Vi har omgett oss med mönster så länge vi funnits. De visade vilken stam eller klan vi tillhörde och sedan vilket kungahus vi utkämpade riddarstrider för.
Randigt som är poppis nu, har en historia av skam, då det var skurkar och skökor som bar det förr. Hjärnan vill skapa symmetri och ordning och sedan har vi i vissa mönster en längtan efter naturen.
Vad tycker du om? Själv dras jag till grafiskt, och svartvitt rutigt och får kalla rysningar av Ikatmönster - undrar varför?

Du kan läsa blogginlägget här: Randigt eller blommigt, våra mönsterval visar mer om oss än vi tror
 
Vilka härliga mönster! Mina favoriter är zebra och leopard tror jag. Jag gillar ikatmönster också, förstår inte vad du har emot det. :)
 
Tack, jag jag gillar leoparden, men skulle aldrig ha det själv. Jag gillar ArtDeco tapeten i sovrummet. Huuuur kan du gilla Ikat...det går bortom min förståelse. Vet inte varför jag känner så. Men alla måste ju få tycka om det de vill!
 
P
Förstår inte riktigt syftet med artikeln. Bilder på mönster. Det kan du ju få genom vilken google-sökning som helst. Vad är det som "visar mer av mig än jag tror" med en massa bilder? Merh :/
 
Tack för kommentar! Jo, jag tänkte mer som inspiration och att sätta igång en tanke om varför man gillar vissa mönster. Jag hade gärna skrivit en längre uttömmande artikel om detta, med en personlig analys om hur jag kan tolka in en personlighet i val av mönster, men den uteblev här för att det inte ska vara mycket text i dessa bloggar. Jag tycker det är väldigt intressant att se hur vi väljer och att det inte är en slump eller bara trender, utan att det ligger djupare i var och en av oss. Somliga måste ha symmetri och enkla mönster för att trivas och andra kan ha fria slingrande mönster och känner sig instängda av rutigt. Åter andra är galna i leopardmönster och varför är det bara kvinnor?? Skulle kunna skriva en artikel om bara det ämnet... Vad tycker du om för mönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.