Tydligen bara utländska byggarbetare, kanske därför det tog längre tid.
 
Enligt Booli kostade tomten 2,3 milj.
Håller f.ö. med om säkerheten. Är det inte krav på ställningar och skyddshjälmar?
Händig kille, Juha, han drog tydligen all el och drog all va själv enligt programmet. Och vad säger försäkringsbolagen om tätskiktet?
 
vassmannen skrev:
Det är tur att de som har råd, gör saker i överdåd eftersom det ger jobb och pengar till de som inte har pengar i överflöd. Det är bara vänsterfolk som tror att pengar kommer från en outtömlig kista..
Ja visst är det tur!
Hur många byggbolag var det som gick i konkurs på vägen?
Och byggherren/kvinnan tog själv över som byggledare, och alla byggnadsarbetarna var östeuropéer.

Nej, det bygget bidrog nog inte så mycket till vårt Svenska välstånd.

Var tillverkades byggelementen förresten, de med alla plåtprofilerna runt kanterna?

Och varifrån kom köksskåpen som man kunde käka till frukost?
 
Frun tittar på programmet, själv har jag slutat.Tycker precis som en del andra att det är alltför mycket fokus på annat än byggprocessen. Sedan är jag också lite less på att "arkitektur" för somliga enbart verkar betyda fyrkantiga lådor. Arkitekturellt intressant verkar endast vara lådor, betong, glas och möjligtvis enstaka inslag av trä i fasaden.
 
KnockOnWood skrev:
Ja visst är det tur!
Hur många byggbolag var det som gick i konkurs på vägen?
Och byggherren/kvinnan tog själv över som byggledare, och alla byggnadsarbetarna var östeuropéer.

Nej, det bygget bidrog nog inte så mycket till vårt Svenska välstånd.

Var tillverkades byggelementen förresten, de med alla plåtprofilerna runt kanterna?

Och varifrån kom köksskåpen som man kunde käka till frukost?
Tyvärr, arbete har blivit helt enkelt för dyrt. Här i området byggdes också flera fina nya hus med hjälp Polacker eller Romäner. Sen kan man funderar: varför ösa >50% av sina mödosamt ihoptjänade pengar till statens svarta hål när ändå vård, skola och omsorg till dig, dina barn, studerande eller pensionärer prioriteras bort till förmån av andra aktiviteter?
 
gäst skrev:
Den bästa recensionen av hela företeelsen finns här:
[länk]
Det var mycket länge sedan jag såg ett så tydligt exempel på svensk avundsjuka.

Låt oss i stället titta på en tv-serie om personer i ensamhushåll som flyttar in i helt ordinära hyreslägenheter, det blir säkert spännande.

/ Fredrik
 
Vill bara meddela att vi har sökt Juha och Nika för att få göra ett uppföljande reportage, för det hade varit kul att få svar på frågorna om fler ekologiska detaljer i huset och hur väggarna var byggda tyckte jag. De har dock inte återkommit till oss, så jag misstänker att de inte är intresserade. Förståeligt om man är helt utmattad efter bygge tycker jag visserligen, men lite synd att vi inte får stilla vår nyfikenhet.
 
"Det var mycket länge sedan jag såg ett så tydligt exempel på svensk avundsjuka. Låt oss i stället titta på en tv-serie om personer i ensamhushåll som flyttar in i helt ordinära hyreslägenheter, det blir säkert spännande."

Nu blev jag lite nyfiken, och läste bloggen. Tror du har rätt när man läser: "För vad är det vi får se? Medelklassens inte särskilt diskreta charm utan snarare dess storhetsvansinne".

Några år sen jobbade jag i Holland för ett telekombolag med trevliga kolleger från Sverige. Ibland diskuterade vi lite småsaker som mat, kultur och beteende i våra länder. Lars, som jobbade mycket utomlands, sa någon gång: "I Sverige ska alla ha det lika dåligt". Jag fattade inte riktigt vad han menade. Senare, efter ha bott några år i landet lagom som styrs av jantelagen förstod jag vad han menade...
 
G
"Husdrömmar" har hittills handlat om folk med ovanliga projekt; egenhändigt ritade, byggda passivhus, ekologiska hus, extravagant arkitektur. De har som sagt byggt en del själva, ofta syns icke svensktalande byggkraft. Jag tycker det vore mer intressant med ett mer "vanligt" husbygge. En familjs planer, tomtköp, hitta husmodell, söka bland husföretag, deltidsbesök på byggplats, planering trädgår, färdigt resultat, vad gick fel, vad gick bra. Ok, jag förstår att det byggföretag som så tydligt blir skärskådat gör sitt yttersta i TV, men ändå...någonstans förlorar dessa nuvarande "Husdrömmar" i intresse för mig...det är så udda. Ett program förr aåret handlade om en familj i Täby, sedan var där en familj i Uddevalla,,,de programmen var mer greppbara. Tycker en vanlig Svensson.
 
Intressant program om man är väldigt husintresserad, men jag blev lite häpen att man helt undvek vissa detaljer, som t.ex.

- Vem som tillverkade väggblocken

- Uppvärmning, verkade vara en vanlig luft-vatten värmepump, hur går detta ihop med eko-tänket?

- Hur fick man bygget torrt? Känns livsfarligt att börja bygga igen utrymmen utan att torka upp huset grundligt först...

- Juha var programmerare, inte elektriker? Lite magstarkt att erkänna brott i tv... ingen som ens kommenterade det hela, vare sig arkitekterna eller programledaren?

- Badrummets "tätskikt", vad säger försäkringsbolagen om det? Kul med nytänk men är det godkänt?

dessa är vad jag kan komma på, fanns en hel del extra.

/S
 
steve5432 skrev:
...
- Juha var programmerare, inte elektriker? Lite magstarkt att erkänna brott i tv...
...
Det hade nog Nika koll på, hon var ju kravanalytiker.
 
Grund och väggar verkar vara från Koljern. http://www.koljern.se/se/koljern/

Jag tycker att det blev ett fint hus som passar in väldigt bra på tomten.
Tråkigt men samtidigt lite komiskt med den svenska avundsjukan.

"Det här är en tv-serie om den blanka sidan av dagens Sverige, om skikt av befolkningen där miljonerna bekymmerslöst rullar både ut och in"


""
 
3
Mycket trevligt hus, men kommentarerna här var ju lite väl präktiga. Avundsjuka är ingen vacker egenskap.
Tyckte programmet var intressantare än vanligt, är osäker på vilken publik dom vänder sig till - brukar inte titta på detta program. Kanske inte finns så många intressanta husbyggen att välja mellan.
 
Jag tyckte att reflektionerna i snapphanen.dk var bra och relevanta. Det fanns ingen småsint avundsjuka men intelligent kritik, inte minst av hur kvinnor som saknar fackkunskaper får härja fritt medan männen fogar sig och tvingas lösa problem som uppstår.

Sagt av en som nybyggt en lantgård med sammanlagt 1000 kvm utrymmen, boningshus plus uthus. Det var också husdrömmar. Men eftersom jag var barn till arkitekter utbildade på trettiotalet har jag distans till funktionalism och minimalism och skapade hus som inte är arkitekturpolitiskt PK. Äktenskapet sprack men det hade det gjort ändå. Sitter hellre i ett drömhus än i ett kärlekslöst äktenskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.