De senaste veckorna har det då och då dykt upp information i mitt nyhetsflöde om att en dom i kammarrätten i Jönköping gör det möjligt för elnätsföretagen att ta ut betydligt högre avgifter från sina kunder än vad de tidigare gjort. Redan i slutet av förra året började Energimarknadsinspektionen varna för att detta skulle komma att ske. De har stridit mot elnätsföretagen men förlorat.

Du kan läsa blogginlägget här: Ännu högre elnätsavgifter att vänta framöver
 
Påverkar domen både prissättningen av den fasta avgiften och överföringsavgiften?
 
Det här visar väl om något att det är korkat att sälja naturliga monopol till privata aktörer. Offentliga monopol må vara sega och byråkratiska ibland, men privata är långt mycket värre.
 
Fan inte klokt att en skall betala mer i avgifter och skatter för att få lite el överfört till hemmet än vad man betalar för att köra sin bil på svenska vägar !

Plogar Fortum kraftledningarna, saltar de kraftledningsgatorna, asfalterar de i skogen? Det enda de saltar är räkningarna till sina kunder...

Sen jag flyttade in 2003 har de ideligen tjatat om investeringar i näten som skall förbättra tillgängligheten. Inte mycket som hänt dessa 12 år , jo till sommarstugan har de förvisso grävt ner kabeln halva sträckan.

Ställ i stället krav på maximerad avkastning för nätbolagen. Allt över den maximerade avkastningen skall komma kunden tillgodo. Dessa pengar mår andra delar av näringslivet mycket bättre av.

En av Fortums "bidragsgivare"
 
Mikael_L
fusion skrev:
Sen jag flyttade in 2003 har de ideligen tjatat om investeringar i näten som skall förbättra tillgängligheten. Inte mycket som hänt dessa 12 år , jo till sommarstugan har de förvisso grävt ner kabeln halva sträckan.
Men helt självklart kan dom ju inte investera allt för mycket i näten fattaruväl ...

När all kabel är nedgrävd kan dom ju inte längre skylla avgiftshöjningar på att dom måste gräva ner kabel. :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
När all kabel är nedgrävd kan dom ju inte längre skylla avgiftshöjningar på att dom måste gräva ner kabel. :rolleyes:
Nej, men den dagen kan de ju sparka merparten av underhållspersonalen/ säga upp underhållsavtal med entreprenörer och verkligen tälja guld på de redan höga avgifterna. Vilken företagsledare strävar inte efter det?
 
Detta baseras på den förra sk. nätregleringen. Den förra perioden blev en katastrof. EI kämpar på med att försöka fajtas med elbolagen genom att ställa upp nya krav i den förhandsreglering som vi tidigt i våras lämnade in. Frågan om det hjälper att få ner nätavgifterna denna gången.

Men detta med nätavgifterna är väldigt olika hur stora dessa är. Jag har jobbat i nät där de helt sonika skitit i att höja avgifterna. Visst det är billigt, men nu har de ett nät som är byggt på 40-/50-talet och konstant ger avbrott. Och de har inga pengar i kistan för att bygga om. Ett moment 22 som inte går att ta sig ur trots höjda avgifter, finanserna räcker inte till.

Sen på andra hållet så finns elbolag som tar hutlöst betalt jämfört med andra. På ett sånt nät tycker jag att jag själv bor.

Jag kan tycka att det är helt fel att en så viktig samhällsfunktion som leverera ström ska få lov att göra vinster. Tryck in alla pengar rakt in i verksamheten istället. Dom stora drakarna gör juh enorma vinster. Tänk att ha dom pengarna att bygga elnät med istället, vilka bra och pålitliga nät vi hade haft!
 
Angående kostnader för nät, för att man skall komma tillrätta med detta så måste staten gå in och göra som de gjorde med Televerkets monopol på telefon.
De tog telias monopol på abonnemang genom att lägga hela telias nät i eget bolag Scanova sen kunde alla teckna abonnemang med vem de ville.
Därför måste de göra precis på samma sätt med elnätet då kan man ha vem man vill som leverantör, idgsläget är det endast elen som man använder som är konkurrensutsatt vilket inte blir några stora summor att tjäna som förbrukare.
 
G
TWX skrev:
Angående kostnader för nät, för att man skall komma tillrätta med detta så måste staten gå in och göra som de gjorde med Televerkets monopol på telefon.
De tog telias monopol på abonnemang genom att lägga hela telias nät i eget bolag Scanova sen kunde alla teckna abonnemang med vem de ville.
Därför måste de göra precis på samma sätt med elnätet då kan man ha vem man vill som leverantör, idgsläget är det endast elen som man använder som är konkurrensutsatt vilket inte blir några stora summor att tjäna som förbrukare.
Klokt talat! Det är ju ingen idè att ta bort ett monopol för att skapa ett annat monopol i praktiken.
 
Jag försvarar inte Fortum, eller senaste tidens intäktshöjningar (som även drabbat mig). Men man bör ändå sätta ett (privat) företags vinst i förhållande till omsättning och aktiekapital. Säg att Fortum gjorde en vinst på ca 1 000 miljoner Euro 2014, dvs en miljard Euro (jag orkar inte leta upp exakta siffror). Börsvärdet är drygt 15 miljarder och vinsten motsvarar alltså då ca 6,5% av värdet. Följaktligen föreslogs även utdelning på 1,1 euro/aktie, vilket är ungefär just 6,5%. Inte en enorm vinst även om beloppen vi talar om är stora?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.