Anledningen till att de inte grävde rakt är att anslutningspunkten på gatan ligger i tomtens hörna i vårt fall och att det i den hörnan av tomten står en stor björk med ytliga rötter. Enligt planen skulle de gräva längst med häcken på sidan och sedan rakt in men när de satte igång så struntade de i den markeringen (den kanske hade försvunnit) och genade snett över.
 
dom var tydligen inte sugna på att jobba mer än absolut nödvändigt
 
G
ion skrev:
Det är ju logiskt, att man vill gå över så liten öppen yta som möjligt, särskilt om man lägger den så grunt. Då borde man grävt i 90 graders vinkel istället för som nu visas på bilden, skillnaden blir inte särskilt stor mot om man grävt rakt. Man har grävt ca 1 meter i onödan, såvida det inte finns en anledning som jag inte kan lista ut.
Man ska inte lägga fiber i skarpa vinklar som 90 grader. Den ska läggas i mjuka böjar för bästa resultat.
 
G
Finns inga som helst krav på hur en fiberkabel ska förläggas, kan lägga den direkt på backen om du skulle vilja detta. Så fort det är en kabel som leder ström så finns det tydliga direktiv. Sen kan man tycka vad man vill om detta..
 
Det kan väll finnas kontrakt på hur djupt man ska gräva mellan den som gräver och den som ska ha grävt åt sig. Det är väll bra om man är nere så djupt att inte gräver av en kabel när man påtar i jorden? Bäst är nog att gräva på sin engen mark så att man får det precis som man vill.
 
G
Hur mkt var ROTen på?
 
R
"Skjuta in kabeln"? Det förutsätter nog att det finns ett rör att skjuta den i. Hos oss "blåste" de in fibern, men det var efter att vi hade förlagt ett rör som krävde grävning.
 
Hos oss stod dom på knä och blåste utan maskin .
 
Rotavdraget var på 2000 kr. 18000 kr exkl ROT om jag minns rätt.
 
Grävde grunt, ca 15cm, men grävde ner en 20mm PEM slang som jag drog fiberslangen i för att få en extra säkerhet.
 
I
gäst skrev:
Man ska inte lägga fiber i skarpa vinklar som 90 grader. Den ska läggas i mjuka böjar för bästa resultat.
Det kan jag tänka mig, måste gälla samma som när en elektriker ska dra trådar i ett rör med tvära vinklar. Men då borde de grävt en radie istället, det som grävts kan knappast betecknas som mjuk böj, vad jag tycker i alla fall.
 
I
Per Eskilsson skrev:
Anledningen till att de inte grävde rakt är att anslutningspunkten på gatan ligger i tomtens hörna i vårt fall och att det i den hörnan av tomten står en stor björk med ytliga rötter. Enligt planen skulle de gräva längst med häcken på sidan och sedan rakt in men när de satte igång så struntade de i den markeringen (den kanske hade försvunnit) och genade snett över.
Då nuddade jag svaret trots allt, de ville undvika rötterna.:rolleyes: Fast läser man vad jag skrev tidigare så var det inte riktigt så jag spånade, men låt mig göra ett försök att påskina att jag är smart, även om jag säkerligen blir genomskådad.:surprised:
 
R
jag fick valet att de kunde gräva längs häcken eller en bit från häcken och jag valde en bit från häcken då risken för att skada rötter annars var stor.
 
Frostfritt djup ska kabeln ligga på annars kan du få problem om nått år. Kabeln är väldigt ömtålig, tyvärr
 
"Att ha sin fastighet ansluten till fiber tror jag är ungefär som att ha kommunalt vatten och avlopp. En högre kvalitet som höjer värdet på fastigheten."

- Nej, det är mycket bättre än kommunalt VA! Kommunalt VA är dyrare än att ha sitt eget, och kvalitén är inte alls nödvändigtvis bättre. Däremot är det såklart smidigt att slippa tänka på det.

Att ansluta sig till fiber däremot ger möjlighet till hastigheter och tillförlitlighet långt över vad som idag är möjligt med andra tekniker. Dessutom sparar man pengar på sikt genom att man får lägre avgifter för bredband, TV och telefoni.

Jag har tyvärr inte möjlighet att få fiber och kommer nog inte att få det inom en överskådlig framtid, men jag skulle vara beredd att betala betydligt mer än 16.000 kr om möjligheten erbjöds.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.