Här ska ni få höra om ett golvslipningsäventyr utan like. Hemma hos oss pågår sedan början av förra året projekt fräscha till ytskikt invändigt. Vi köpte huset 2001 och bytte direkt ut alla ytskikt invändigt. På golvet la vi furuplank, som vi själva lutade och vitoljade. Det blev lite flammigt, men vi var i stort sett väldigt nöjda med att ha lutade och vitoljade plankgolv. Det är både vackert och ger en mjuk härlig känsla att gå på.

Du kan läsa blogginlägget här: Slipa golv, vaxa golv, luta golv, måla golv ...
 
Är inte golv som är målade med linoljefärg också rätt blanka? Färgen borde väl åtminstone ha en glans åt 35-40 för att tåla slitage, även om linoljefärg blir riktigt hård i sig?

Eller jämför du helt enkelt täckfärg och olja?
 
Jo, det är de väl. Golv målade med linoljefärg tycker jag är som finast när de är lite slitna.
 
Antingen målar man så tjockt så att det inte är trägolv längre, och det kommer ändå bli märken, eller så kör man linoljefärg som är matt och slits snyggt. Jag lutade och hade på hårdvaxolja. I ett rum man inte går så ofta, det blir ju inte samma känsla för fötterna men det ser bra ut.
 
Ja, jag kan tänka mig att vi hade haft kvar vaxet, bara det var lutat under.
Det är nog tunn linoljefärg som slitits som jag har sett och tyckt om. Det är en hel vetenskap det här!
 
Går det verkligen att få bra utan att ta bort golvsockeln? Hur kommer man ända ut?
 
Ja, det har inte varit några problem. Det har ju blivit en liten glipa nu, men i alla fall de två första gångerna tyckte vi det var acceptabelt. Vi får väl se om vi måste byta ut alla golvlister efter den här gången. Det blir ett ganska stort jobb. Vi har stenväggar och det kommer att lossna från väggen om vi tar bort dem, med ommålning m m som följd.
 
La just till en bild längst ner i blogginlägget. De är klara för dagen och det ser ut att ha gått bra med listerna. Glipan har inte ökat alls ser det ut som. Bad dem i och för sig att vara försiktiga.
 
Man använder en liten skrapa där man inte kommer åt. Tror att våra slipare också har använt skrapan allra längst ut mot golvlisten men jag är inte helt säker. Ska försöka fråga i morgon.
 
Hmmm, ja jag har varit med och diskuterat detta! Jag tycker fortfarande att det helvita golvet är mycket fint och har en annan känsla i rummet, än när träet syns igenom. Den sista bilden är också fin, men personligen hade jag vlt helvitt. Smaken är som bekant - delad!
 
Observera att golvet inte är klart än. Imorgon och i övermorgon ska golvet vitoljas. Först därefter ser man slutresultatet.
 
Vi kalkade och såpade våra trägolv. Är fortfarande helnöjd med det, fast vi har inte så jättemycket slitage förstås. Kalkningen ger en vit yta och skall göra golvet "hårdare".
 
G
Fint
 
Vi verkar vara de enda som kört på matt lack med vitpigment.

Fick det rekommenderat från målaren och vi är mycket nöjda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.