Jag hade en listig plan. Jag tänkte att vi ska starta ett uppror mot bankerna och försöka få riktigt många att göra slag i saken och faktiskt byta bank. Konkurrensen mellan bankerna funkar ju inte, vi måste göra något.
Tänkte att vi gör en trestegsraket:
1. Vi har en artikel om att byta bank så att man kan sätta sig in i hur det är att byta bank, ifall man skulle känna sig osäker.

Du kan läsa blogginlägget här: Tänkte byta bank, men ...
 
Jag har bra erfarenheter av Sparbanken Syd, så kanske?
 
Det låter ju lovande!
 
Varför behövs ett bankkontor? Finns det inte mäklare som kan värdera så ni kan åka till Malmö/Lund?
 
7 kvm in till Malmö eller Lund :)
 
Min bank godkände att jag tog ut en mäklare som värderade fastigheten och sedan fick vi förslag utifrån det. Men då var jag i och för sig redan kund i banken.
 
mattetvilling skrev:
7 kvm in till Malmö eller Lund :)
Ja, Lomma ligger mitt emellan. 7 km till båda städerna fast åt olika håll. :)
 
Noseone skrev:
Varför behövs ett bankkontor? Finns det inte mäklare som kan värdera så ni kan åka till Malmö/Lund?
Ingen aning. De verkar vara väldigt osäkra på en fastighets värde om de inte själva finns i närheten.
 
Inte säker jag hänger med riktigt. Några gånger har ni erbjudits bättre ränta hos andra banker, men då har er nuvarande sänkt ännu mer för att behålla er. På vilket vis fungerar inte konkurrensen?

Själv har jag gjort denna bankresa, än så länge
(föreningsbanken -> föreningssparbanken ->) swedbank -> ica banken -> seb -> nordea -> handelsbanken

:)
 
Det är så att vi vet att andra har bättre ränta än vi.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det är så att vi vet att andra har bättre ränta än vi.
Även hos bankerna på orten? Isf måste det ju bero på något. Att nya kunder tillfälligt har bättre ränta är väl inte det som är problemet här, om deras ränta snart kommer att höjas? Det finns säkert massa kunder som har HÖGRE ränta än ni också.

Jag tvekar inte på det du säger! Men bankernas bedömningar är ofta rationella. Generellt verkar de också föredra vanliga anställningar framför eget företagande (jag är också egen), och vissa handläggare man kommer i kontakt med är hopplöst dåliga på sitt jobb :)
 
Det är väl mycket som påverkar räntan.
Det går nog inte i allmänhet att jämföra två kunder rakt av. Det blir som att jämföra äpplen och päron. Räntan kan väl delvis ses som en riskpremie.
De hushåll med de säkraste inkomsterna och hus i attraktiva lägen medför rimligtvis minst risk för banken. (Sannolikheten för arbetslöshet är liten. Attraktivt läge betyder att även om fastigheten måste säljas snabbt, så finns det en stor efterfrågan som garanterar priset.)

Sedan beror det ju på hur mycket man behöver låna. Ju mer lån desto bättre villkor <=> IKEA-effekten.

Slutligen är det också tillfälligheter. Personkemi, ev kampanjer el påbud från ledningen, ålder och erfarenhet (självrådighet) hos bankmannen etc.

Men, jag hejar naturligtvis på ert arbete med att typ sparka feta bankdirektörer i r..en. Eller som man säger i Ryssland (?) - En revolution nu och då skadar inte. :p
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, Lomma ligger mitt emellan. 7 km till båda städerna fast åt olika håll. :)
Jo jag förstod ungefär var det låg det var mer enheten kvadratmeter som var lite lustig :)
 
Hemmakatten
7 km är väl ingenting. Vi har 33 km till vår bank. Bankräntor är svårt. Jag har tidigare haft jobb där jag hade mycket bankkontakter och var då betraktad som "bästa kund" med bra ränta. Sedan dess har vi väl haft halvbra ränta tills jag i våras blev lite halvförbannad och mejlade kontorschefen. Då hoppade räntan ner till 1,6% och idag ligger den på 1,4%.
 
mattetvilling skrev:
Jo jag förstod ungefär var det låg det var mer enheten kvadratmeter som var lite lustig :)
Aha, nu förstår jag. Fixat felskrivningen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.