E
Jag tjänade lika mycket på bilförsäkringen, på 30 minuters arbete.
 
R
Bankerna brukar vilja sälja på massor av tjänster för att få lägre boränta. Jag fick 0,6% på listpris hos Swedbank, utan att behöva flytta allt annat som jag har hos Länsförsäkringar, som lönekonto, försäkringar, fondsparande, etc. Skulle jag flytta tjänster från Länsförsäkringar skulle jag förlora 25% bonus på försäkringspremien (det som förloras på karusellerna tas igen på gungorna), tyckte det var ok.
 
G
Jag tycker att Pers tips delvis är rätt, men lite amatörmässiga. För hushåll med stora lån och/eller små marginaler kan det vara smart att "försäkra" bort lite risk. Detta genom att dela upp lånen i ex.vis 3 delar, 1/3 rörligt, 1/3 på 2 eller 3 år och den sista 1/3 på 5 år. Fördelen när man hittat en ny bank (som man förhoppningsvis både får ett gott förtroende för och pressade ränteerbjudanden) har man ju den överenskomna räntenivån i hela räntebindningstiden - och slipper skruvandet i marginaler och ränterabatter. Beroende på ränteutvecklingen kan det ju också bli så att man efter att 2- eller 3-årsbindningen har kvar 1/3 av lånet som bundet (5-åringen), där nu bara 2 alt 3 år återstår -och det kostar lite eller ingenting att förtidslösa för att köra en ny förhandlingsrunda.
 
Men om ni fått 3438 kronor mindre i ränta så blir det ju bara 2300 kronor i riktiga pengar då du får tillbaka 30% någonting på skatten om man bara ser till det sista bankmötet som ju är 4 timmar av potentiell arbetstid så 2300/4 = 575 kr/h. Och så får vi ju räkna av att ni kanske skulle fått lön istället för dessa timmar låt oss ponera att ni får ut 180 kr efter skatt. 575-180= 395 kr. Och sedan får vi ju multiplicera det igen 395x4 =
 
1580 kronor. Det är vad minskade er kostnad mer första året. Kan ju ha tänkt fel någonstans med brutto och netto av lön och skatteavdrag o.s.v.
 
Tror att det t.ex blir en bättre investering att t.ex. Planera sina matinköp. byta försäkring på bilen, dom inte får rabatter. Eller inte handla på avbetalningar eller något annat. Själv brukar jag t.ex. Handla näst senaste modellen av elektronik när det är dags att ersätta något som gått sönder och det brukar vara många tusen billigare.
 
gäst123 skrev:
Jag tycker att Pers tips delvis är rätt, men lite amatörmässiga. För hushåll med stora lån och/eller små marginaler kan det vara smart att "försäkra" bort lite risk. Detta genom att dela upp lånen i ex.vis 3 delar, 1/3 rörligt, 1/3 på 2 eller 3 år och den sista 1/3 på 5 år. Fördelen när man hittat en ny bank (som man förhoppningsvis både får ett gott förtroende för och pressade ränteerbjudanden) har man ju den överenskomna räntenivån i hela räntebindningstiden - och slipper skruvandet i marginaler och ränterabatter. Beroende på ränteutvecklingen kan det ju också bli så att man efter att 2- eller 3-årsbindningen har kvar 1/3 av lånet som bundet (5-åringen), där nu bara 2 alt 3 år återstår -och det kostar lite eller ingenting att förtidslösa för att köra en ny förhandlingsrunda.
Så talar en bankman som vill binda fast mig vid en och samma bank.

Jag håller fast vid mitt råd: Dela inte upp bolånet i flera olika bindningstider. Punkt. Eftersom du då i praktiken inte kan byta bank under din längsta bindningstid (annat än att lösa in det sista lånet och betala ränteskillnadsersättning för dyra pengar). Många nybörjare (inklusive jag själv) har gått på den niten.
 
G
Men Per, man kan ju inte utgå ifrån att alla har marginaler att gambla med räntan (om man mu ska ge ett generellt råd). Är du säker på att man alltid måste betala ränteskillnadsersättning? Det beror ju på ränteläget just då.
 
dsub skrev:
Men om ni fått 3438 kronor mindre i ränta så blir det ju bara 2300 kronor i riktiga pengar då du får tillbaka 30% någonting på skatten om man bara ser till det sista bankmötet som ju är 4 timmar av potentiell arbetstid så 2300/4 = 575 kr/h. Och så får vi ju räkna av att ni kanske skulle fått lön istället för dessa timmar låt oss ponera att ni får ut 180 kr efter skatt. 575-180= 395 kr. Och sedan får vi ju multiplicera det igen 395x4 =
Vi var lite trötta på vår bank och vi ville därför byta bank och undersöka hur svårt det var att byta bank. Min rädsla var att det skulle vara svårt och krångligt att byta bank. Att få nya koder, ny internetbank, nya kontonummer. Min slutsats är att det var enkelt att byta bank. Själva jobbet gjordes på min fritid.
 
gäst123 skrev:
Men Per, man kan ju inte utgå ifrån att alla har marginaler att gambla med räntan (om man mu ska ge ett generellt råd). Är du säker på att man alltid måste betala ränteskillnadsersättning? Det beror ju på ränteläget just då.
Bankens "rådgivare" är säljare och rekommenderar att man delar upp lånet i olika bindningstider av ett enda skäl. Att det gynnar banken (inte dig) ekonomiskt.

Senaste 20 åren (förutom någon enstaka månad) har det alltid gynnat sig att köra rörligt. http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/03/20/fa-battre-ranta/
 
G
Jo, men det är självklart billigast över tid att köra rörligt, jag håller med. Däremot, på samma sätt som försäkringsbolaget tjänar pengar på att försäkra din bil, så får du ett mervärde i form av en "ränteförsäkring". Däremot ska man förstås tänka sig för om man bedömer att risken för att man kommer att sälja huset innan räntebindningen går ut.
 
Eller risken att man loosar en massa pengar eftersom man bundit sig och köpt en för dyr försäkring som gör att man inte "kan gå vidare"/byta bank när man önskar.

Banken lever fortfarande på gamla föreställningar om att man ska stå med mössan i hand och bara ta emot det som erbjuds. Bankens "rådgivare" är säljare, inget annat.
 
G
Jag efterlyste bara ett lite mer nyanserat sätt att se på saker än att tvärsäkert uttala sig om att man i alla lägen ska köra rörligt. Brukar själv tycka att ett bra generellt svar är: det beror på (förutsättningarna)!
 
Under de senaste 20 åren har det bara varit ekonomiskt gynnsamt att binda lånet under några få månader 2005 (om jag minns rätt). Resten av tiden har det varit billigast att köra rörligt.
Om du säger det samtidigt som du säljer din försäkring så tycker jag det är ok, men inte annars.
 
G
Jag säljer varken försäkringar eller lån, däremot är jag i vissa fall beredd att försäkra min bil eller binda en del av mitt huslån för att ta rimliga risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.