R
Bankbyten får ses som en långsiktig investering även om kronor sparat på första året kanske inte är så många. Det visar på att man inte är rädd att byta bank, vilket kommer att gynna framtida förhandlingar med de banker man bytt till/från. Det är samma grundregel som gäller i alla förhandlingar, oavsett vilka tjänster eller produkter det handlar om.
 
F
@Per
Per Eskilsson skrev:
Vad menar du med "modellera amorteringen"?

Nu i mars 2015 väljer 8 av 10 rörligt bolån. I april kommer det vara ännu fler.

Jag tycker att du är ute och cyklar. Förmodligen jobbar du på bank eller så är du en överförsiktig person som gillar både hängsele och svångrem.
Har inte sett att det ramlat på kommentarer på mitt inlägg, så lite sent ute, men;

1. Det är enklare att välja en amortering som passar ekonomin om man har flera delar, eftersom man då får mer spelrum (det finns på min bank en procentuell koppling av amortering mot lånets storlek) för at justera amorteringen upp och ned som man vill.

2. Jag menar att det märks mer på amorteringen om delarna är lite mindre, och det blir lite "roligare" att betala tillbaka.

3. Jag menar att man kan välja lite fram och åter hur man vill ha det med rörlighet eller fast. Det kanske är enkelt just nu, men i andra tider kanske man vill binda sitt lån av olika orsaker.
Nej, jag jobbar inte på bank (vad har det med saken att göra för den delen?), och nej, jag är vekligen inte överförsiktig. Jag tycker det är prakiskt. Mysig nivå du har på kommentarerna!

4. Jag har i princip aldrig några omförandlingar på lånen, jag har haft kvar min 0,45 rabatt i ... kanske 5-6 år nu. Kommer inte ihåg vad jag hade innan. Men det var naturligt att förhandla då, eftesom jag lånade till andra saker med huset som säkerhet.
 
Min omläggning är nu igenom vilket ihop med ökat husvärde ger en bra bit över 5000 kr/mån i ekonomisk skillnad för mig som ensamstående. Jag kör på ny bank med flera lån, ingen bindningstid på något lån, men kan laborera i och med att lånet är splittrat och kan sluta/starta/öka amortering som jag vill på de två olika lånen.

Om det var värt att gå till en ny bank, initiera bankbyte och köra en total omläggning av ekonomin? Ptja. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.