En konstart som kräver expertkunskap. För 10 år sedan bodde jag i en liten stad där det i utkanten byggdes en fin villa. En dag höll jag dock på att köra i diket när fasadfärgen var klar, den hade blivit skrikig orange. Så kan det gå när man tror att kulören på det lilla provet motsvarar som det kommer att se ut på huset.
Viktigt att man svärtar ner kulören flera steg och att provmåla, då dagsljuset förstärker alla kulörer.
Det sägs att somliga kan urskilja 100 miljoner nyanser! För oss andra gäller kanske ett par miljoner, och det räcker gott nog.

Du kan läsa blogginlägget här: Vackra fasadkulörer med fingertoppskänsla
 
Bilden "någonstans i Europa" är från Chamonix. Den här bilden tog jag när jag var där och åkte skidor för två år sedan.

chamonix.jpg
 
Den makalöst vackra fasadkulören på Universitetshuset har detta recept: Kemi Purkristalat kod.9097 som innehåller Granital vit 98,6%, Färgkoncentrat 9002 Ockra 1,2%, Färgkoncentrat Oxidröd 0,1% och Färgkoncentrat Kromgrönt 0,1%. Denna fasad skimrar i alla ljus!
 
är S-2002Y en lämplig fasadfärg om man vill uppleva huset som ljust grått i varm ton?
 
Hej Annen, jag har inte just det provet framför mig här, men det skulle kunna vara så med lite Y (yellow) i.De på färgaffären brukar vara väldigt duktiga på att råda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.