Tänk vad tiden går fort. 2008 bytte vi tak och byggde takkupor. Så fina tegelpannorna var när de var nya.

Här skrev jag om vårt takbyte: Byta tak och bygga takkupa

Du kan läsa blogginlägget här: Tvättade taket och det blev som nytt
 
Finns den aktiva ingrediensen att köpa = Bensaltensid på nätet, mkt billigare samma resultat ?
 
Åsa Lund
Marre666 skrev:
Finns den aktiva ingrediensen att köpa = Bensaltensid på nätet, mkt billigare samma resultat ?
Köp bensaltensid på www.alltfraktfritt.com. 50%-ig lösning. Spädes 1:30
 
Tack för tipset. Jag tyckte Grön Fri var svindyrt. Testar bensaltensid nästa gång.
 
Sätt en naken koppartråd längst nocken. Väldigt effektivt mot all slagsmål påväxt.
 
S
Är det bara jag som känner att Bensaltensid frätande egenskaper är oroväckande att pruta med?
 
I
Ser ju bra ut. Jag funderade på att göra en sån behandling men var orolig för att växterna närmast huset skulle fara illa, gör de inte det?
Verksamt ämne BENSALKONKLORID C12-C14 läste jag. Miljövänligt?
Det slutade med att jag gjorde en gummiskrapa efter profilen på pannan och långt skaft så kunde jag dra av det värsta, men rent blev det inte, ska kanske ge det en behandling också då.
Högtryckstvättning av zandapannan, röd, rekommenderar jag inte, jag gjorde det för 10-15 år sen och ytskiktet släppte lite det gör att mossan sitter ännu bättre nu. Att trampa runt på pannorna är inte heller att rekommendera, de spricker lätt, ser man det kan man ju byta ut dem, men annars är det taskigt läge.
Koppartråd har jag hört ska vara bra, men hur fäster man den?
 
Växtligheten runt huset var/är opåverkad. Erkänner att jag inte kollade hur miljövänligt det är. Tycker att man borde ha hört något innan ifall det var fara å färde?
 
I
Det är nog inte helt grönt om jag fattat rätt. Så här står det i https://www.folksam.se/polopoly_fs/1.37376!/folksams test_mögelskadade_träfasader.pdf " I vatten är bensalkoniumjonen och kloridjonen fullständigt lösliga och den
plusladdade jonen adsorberas på cellerna. Koncentrationen av kloridjoner är
i samma storleksordning som i havsvatten, och därför ofarlig för människan.
”R” i molekylstrukturen i bild 1 står för en kolkedja med ett varierande antal kolato-
mer. Ju längre kedja desto svårare att bryta ned biologiskt och gränsen för klassifi-
cering som miljöfarlig produkt går vid C
13
dvs 13 kolatomer i kedjan. Produkter
med kortare kedjor ska därför inte märkas som miljöfarliga, medan produkter med
längre okänd kedjelängd ska ha sådan märkning. "
Men det är ju ingen värsting heller.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Växtligheten runt huset var/är opåverkad. Erkänner att jag inte kollade hur miljövänligt det är. Tycker att man borde ha hört något innan ifall det var fara å färde?
Tanken är väl att regnet skall ha en sköljande effekt på takpannorna efter man sprutar och då borde väl medlet spädas ganska kraftigt? samt försvinna ner i takrännan/röret vid hörnet på huset. Och vem vill ha växter alldeles intill fasaden? inte jag i allafall med ny fasad som är nyoljad, grundad målad fasad.
 
I
Ozzypojken skrev:
Tanken är väl att regnet skall ha en sköljande effekt på takpannorna efter man sprutar och då borde väl medlet spädas ganska kraftigt? samt försvinna ner i takrännan/röret vid hörnet på huset. Och vem vill ha växter alldeles intill fasaden? inte jag i allafall med ny fasad som är nyoljad, grundad målad fasad.
Mitt tak sticker ut ca 600mm, det som är därunder är inte intill fasaden. Utspätt eller ej, det är miljöfarligt ändå. Men om jag förstod det rätt är det ett gränsfall.
 
Jag har också funderat på att använda något sådant medel men med egen brunn så känns det lite tveksamt. Det känns ju inte bra att ha mer kemikalier än nödvändigt i pastavattnet...
 
R
Jag har testat de där och de är effektivt men de man ska tänka på om man har tex svarta betongpannor är att all beläggning dör, även den som är mörk och då blir istället taket helt grått om man har slitna pannor. Detta resulterade I att jag fick måla om taket med hagmans takpannefärg o de var jobbigt men blev som nytt!
 
G
pjodden skrev:
Jag har också funderat på att använda något sådant medel men med egen brunn så känns det lite tveksamt. Det känns ju inte bra att ha mer kemikalier än nödvändigt i pastavattnet...
Har du hängrännor så är det ju bara att ställa en hink under och samla upp den överblivna kemikalien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.