Har införskaffat mig en utemöbelgrupp (från jysk) i vitlaserad furu , som jag tänkte ytbehandla, var hos den lokala färghandlaren (alcro) igår men har rekomenderade att det var onödigt att lacka den , den är ju redan behandlad i fabrik , vilket iofs stämmer samt att repor lätt skulle bli synliga om den lackades. Idag vid första måltiden med grillat (med bla en 3-åring som äter med fingrarna) blev det genast fläckar olika typer av fläckar, fett, vinbär mm , som det var lite problem att få bort pga den matta ytan. Så nu känns det som att möblerna måste behandlas med ngt. Med möbelgruppen följde en liten flaska "bättringsfärg" som är vattenbaserad , antar därför att möblerna oxå är laserade med en vattenburen lasyr. Fungerar det med lösningsmedelsburna lacker på denna yta? Har en båtfernissa som enligt ettiketen på burken fungerar bra till utemöbler. Eller måste jag införskaffa en vattenbaserad lack? Möblerna kommer att stå under tak (i paviljong) utomhus.
 
P
Hm, detta är kanske inte svaret på frågan, men jag med nöje läst om en renoverad trädgårdsmöbel på Kulturhantverkarna - Hem och även sett den.

Det goa med linolefärgen är att den inte behöver slipas eller skrapas om några år, till skillnad mot när lacken blivit sprucken eller skadad här och där av barnens hantering. Det skall vara kul att leva.

Jag har just målat en egen bänk för utebruk med 3 lager och det ser bra ut. Skönast var att penseln kunde göras ren med endast såpa och vatten, och inget stinkande lösningsmedel som fräter på huden. Det enda man skall tänka på är att måla tunt bara.
 
Hej
Om du lägger en lösningsmedelsbaserad klarlack ovanpå den vita lacken kommer den att se gultonad ut. Så mitt råd är att köp hos din alcrohandlare en burk servalack blank nr 1 Vit den klarar utemiljön. Om jag inte har dåligt minne så funkar vär även servalack halvblank 301 vit oxå ute efter att ha blivit lite modifierad .
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.