I slutet av våren kommer tv-tillverkarnas årsnya modeller att lanseras ute i butikerna. Men ska du köpa TV redan idag finns det också en hel del att hämta.
I slutändan är det såklart bildkvaliteten som styr, men jag tog mig ändå friheten att rota fram 5 tv-apparater/serier som sticker ut lite från mängden. Med lite tur faller de dessutom i pris när årets modeller släpps.

Du kan läsa blogginlägget här: 5 fräcka tv-apparater
 
Vilken tv av de här skulle du välja Elina? Vilka finesser är det man har mest glädje av tycker du? Ev. ska vi köpa ny tv (om jag inte får bestämma).
 
Det beror helt på vilka behov ni har. Tittar ni exempelvis mycket på film, så som Netflix , Headweb mfl? Kollar ni mycket på sport? Eller är ni mer zappare som mest strökollar för skojs skull?

Jag kör Chromecast till en Grundig-tv, inget flashigt i den tv:n alls men för 5 000 kr fick jag väldigt mycket bättre bildkvalitet än flera av de andra modellerna som stod där. Men ingen smart tv, 3d osv. För jag hade inte behov av det. Ville ha bra bild, en tv som funkar bra när jag spelar spel och kollar film. Appar och sådant kör jag via Chromecast.
 
Vi tittar mycket på Netflix, HBO mm. och kör Chromecast, men också lite zappande.
 
G
Varför kurvad tv? betrakningsvinkeln blir ju fel om man inte sitter mitt framför tv apparaten. Låter mer som en flashig pryl för en ungkarlslya.
 
Mycket av det här är bara dyr marknadsföringshajp, som siktar på dåligt pålästa "jag vill ha det senaste!".

Några exempel:

Ultra HD, 4K eller 5K ger fler och finare punkter än vad ens ett perfekt mänskligt öga kan uppfatta och handen på hjärtat, har du verkligen perfekt syn?

Köp hellre en full HD (motsvarande 2K då) med bra kontrast, ljusstyrka och färgåtergivning än en 4K med sämre. Det blir både billigare och bättre.

Oled är en teknik som ger extremt hög kontrast, där punkterna lyser aktivt, istället för att vara belysta av en vit lampa bakifrån. Det är ännu bara LG som gör stora skärmar med Oled. Dessutom verkar de ha barnsjukdomar ungefär som plasma hade på sin tid, dvs att skärmen åldras snabbt. Är kanske framtiden, men vill du verkligen vara försökskanin på en så dyr produkt?

Curved är kanske snyggt? men har du funderat på hur du ska möblera med skärmen? Den kan ju inte hängas på väggen och tar rejäl plats på en TV-bänk. Dessutom blir bilden snabbt sämre för dem som inte sitter rakt framför skärmen, mycket snabbare sämre än för en platt skärm.

Kolla i butiken, men tänk på att de skärmar som ser ut att ha bäst bild, kanske bara är bättre inställda än de som ser ut att ha lite sämre bild? Läs i stället tester på nätet efter att ha ställt upp din krav och önskemålslista.

Slutligen hitta bästa pris via t.ex. prisjakt.

Låt dig INTE luras om du inte gillar att bli lurad!
 
Skulle jag välja mellan de ovan skulle jag dock solklart välja en Android-tv :D
 
Kör ni ändå Chromecast skulle jag åka ut till butiken och kolla på bildkvaliteten på tv-apparaterna. Det är ändå det viktigaste i en tv. Kolla upp ett par tv-apparater innan som ni är intresserade av, exempelvis genom att läsa recensioner. Åk sedan till butiken och jämför dem.

De brukar alltid ha ett klipp där du kan se en översiktsbild över exempelvis ett landskap, kolla då om bilden "hackar" fram eller om den mer flyter smidigt fram över landskapet. Kolla även på detaljerna. Är det exempelvis gräs och berg i bilden, jämför huruvida vissa detaljer försvinner på vissa tv-apparater. En bergsskreva kanske förvandlas till bara något svart kludd, medan på en bättre tv kanske du ser detaljerna i bergsskrevan. På en tv kanske du bara ser en grön gräsmatta medan du på en annan ser separata grässtrån.

Tror att jag skrivit en artikel om detta här tidigare. Ska se om jag kan hitta länken.


Marlen Eskilsson skrev:
Vi tittar mycket på Netflix, HBO mm. och kör Chromecast, men också lite zappande.
 
Så får det bli. Tackar! :)
 
Nisken - rubriken är inte "mest tv för pengarna" ..
 
Oled är solklart bäst bild just nu. Angående livslängd på den så säger ju LG 50000 timmar så det är ju knappast ett problem för dom längre. 55" för 20000:- är inte gratis med helt klart prisvärt om man är lite bild nörd som jag är. Men ha is i magen inom nya modeller som släpps på löpande band nu fram till sommaren.
 
Kör med en 55" Samsung curved 4k tv och är tok nöjd. Inga problem att hänga upp den på väggen och min sweetspot (divanen) sitter jag snett framför och får ändå efekten av curved, lite lite mer djup i bilden. Visst att man inte kan se skilnad på dom små pixlarna mellan 1080 och UHD om man står framför skärmen och tittar men när man sitter i soffan blir det en WOW upplevelse och då har jag bara kollat på uppskalat material och ingen riktig 4k källa, det är sjukt mycket detaljer i bilden som man bara inte ser i vanlig full HD.
 
Kan inte förstå hur det ens är diskussion. Har man sett en OLED-skärm oavsett användningsområde vet man att det är överlägset. 20 000kr är inte mer än man fick betala för en premium-tv av LED eller plasma-typ för bara 3-4 år sedan. Och givetvis ska man enbart titta på bildkvaliteten när man väljer TV. Eventuellt att man kan överväga utseende efter det. När man kollar i butik ska man dock vara väldigt uppmärksam på att de kan ha helt värdelösa inställningar både i färg, kontrast och olika "finesser" som oftast bara gör bilden sämre!

Min åsikt naturligtvis. Själv är jag nöjd med min Panasonic plasma som jag köpte för 2 år sedan, nästa gång blir en OLED!
 
"Med OLED, uppföljaren till LED,"
Allvarligt talat, om man skall skriva en teknikartikel, så kanske man borde lite koll på det mest grundläggande iaf...

En s k "LED-tv" är inget annat än en helt vanlig LCD-tv, där man använder lysdioder (LED) för lysa upp LCD-panelen. Branchens snack om "LED-tv" är ett rent marknadsföringstrick.
 
Poängen med den höga upplösningen som eftersträvas är ju att du ska kunna sitta nära en TV utan att urskilja punkterna. Kan du urskilja punkterna så har TV:n för dålig upplösning eller att du sitter för nära.
Sitter man 2 meter ifrån TV:n vill man inte ha en lågupplöst 75":are, men samtidigt vill man kanske inte köpa en 32":are bara för att kompensera den dåliga upplösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.