Jag har samlat på mig bilder på kök i olika stilar, som jag tycker är fina på olika sätt. Där finns idéer som man kan ta av när man ska bygga sitt eget kök. Håller du med?


Riktigt fräsch bistrokänsla i köket med blommig tapet, rutigt tyg och det svartvita golvet. Av Bohem

Du kan läsa blogginlägget här: Bilder på fina kök som ger idéer
 
Inte ett enda byggahus-kök?

Skamligt ;)
 
Jag är ganska säker på att några av ägarna till köken är medlemmar på Byggahus utan att vi vet om det och min första tanke var att visa nya kök som ingen hade sett förut.

Men du har nog rätt, det skadar inte att se dem igen och dessutom får vi ju nya besökare hela tiden. La till några bilder på superkök där jag vet att ägaren är medlem hos oss!
 
Jag gillar generellt sett ljusa kök bäst, men måste säga att det svarta med trä i var riktigt läckert!
 
Svart & trä: en underbar kombination!

Bara trä, svart eller vit blir snabbt lite tråkigt eller sterilt eller hur?

Ek-bänkskiva med svarta fronter: läckert!
Eller ännu mer spännande: med massiva ek fronter som er delvis svartbränd, polerad och oljad. Detta ger ett helt annan, mer organisk känsla jämfört med svart-målning eller lackering.

https://www.youtube.com/watch?v=2c2xBtEpn7s
https://www.youtube.com/watch?v=8CLvXUcOM-U

Funderar själv att testa lite med lådfronter i vårt kök. Hyllplan av 18mm tjock ek. Fräsa 4 mm breda spår som markerar gränsen mellan 'natur' och brända delen. Maskera 'natur' delen med obrännbart material (tex. Byggmax fibercement baserad trossbottenskiva). Låt det brinna, låt det brinna... Sandpapper och olja (tex. Biltemas tung-trä kinaolja eller Osmo hårdvaxolja) gör resten...
 
Det första köket föll jag för direkt!

Men har tyvärr inte fantasi och företagsamhet till att göra något sådant själv :(
Kanske att stålrörshyllorna drog ner intrycket lite dock.

Men färgerna (y)
Älskar man blått och stram design så gör man.

Mitt första "egna" kök hade hela spis/diskbänksväggen i blå mosaik.
Saknar det än!
 
Vad glad jag blev över att hitta vårt kök på bild här:)
 
Många snygga kök, coolt att de ävem målat taket svart på sista bilden, men varför envisas folk med att klämma in fläktkåpor som är designade att sitta öppet på ställen där de inte alls passar. Jag tänker så klart på köket av Bohem, den fläktkåpan diskvalificerar det köket direkt från en lista med snygga kök även om det såg bra ut i övrigt. En sån fläktkåpa kräver luft runtomkring så som det är gjort på bilden från Day Cornbluth kök. Fenomenet är dock märkligt vanligt förekommande när man kollar på hemnet, där man även ser lite av samma problem i badrum med hörnbadkar som folk försöker klämma in där de egentligen inte får plats. Bättre att anpassa sig till den volym man har, fläkt i skåp blir mer enhetligt om man ska ha överskåp hela vägen fram till spisen. Men smaken är väldigt olika...
 
rickardg skrev:
, men varför envisas folk med att klämma in fläktkåpor som är designade att sitta öppet på ställen där de inte alls passar. Jag tänker så klart på köket av Bohem, den fläktkåpan diskvalificerar det köket direkt från en lista med snygga kök även om det såg bra ut i övrigt.
Kan inte hålla med mer!

Om man har väggskåp är det snyggast att bygga in fläkten i ett till lika. Stora kåpor funkar om väggen är ren i övrigt.
 
Tycker iof inte att det är något fel så länge man ger kåpan lite mer utrymme, vi tänke såhär

Visa bilaga 105779
 
Eller varför inte en fläkt 'osynlig' i taket?

Det finns många att välja på. Dom med kantsug klarar 'standard' takhöjd av 2.4 m rätt så bra.
 
E
Fina kök. Jag tar med mig konkret tips från köket av Day Cowburn . Christopher Sturman (nu blev inte namnen korrekta..): att bryta av med en enhet i kanske samma köksserie/luckserie i annan färg. Det köket tyckte jag mest om, och fint att bryta av med den mörkare enheten. Hemtrevligt!
 
G
Visst är köken snygga att se på. Men köket är en familjs viktigaste arbetsplats och ett kök bör vara bättre utnyttjat och ta hänsyn till flödet av allt som bör finnas i ett kök.
Nej tacka vet jag ett gammalt hederligt kök med inbyggd fläkt och överskåp där allt är nära och utdragbara lådor under där alla tyngre utrustning finns. Dessutom bygger man ett sådant till halva priset mot bildsköna kök.

tänk mera praktiskt hälsar Kloka Gumman
 
G
rickardg skrev:
Många snygga kök, coolt att de ävem målat taket svart på sista bilden, men varför envisas folk med att klämma in fläktkåpor som är designade att sitta öppet på ställen där de inte alls passar. Jag tänker så klart på köket av Bohem, den fläktkåpan diskvalificerar det köket direkt från en lista med snygga kök även om det såg bra ut i övrigt. En sån fläktkåpa kräver luft runtomkring så som det är gjort på bilden från Day Cornbluth kök. Fenomenet är dock märkligt vanligt förekommande när man kollar på hemnet, där man även ser lite av samma problem i badrum med hörnbadkar som folk försöker klämma in där de egentligen inte får plats. Bättre att anpassa sig till den volym man har, fläkt i skåp blir mer enhetligt om man ska ha överskåp hela vägen fram till spisen. Men smaken är väldigt olika...
Fläktkåpor i alla former är ett elände att hålla rena på utsidan! Fett damm lägger sig som en hinna på hela härligheten bara några dagar efter noggrann rengöring! De är dessutom svårt att komma åt på baksidan av en del modeller. Samma dilemma blir det med öppen förvaring i köket. Ibland undrar jag om folk inte använder sina kök för annat än att fotografera dem? Lagar man mat i dem varje dag så blir det fett damm på allt som är oskyddat även om man har en bra fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.