Jag står fast vid mina tips:

1. dela inte upp lånet i flera delar - eftersom du då i praktiken sumpar dina chanser att byta bank
2. kör allt rörligt - det har lönat sig de senaste 20 åren
3. pruta - men ganska små insatser kan du pruta 0,5 % eller mer
4. byt bank för bättre deal - om fler byter bank kommer konkurrensen mellan bankerna att öka
 
F
Kan vara bra att dela upp lånen i flera delar även om man kör rörligt, då det är enklare att modelera armorteringen. Dessutom är det roligare om man har ett mål "att bli av med del X". Jag har tre delar, varav jag amorterar en av dem.

Sedan tycker jag att gäst123 har en poäng, alla ska kanske inte köra rörligt. Det kan vara en trygghet att veta vad man betalar per månad, även om det troligen blir dyrare på totalen. Som att binda elpriset. Eller att ha hel/halvförsäkring på bilen istället för bara trafikförsäkring. Eller skaffa larm på kåken.

Att kunna byta bank är för mig inte något självändamål, jag har haft samma i trettio år, och även om jag emellanåt varit irriterad på dom, så är jag i stort nöjd. Visst skulle man kunna tjäna någon slant om man byter vart annat år. Men kanske viktigare är att hålla koll på räntan och ta ett snack med banken om man upplever orättvisa. Kikar jag på räntetabellen som finns här, så ligger jag mycket riktigt inte i topp, men jag känner att det är OK på plats ~150 utan att ha förhandlat på många år.
 
Vad menar du med "modellera amorteringen"?

Nu i mars 2015 väljer 8 av 10 rörligt bolån. I april kommer det vara ännu fler.

Jag tycker att du är ute och cyklar. Förmodligen jobbar du på bank eller så är du en överförsiktig person som gillar både hängsele och svångrem.
 
G
Du verkar tycka att både jag och funkis38 är ute och cyklar. Lite jobbigt att två personer inte köper dina teorier rätt av??
Det roliga är ju att jag delvis håller med dig, men du verkar ha lite svårt att se saker ur mer än ett perspektiv.
 
Om ni delar upp ert bolån i flera bindningstider så kan ni inte pruta effekt eller byta bank enkelt. Det är precis detta som banken vill. Detta är inte till er fördel ekonomiskt.
 
G
Grattis!! Först för att du är en smart person och för det andra för din vinst i X antal kronor. Det folk verkar haka upp sig på att det tog dig fem timmar och X antal kronor var för liten förtjänst. Säg att du blir nöjd med denna bank i 10 år och du hela tiden ligger med samma lägre kostnad under dessa år, inte fy skam på din vinst då :). Själv jobbar jag på en bank och tro mig, såvida man inte är VD så tjänar man inte direkt någon hög lön. Jobbar man på kundservice avdelningen och har rådgivningsrätt så kommer man knappt över 25 000:-, brutto... så lägg ner snacket om bankanställdas höga löner. Är jag lojal min egna bank/arbetsgivare?? Nej! Varför skulle jag vara det? Varför skall jag godta % ränta på mitt sparande, när jag kan få 1.05% på tex SBAB. Varför skall jag bry mig om att min arbetsgivare köper sina pengar till ett dyrare pris? Bra ränta på mina lån?? Nja, beror på hur man ser på det.... lägre ränta, ja..... men jag får betalas en förmånsskatt på det, som inte är avdragsgill. Så... rör om på bankmarknaden... det gynnar oss privatpersoner som deras kunder :) Kom inte och bli sura på banker och deras monopol om du är för lat att röra om :)
 
G
Gå inte på bankernas snack om tryggheten med att binda sitt/sina lån. Den som tjänar på det är absolut inte du. Skall bli intressant att se vilken bank och på vilken tjänst priserna kommer att höjas med tanke på det ränteläge vi har.
 
@Per; blanda inte ihop bindningstider och att dela upp lånen, det är två skilda saker. Du kan ha fem rörliga lån om du så vill och vad det ger för möjligheter är att du kan välja hur mycket du vill amortera och om du vill amortera. Kör man två rörliga lån t.ex. kan man låta ett vara amorteringsfritt och enbart amortera på det andra, vilket många nyttjar när ränteläget stiger. Sjunker ränteläget så har man möjlighet att amortera mer på det första eller börja amortera på det andra om man så vill.
 
För övrigt så gör jag precis samma resa och ihop med husvärdering sänker månadskostnaden på boendet med 1/4, vilket är femsiffrigt på årsbasis. Det är lätt att vara internetryttare och tycka att utkomsten av arbetet var dåligt, men om man inte hade bemödat sig arbetet så hade det inte heller fått den utkomsten. Dessutom vet man inte vilken utkomst det kan bli om man inte bemödar sig arbetet, vilket kanske är det största argument av dem alla. "Nej Berit, jag tänker inte kolla upp våra lån för han på byggahus fick så lite!"...
 
Fördelen med att ha ett bolån istället för flera är
1) att du då inte lika lätt går på bankens dåliga råd att ha olika bindningstider på de olika bolånen
2) att då inte riskerar att behöva förhandla om ditt lån flera gånger om året på grund av att rabattens giltighetstid förfaller vid olika tidpunkter.

Amorteringens storlek eller frekvens har inget med saken att göra. Vi får amortera hur mycket eller lote vi vill, och när vi vill.
 
Finns inga som helst fördelar med att ha ett bolån rörligt kontra tre bolån rörligt. Tvärtom är fördelarna att du inte behöver ändra hela kakan utan kan ändra delar av den om din ekonomi ändras. Rabatten kan gälla samtliga lån även om du lånar 18 rörliga lån för din bostad.
 
Om du har ett enda bolån så ger det också en enda amortering på en enda amorteringsgrad. Som sagt så med flera olika delar så kan man styra amorteringsgrad. Om man hamnar i en ekonomisk sämre situation så behöver man inte omförhandla alla sina bolån, utan kan agera utifrån de lån man redan har.

@Per du målar upp scenarion som knappt existerar. Halva din rekommendation är korrekt, så som att ja man bör hålla sig till rörligt i nuläget osv, andra halvan är mest svammel baserat på dina egna erfarenheter med banker antar jag?
 
De senaste 10 åren (eller mer, kommer inte ihåg) har vi haft 5 rörliga lån med olika förfallodatum på rabatter. Rabatten på ena lånet förfaller i juni, det andra i september, det tredje i december osv. Detta för att jag också längre bak i tiden gått på bankens tips om att ha olika bindningstider. När jag bett banken synkronisera datumen för rabattens förfallotid så har de bara slingrat sig och sagt att det inte går att fixa. När jag då bett dem slå ihop alla smålån till ett stort lån så har det sagt samma sak. Det går inte att slå ihop lånen annat än att byta bank verkar det som, vilket vi gör nu. Jag tycker der är enormt ineffektivt för mig som kund och för banken att jag måste ta tag i rabattdiskussionen flera gånger om året för att få behålla min rabatt. Tycker inte du? Oavsett förstår jag inte vilka av mina tips som du tycker är svammel.
Är det:
1. dela inte upp lånet i flera delar,
2. kör allt rörligt,
3. pruta,
4. byt bank för bättre deal eller
5. jämför med andra
 
@Per; du utgår ju från din egen situation i din rekommendation, och fullt förståeligt att du förespråkar ett enda lån, med tanke på hur just din sits ser ut med olika ränterabatter och bindningstider.

Det är dock inte samma sak som att göra ett nytecknande, men splitta lånet i två delar. Du kan teckna två lån med exakt samma bindningstid, exakt samma räntesats utan att man får det tokiga scenario du beskriver. Istället för att ha 1 000 000 kr på rörligt med 0,5% rabatt, så kan du ha 2st lån på 500 000 kr på rörligt med 0,5% rabatt. Du kan låta ett ligga och bara ticka ränta och amortera på det andra, eller amortera på båda. Många ser det som flexibelt om man under en period får det knapert ekonomiskt, så stoppar man sonika amorteringen på ett av lånet och amorterar bara på det andra en period. Man kanske inte vill stoppa all amortering, men inte heller lägga om lånen och krånga för en begränsad period. Då kan det underlätta att just ha splittat lånen i förväg och ha två lika lån istället för ett enda.

Man får dock beakta att förfarandet överlag kan komma att ändras i samband med nya amorteringskrav och regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.