Mina svärföräldrars stora badrum/spa har en häftig effekt som jag varit lite avundsjuk på sedan jag först såg den. När du bara släcker ner huvudlampan bildas som en stjärnhimmel i taket. Ljuseffekten skapas med hjälp av fiberoptik och en lampa (som jag tror står på vinden). Jag är dock inte helt säker på hur de har gått till väga.
Idag när jag satt och kikade runt på olika inredningstrix hittade jag fler som nyttjat fiberoptik för att skapa ljuseffekter i hemmet.

Du kan läsa blogginlägget här: Fiberoptik som designhöjare
 
Häftigt!
 
Det gröna på uteplatsen ser snarare ut att vara från en laser?
 
Ang priset så köpte jag 2700m optisk kabel direkt från Kina för <1000kr, inte jättedyrt om man vill bygga själv. Då tillkommer ju belysningen och drivare till den. Det finns RGB ledprojektorer som man drar fibrerna till och som med hjälp av en motor och en perforerad plåt kan ge riktigt coola blinkeffekter i "stjärnhimlen", detta för bara några hundralappar...
 
Särskilt i poolen eller i taket ovan sovrum eller hembio blir det fint.

Highflower: kan du ge någon länk till dina fiber? Ebay?
 
Japp, jag köpte mina på ebay, typ dessa. Det finns väldigt mycket att välja bland och vill man göra en stjärnhimmel är det "end glow" man ska kolla efter. Det finns även "side glow" och då lyser hela kablarna, kan också vara snyggt men för helt andra applikationer.. Här är ett exempel på en ledprojektor med blinkeffekt jag beskrev ovan.. Finna även massor att välja bland där, se till att välja en med lagom storlek för det tilltänkta taket.. Lycka till!
 
Highflower skrev:
Japp, jag köpte mina på ebay, typ dessa. Det finns väldigt mycket att välja bland och vill man göra en stjärnhimmel är det "end glow" man ska kolla efter. Det finns även "side glow" och då lyser hela kablarna, kan också vara snyggt men för helt andra applikationer.. Här är ett exempel på en ledprojektor med blinkeffekt jag beskrev ovan.. Finna även massor att välja bland där, se till att välja en med lagom storlek för det tilltänkta taket.. Lycka till!
Tack! ska kolla...
 
K
De måste väl ha någon genomskinlig fog mellan plattorna i badrummet. Borde väl kunna hålla tätt.. annars var trädgårdsgången och poolen väldigt häftiga.
 
En tjej på jobbet kom en måndag och var helt slut i armarna. Hon och hennes kille hade borrat en massa små hål i sovrumstaket för att koppla fiber! :)
Snyggt blev det, när de var färdigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.