Jag är lika tvärsäker på att det är så bra med fiber. Det kanske är den felande länken i informationsteknologins utveckling, vi vet om några år, och kanske skrattar åt det om några år. Snart är det kanske såpass billigt och bra med "mobilt bredband" att det inte finns någon mening med fiber, och att ha grävt ner en massa mil kabel i marken. Fibernäte ja, det känns så skört.

Var jag tvungen att välja mellan vatten och fiber så tog jag vatten ;)

Vi har valt att ansluta oss till ett fibernät därför att vi kommer att kunna titta på TV- igen när fibernätet börjar fungera. I dagsläget får vi ingen mottagning med en normal antenn. Men om man har ett hus som "fungerar" som det är, så tycker jag inte att det är självklart att man lägger 16000 till 20000 på en fiberanslutning.
 
Hade väll kunnat köpa en ännu bättre parabol för de pengar som fibern kostar, med då hade månadskostnaden blivit högre. Vi hoppas på att det är fiber som gäller ett tag nu.
 
Nu tror jag det är ganska få som kan ansluta sig till kommunalt VA för 20.000 kronor, eller? Jag har inte möjlighet själv så jag har inte så bra koll på det. Självklart är det viktigt med vatten, men som sagt, vatten kan man skaffa själv. Bredband måste man köpa på ett eller annat sätt.

Det trådlösa nätet lär aldrig bli jämförbart med fibernätet, speciellt inte när det gäller tillförlitlighet. Och fibern har mycket högre kapacitet än vad som erbjuds idag, det är hårdvaran i ändarna som sätter gränserna och den kommer man att kunna byta utan att gräva och krångla. Dessutom har operatörerna hittills alltid haft den fula ovanan att sätta trafiktak på de trådlösa anslutningarna. Det är även många som har problem med täckningen, och så lär det förbli, speciellt på landsbygden.

Klart att det inte är självklart att alla lägger pengarna det kostar att få fiberanslutning, men lika självklart är det att alla BORDE göra det! ;)
 
Vad jag menar är att man får mycket mobil surf för 16000 till 20000. Men jag hoppas att vi kommer att tjäna igen de pengarna med obegränsad och supersnabb fibersurf.

Jag är inte alls säker på att det mobila nätet kommer att vara underlägset i all framtid. Hur kan man veta det? Jag är bara en amatör på området ska sägas.
 
Telia kommer och ansluter oss till öppen fiber efter sommaren. Kostnaden är 20.000:- dock erbjuds inget rotavdrag. Gissar på att någon tjänar en bra slant på oss då jag i samband markplanering precis lagt kabelskyddsrör från anslutningspunkten vid tomten fram till huset. Nåja det är det värt för att slippa gräva upp tomten en gång till.
 
G
Till > Hyltran från Veglemyren... 4G mobilnät förutsätter fiberanslutning mellan masterna. Så utan fiber blir det inget snabbt mobilnät ;)
 
G
Telia (Skanova) började med att gräva en grop i asfalten på vår tomt innan vi ens visste att vi kunde få fiber. De kom att gräva upp två gånger till plus två gånger vid huset! Det visade sig att alla grannarnas ledningar går under vår tomt.. I samband med detta skadades kopparkabeln dessutom. Jag tycker att 20000 är gräsligt dyrt för såna klantigheter. Juridiken kring fiber tycks vara obefintlig då ingen aktör tar ansvar.
 
Här i Västerås får vi betala 26.000 för att få fiber anslutet till villan. Mälarenergi levererar.....
 
gäst skrev:
Till > Hyltran från Veglemyren... 4G mobilnät förutsätter fiberanslutning mellan masterna. Så utan fiber blir det inget snabbt mobilnät ;)
Det behövs inte alls fiber för snabbt 4G, det finns radiolänkar med 4096 QAM modulation som grejar långt över 1Gb/s , faktiskt lösningar som grejar upp till 10Gb/s. Att greja dett med radiolänk på flera mils avstånd blir dock mer bekymmersamt, men ett par hundra Mb/s täcker ju dagens behov utan problem.

Läs mer här http://www.nec.com/en/global/prod/nw/pasolink/
 
Fick in fiber till min sommarstuga för 2 veckor sedan á 9995 kr , Hudiksvalls Stadsnät. De rekommenderade 50 cm djup, men jag grävde ner på 30cm djup. Packar man bara med 10 cm fin sand så skall det inte gå att skada fibern, ens om en stridsvagn kör rakt över.
 
I
Det är för dyrt! Och jag förstår inte hur man tänker. Nu har de grävt ner slang till alla fastigheterna här. Endast ca 7% valde att dra in fiber, är det meningen att intäkter från de ska täcka kostnaden för totalgrävning? Tror inte det gör det. Hade det varit billigare, kanske runt 5 tusen hade troligen 99% valt att dra in det, inte för att man behövde det, utan mer för att hänga med, ifall det kan vara nåt bra.
99 x 5000 måste ju vara bättre än 7 x 20000 ?
 
I
Möjligen kalkylerar man med att många kommer att krypa till korset senare och att man då kan reducera förlusten, men det blir nog inte så med ett 5G-nät i antågande.
 
Vi har haft Internet via 4G (Telenor) och vi hade tur som tecknade detta i slutet av 2012 - strax innan de satte ett tak på den månatliga förbrukningen. Min erfarenhet är att det är starkt beroende av de lokala förhållandena - hur nära man är operatörens mast och hur många andra som nyttjar denna. Den tillgängliga hastigheten varierar rätt rejält (beroende på hur många som surfar på samma mast och vädret) - vi hade mellan 5 - 40Mb/s på vår "80Mb/s" anslutning. Då hade vi ändå fri sikt till närmaste mast (2km) och en riktantenn. Man fick därtill boota om burken i princip en gång per dag. Nu har vi fiber sedan ett halvår och det går inte att jämföra. Snabbt (480/120Mb/s), stabilt och kort svarstid (2-3ms).
 
PS - vår fiberanslutning kostade 13.000:- efter ROT.
 
nikasp
Jag ska gräva själv, provar manuellt och hyr minigrävare om det blir för jobbigt. 40 meter och sen ska jag in under krypgrunden också. Vår leverantör rekommenderar 40 cm just för att man ska slippa att någon sätter en spade i fibern. Blir otroligt dyrt och jobbigt om någon lyckas kapa fibern så han tyckte att den ska vara nedgrävd ordentligt överallt, även under terassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.