Igår kl 20.00 sändes avsnitt 2 av Husdrömmar på SVT1. Förra säsongen var vi på Byggahus.se lite besvikna. Så många fina husbyggen och så lite man fick reda på om hur husen byggdes. Skulle det ha ändrat sig till den här säsongen? Spänd av förväntan bänkade jag mig i tv-soffan.
Avsnittet inleds på samma sätt som förr, inga större förändringar på inriktningen alltså:

Du kan läsa blogginlägget här: Intressanta och frustrerande Husdrömmar igår
 
G
Den bästa recensionen av hela företeelsen finns här:
http://snaphanen.dk/2014/03/23/sondagskronika-drommar-anda-in-i-kaklet/
 
En gedigen krönika, men inte är det väl stollerier att bygga hus. :)
 
Ja programmet är inget för personer som är intresserade av hus utan det handlar bara om personerna som bygger huset .
 
Det skulle varit mer intressant att få veta mer om byggproicessens gång, hur de letar hantverkare, byggkonstruktion, fuktsäkerhet, energieffektivt byggande osv men nu visar de mest arkitekturen.
 
Bara jag som reagerade på den obefintliga säkerheten när fönstren monterades? Öppet rätt ut och stege kraftigt lutad mot fasad med en fot på steget som glidskydd.
 
"Bygget är urjobbigt och håller på att knäcka dem, men till slut blir det klart. Ett jättefint hus."
Visst är ett hus bygge en period då relationer sätts under (enorm) press. Glad att Juha och Nika klarade sig.

Håller med när det gäller brist på bygg fakta i programmen.
Men är det inte kanske ett typiskt Svensk fenomen? Samma med tidningar: mycket genustrams och åsiktsjournalistik, men fakta och siffror får man läsa i fria media eller Danska / Norska tidningar...

Grand Designs (Australia) visar också hur påfrestande processen är för hälsan eller relationen, men då utan att glömma den byggintresserade. Gillar också George Clarke's Amazing Spaces och Treehouse Masters. Hur som helst, det finns värre program än Husdrömmer :)
 
Håller med Robert.

Annars att mycket kul avsnitt med kul resultat! Verkligen kul när folk gör själv som de vill och ritar efter eget huvud.
Fattar inte vad som är stollerier med det! Alla måste ju inte gilla ett hus som två personer har ritat helt åt sig själva för att passa just de!
Men håller med om att det inte skulle skada med mera fakta i programmet.
 
Kanske ett av de bättre programmen i serien Husdrömmar.
Det var ju två hus i den första serien varav JI s hus i Lund skulle vara intressant att veta mer om.
Vad är det som hindrar Byggahus.se att ta upp tråden och samla lite fakta ikring de nybyggda husen som visas av SVT?
Normalt är det , se webben för mer info, men inte i detta fall.
Jag tror att många är genuint intresserade av material och kostnader.
Ganska få av Byggahus läsare är inskränkta och refererar till danska avundsamma krönikor.
Så kom igång med en flik för uppföljning , kontakta SVT och följ upp..
Det gynnar och gagnar alla säger Lasp
 
G
De hade tonat ned relationspratet nu, bra. Kanske ett Äntligen hemma" upplägg mer, så gör man, men inte med Martin Timell utan med olika byggarfamiljer. Litet familjesituation, hur de letar hus, planlösningar, byggsätt, material, resultat. Litet mer Wingårdh och mindre Pernilla, inget ont om Pernilla, men mer arkitektprat, mindre känslodjupdykningar.
 
Marlen Eskilsson skrev:
En gedigen krönika, men inte är det väl stollerier att bygga hus. :)
Nej, inte att bygga hus i allmänhet, alla behöver vi ju någonstans att bo.

Men Julia Caesars krönika visar ju på när det går över styr, och blir bokstavligen stolligt.
För att låna en filmtitel från Luis Buñuel: Borgarklassens diskreta charm.
Vilken tyvärr visade sig vara ett ganska tomt, krackelerande skal.
Ser du inte det?

Måttlighet i allt lyder ett gammalt talesätt som är rätt bra i sammanhanget :)
 
G
Om man inte vill bygga måttligt, får man inte bygga då? Varför ska man bygga som någon annan tycker?
 
KnockOnWood skrev:
Nej, inte att bygga hus i allmänhet, alla behöver vi ju någonstans att bo.

Men Julia Caesars krönika visar ju på när det går över styr, och blir bokstavligen stolligt.
För att låna en filmtitel från Luis Buñuel: Borgarklassens diskreta charm.
Vilken tyvärr visade sig vara ett ganska tomt, krackelerande skal.
Ser du inte det?

Måttlighet i allt lyder ett gammalt talesätt som är rätt bra i sammanhanget :)
Jag ser det inte. Jag tycker att det är roligt att människor vågar bygga hus, att det är roligt att alla inte bygger likadant. Varför skulle jag döma hur någon annan bygger och säga att det är fel på något sätt? Det är ju deras liv, deras pengar. Det finns en glädje i att få göra precis som man vill och naturligtvis vill alla inte göra likadant. Vi är olika.
 
Det är tur att de som har råd, gör saker i överdåd eftersom det ger jobb och pengar till de som inte har pengar i överflöd. Det är bara vänsterfolk som tror att pengar kommer från en outtömlig kista..
 
Drömma skrev:
Det skulle varit mer intressant att få veta mer om byggproicessens gång, hur de letar hantverkare, byggkonstruktion, fuktsäkerhet, energieffektivt byggande osv men nu visar de mest arkitekturen.
https://www.youtube.com/watch?v=y1kf2s3ir5Y

jag har sett alla delarna, klart sevärt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.