Jag ville hemskt gärna ha betongbänkskivor i köket men fick inget napp från någon hantverkare som ville gjuta dem på plats, och det skulle bli för dyrt att specialbeställa 73 centimeter djupa bänkskivor på nätet. Så jag hade som enda alternativ att gjuta dem själv och försöka få hit en bunt vänner som kunde hjälpa mig lyfta dem på plats sedan, eller att hitta ett annat alternativ.

Du kan läsa blogginlägget här: Betongskiva i köket på ett annorlunda sätt
 
Jösses vilka projekt du ger dig på. Bra jobbat! (y)
 
Spännande!
Men hur blir fukttåligheten på detta?
 
Coolt! Hoppas det håller =)
Varifrån beställde du?
 
kan det vara så att polyestern gör skivan vattentät? för annars lär väl mdfskivan svälla rejält om man slabbar med vatten.
 
Ja precis så är det tänkt att fungera :)

meckis skrev:
kan det vara så att polyestern gör skivan vattentät? för annars lär väl mdfskivan svälla rejält om man slabbar med vatten.
 
Det återstår att se haha, jag måste seala en gång till och sedan ta vax innan jag vågar uttala mig. Sedan måste jag såklart spilla något också för att se hur det håller. Återkommer om detta!

13th Marine skrev:
Spännande!
Men hur blir fukttåligheten på detta?
 
Från Designgolv, har skickat PM till dig med länk

weyk skrev:
Coolt! Hoppas det håller =)
Varifrån beställde du?
 
R
Men om du spiller en kopp kaffe på bänken måste den ju bli missfärgad tänker jag och bakterier från tex kött går ju inte bort så lätt..? Betong suger ju åt sig.
 
Resultatet ser ju bra ut! Men med så tunt lager kommer skivan att bli väldigt känslig för stötar. Risken finns att man spräcker det tunna lagret när man sätter ner en kastrull/bakmaskin eller dylikt tungt.
 
Inspirerande!
 
Jag skriver inte det, men jag hade faktiskt samma tanke och körde därför två lager. Men enligt tillverkaren ska det räcka med ett, de använder trots allt detta till golv i vanliga fall.

falkn skrev:
Resultatet ser ju bra ut! Men med så tunt lager kommer skivan att bli väldigt känslig för stötar. Risken finns att man spräcker det tunna lagret när man sätter ner en kastrull/bakmaskin eller dylikt tungt.
 
Det är därför du måste behandla den med sealer 2-3 gånger, då stänger du ytan. Sedan kan du även använda vax. Du kan läsa mer om betongvax här: http://www.former.nu/betongprodukter/betongvax

Roland112 skrev:
Men om du spiller en kopp kaffe på bänken måste den ju bli missfärgad tänker jag och bakterier från tex kött går ju inte bort så lätt..? Betong suger ju åt sig.
 
G
Blev ju superbra!
Vad fick du betala för betongen?

/Per
 
G
Såg att du har tegel istället för kakel. Jättesnyggt!! Hur gör man för att hålla det rent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.