ förra året på garaget. Det är 30 likadana hus i området byggt 2002 och det är otrolig skillnad gämfört grannarna. Toppen om biltema har samma ingredienser.
 
Tomture61
Har monterat en koppartråd på mitt tak (taknocken) ,när det regnar fälls kopparjoner ut från tråden som mossan ej gillar.
Har fungerat sedan 2008 :) och nej ,inga åsknedslag :)
 
Tomture61 skrev:
Har monterat en koppartråd på mitt tak (taknocken) ,när det regnar fälls kopparjoner ut från tråden som mossan ej gillar.
Har fungerat sedan 2008 :) och nej ,inga åsknedslag :)
Ligger koppartråden mot nockpannorna då eller är tråden spänd några centimeter ovanför nockpannorna?
 
engs
Även vi körde bensaltensid från alltfraktfritt, las på med en ryggspruta från Biltema. Före detta hade jag tagit bort den mesta mossan manuellt. Hade däremot alger / lavar kvar, nu runt 1½år senare så är det i stort sett ingen påväxt kvar.
 
Tomture61
Ozzypojken skrev:
Ligger koppartråden mot nockpannorna då eller är tråden spänd några centimeter ovanför nockpannorna?
Hänger ngr cm ovanför nockpannorna
 
Hur har du fäst koppartråden?
 
Tomture61
Per Eskilsson skrev:
Hur har du fäst koppartråden?
Knappt jag törs nämna det här men, 6 tums spik i vindskivan som böjts upp :D
 
I
Tomture61 skrev:
Knappt jag törs nämna det här men, 6 tums spik i vindskivan som böjts upp :D
Hmm, jag har ju valmat tak, så då finns inte den möjligheten. Funderat på om man kan tillverka en typ klammer till nockpannorna, men så är det det här med duvor och koppartjuvar. Skulle det fungera med att kleta kopparpasta på nocken? Omöjlig att stjäla och duvorna hade halkat av.:rolleyes:
 
R
varför böka med koppartrådar osv när de bara är o spruta takrengöring och sen låta regnet sköta resten? SKitenkelt..
 
Roland112 skrev:
varför böka med koppartrådar osv när de bara är o spruta takrengöring och sen låta regnet sköta resten? SKitenkelt..
En del använder ju både hängslen & livrem och kanske vill göra båda delarna! :wow:
 
G
Ozzypojken skrev:
Ligger koppartråden mot nockpannorna då eller är tråden spänd några centimeter ovanför nockpannorna?
Hoppas du är medveten om att hemförsäkringen inte täcker skadorna vid ett ev. åsknedslag. .
 
Tomture61
gäst skrev:
Hoppas du är medveten om att hemförsäkringen inte täcker skadorna vid ett ev. åsknedslag. .

Vet ej vad som kan bli mest effektivt ,om tråden hänger en bit ifrån (som i mitt fall) eller tråden ligger mot nockpannorna.
Tror inte att min koppartråd på 1 mm drar till sig fler blixtnedslag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.