Att ha sin fastighet ansluten till fiber tror jag är ungefär som att ha kommunalt vatten och avlopp. En högre kvalitet som höjer värdet på fastigheten. Därför tvekade vi inte en sekund på att tacka ja till det fina ideella initiativet Bredband i Lommas erbjudande om fiber till vårt hus.
Dra fiber till huset

Du kan läsa blogginlägget här: Här grävs det för fiber
 
15 cm djup? Enligt vårt bolag måste rännan vara 50 cm djup...
 
S
Enligt vårat bolag ska den vara 30 djup :p
 
Ja, jag var förvånad över att de inte grävde djupare. När jag frågade dem hur djupt de grävde så svarade de "Vill du hjälpa till?". Men det kanske inte behövs grävas något djupare än 15 cm?
 
S
Var det skämtsamt eller var dom spydiga? Det där lät jävligt otrevligt...
 
De sa det skämtsamt. Det kanske hade kunnat tolkats som spydigt, men den tolkningen gjorde inte jag.
 
Halmstads Stadsnät dit jag är ansluten, rekommenderar minst 30cm. Detta för att man ska missa ducten & fibern med en normal spades blad, om man är ute & gräver i trädgården.
 
Det hade jag aldrig godkänt,det skall vara så djupt så man kan bearbeta jorden utan att gräva av kabel jag tycker det minsta är 40 cm
och vilket spydigt svar
 
I
Jo men, det är ju gjort manuellt, hu geda mig vilket jobb.Förresten har de nog tänkt till, det ska inte ligga i vägen för ev rötter.
Ska man ha åsikt på arbetet kan man ju undra varför närmaste vägen mellan två punkter inte är den raka?
 
5 papp fördelat på 24 lägenheter = 208 kronor per hushåll för anslutning, helt okej. Sedan 125 kronor / månaden för 1000/1000

edit: Glömde fiberkonverter 890 per hushåll
 
A
Fibern ligger ju i ett rör som skyddar en del mot spadar mm. Skulle dock också vilja ha ner den till runt 40cm.
 
R
när de grävde hos mig var man nere på 30cm iaf.
 
Det kan mycket väl finns en anledning, till varför de gräver rätt över gräsmattan, och genom en buske/häck. Men om man kan undvika detta så är väll detta en fördel? När jag har varit med och grävt har vi i alla fall varit nere 30 cm oftast mer. Vi la en grön och sliddrig signalkabel 10 cm över sjävla fiberkabeln den ska varna om man är på väg att gräva av kabeln. Det är sällan man gräver, bygger, odlar eller planterar något när en tomtgräns. Därför har jag tänkt att gräva ner kabeln till vårt hus längs med tomt gränsen. Tänker jag rätt?
 
I
Hyltran från Veglemyren skrev:
Det kan mycket väl finns en anledning, till varför de gräver rätt över gräsmattan, och genom en buske/häck. Men om man kan undvika detta så är väll detta en fördel? När jag har varit med och grävt har vi i alla fall varit nere 30 cm oftast mer. Vi la en grön och sliddrig signalkabel 10 cm över sjävla fiberkabeln den ska varna om man är på väg att gräva av kabeln. Det är sällan man gräver, bygger, odlar eller planterar något när en tomtgräns. Därför har jag tänkt att gräva ner kabeln till vårt hus längs med tomt gränsen. Tänker jag rätt?
Det är ju logiskt, att man vill gå över så liten öppen yta som möjligt, särskilt om man lägger den så grunt. Då borde man grävt i 90 graders vinkel istället för som nu visas på bilden, skillnaden blir inte särskilt stor mot om man grävt rakt. Man har grävt ca 1 meter i onödan, såvida det inte finns en anledning som jag inte kan lista ut.
 
Vi är på väg att få fiber hemma, vi kan gräva själv, men då rekommenderar man 50 cm djupt och att man gräver ner ett gult 50 mm flexirör. Om bolaget som fixar fibern ska gräva drar man helt enkelt en ränna (skulle gissa 20-30 cm djup) och trycker ner kabeln. Maskinen som gör detta drar rännan trycker ner kabeln och trycker tillbaka gräset, i stort sätt syns ingenting efteråt.
För "grävning" tar man 3 000 kr och fiber 17 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.