Jag har SEB och frun Swedbank. Likheterna är slående och till och med dosorna är identiska. Att skriva att de spelar i olika divisioner förstår jag inte. För mig känns Swedbank en aning enklare och man på dosan jobbar med enkeltryck på siffran 2 hela tiden. På SEB ska man ibland trycka och ibland hålla in och på lite olika siffror så måste jag välja håller jag Swedbank som simplare.
 
Man behöver inte dosan längre. Inte hos Swedbank åtminstone. Allt går att göra med Mobilt BankID, enklare och smidigare!
 
Håller själv på med ett eventuellt bankbyte nu och förhandlar om lån mm. Fått dålig service och dåligt bemötande, sedan min bankman/kvinna lämnade sin tjänst och fick en ny, ung tjej som inte ens svarar på mail eller förfrågningar. Absolut värt den lilla tid/möda det tar för att förbättra sin privatekonomi.
 
@Per Eskilsson Jag är lat. Sen ska du veta att 3,438kr är inte 3,438kr om man måste vänta ett år. Det lär man sig första dagen på finans kursen.
 
vilken transparans, tack för väldigt bra information.
 
Synd att ni bara byter mellan storbankerna, för min del bojkottar jag dessa helt då jag inte vill vara med och göra deras feta löner och bonusar ännu fetare, våga spana runt bland det små nischbankerna istället....
 
G
@Per Eskilsson Jag tror det är uppenbart för alla som läser att er tidsinsats är betydligt större än 5 timmar. Bara sista mötet med nya banken borde rimligen tagit mer än 5 timmar totalt då ni är två personer och skall resa dit och hem. lägger man där till alla dina besök, telefonsamtal och möten på olika banker, ta emot nya banken för värdering av huset (kanske lite städning och fix innan?), byta kort, ändra autogiron +allt funderande och research som tillkommer i en sån här process så tycker iaf. jag att 3500kr/år inte motiverar jobbet. Jag skulle däremot mycket väl kunna göra det om jag kände att jag fick ett dåligt bemötande hos min nuvarande bank.
 
@gäst Jag bytte faktist från Norde med den motiveringen.
 
Skulle inte heller orka för 3500. Men om man inte trivs i med den banken man har, så är det såklart en annan sak. Beror ju såklart även på hur knapert man har det. Har inte någon koll på någon av dessa banker, men hur väl mobilapp+internet funkar är viktigare för mig.
 
J
Ja, han brås på far sin =)
 
Jag bytte från Nordea för 1 månad sen, till Skandiabanken. Dels pga dåligt bemötande från Nordea och dåliga ursäkter för inställd ränteförhandling. Men också för den dåliga räntan. Det tog definitivt mer än 5h att byta men det var det värt. Vi sparar ca. 6000 kr per år på mindre ränta. Fräschare Internetbank, SmartBank, Mobilbank men framförallt: SUPERTREVLIGT bemötande, ALLTID.
 
Angående tiden så har vi turen att bo mitt i centrum. Inom 100 meter ligger bankerans kontor, på vägen när man ändå går till mataffären, apoteket, bageriet eller vad det nu kan vara. Har inte behövt lägga tid på transporter.
 
Eftersom Swedbank sänkte sitt listpris till 2,02 % igår och bankbytet inte är färdigt än så blir vår nya ränta nu 1,07 %. Enkelt räknat blir besparingen 5 730 istället för 3 438 kr. :)
 
Guuuu vad jag hatar att jag låste räntorna på 5 år för 1 år sedan... perkele!! Skulle kunna tjänat 40.000 per år!!! :( blä urk!
 
Ja, mina tips till er alla är: 1. dela inte upp lånet i flera delar, 2. kör allt rörligt, 3. pruta, 4. byt bank för bättre deal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.